جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ / ۱۹:۵۲
کد مطلب: 27416
۰

کارنامه سلامت رفتاری 258 هزار دانش‌آموز روی میز کار مدیران مدرسه

به گزارش ایسنا، ابوالفضل رحمانی با بیان اینکه بیش از 1500 مشاور متخصص با مدارس پایتخت همکاری دارند، گفت: پیشگیری از اعتیاد موضوع مهمی است که در آموزش و پرورش شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران افزود: در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد به مواد مخدر طی ارزیابی دقیق از سلامت روانی و رفتاری دانش آموزان طی دو سال گذشته بیش از ۱۲۶ هزار دانش‌آموز متوسطه در سال ۹۱ و ۱۳۲ هزار دانش‌آموز متوسطه دیگر در سال ۹۲ در ۴۲ مولفه رفتاری و چگونگی اوقات فراغت مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۹۹ پروفایل و نیمرخ روانی مدرسه‌ای دانش آموزان متوسطه صادر شده است، ادامه داد: این پروفایل‌ها به عنوان کارنامه وضعیت سلامت رفتاری وروانی روی میز کار مدیران مدرسه قرار گرفته است. به گفته رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران رفتارهای پرخطر، خشم، افسردگی، نگرش نسبت به خانواده، حمایت‌های اجتماعی و چگونگی اوقات فراغت از جمله مولفه‌های رفتاری است که در دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال مورد بررسی قرار گرفته تا برای کمک به آنها قدم‌های موثر برداشته شود.

رحمانی با بیان اینکه نقطه به نقطه مدارس متوسطه شهر تهران از نظر ۴۲ مولفه رفتاری آسیب شناسی شد، گفت: در مرحله بعد کمیته‌های ۱۹گانه ارتقا سلامت روانی و رفتاری در مناطق آموزش و پرورش تشکیل دادیم. وی اضافه کرد: دانش آموزان در معرض اعتیاد در یک یا چندین مولفه ارزیابی روانی و رفتاری، کاستی داشته و به ما جهت پیشگیری از گرایش به مصرف مواد مخدر هشدار می‌دهد.

رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران اظهارداشت: دانش‌آموزان بر اساس این مولفه‌ها به پنج دسته پایین، بسیار پایین، متوسط، بالا و بسیار بالا تقسیم شده و نتایج به صورت نموداری در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته است همچنین اصل کار و فعالیت ما در این زمینه مداخله روانشناسانه بعد از آسیب‌شناسی است که در حال حاضر نقشه راه ارتقا سلامت رفتاری و روانی دانش‌آموزان تهیه شده است. رحمانی با بیان اینکه ارکان چهارگانه شورای مدرسه و آموزش، اتاق فکر هسته‌ها و مدیران منتخب، شورای پرورشی در مناطق و کمیته منطقه‌ای در این راستا تشکیل و امسال با قوت بیشتری فعالیت می‌کند، از برگزاری ۱۵ جشنواره در ۱۵ منطقه در راستای پیشگیری از اعتیاد و ارتقا سلامت روانی خبر داد و گفت: با توجه به بررسی ۴۲ مولفه رفتاری دانش‌آموزان، حمایت‌های بیشتری را در این رابطه نیازمندیم.

وی با بیان اینکه زمانی که رفتارهای پرخطر در جامعه هشدار می‌دهد باید با آموزش‌های لازم، نوجوانان و جوانان را در مقابل آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد واکسینه کنیم. رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران افزود: گفتمان‌سازی، ارائه مشاوره، مقاوم‌سازی در مقابل اعتیاد، همچنین استفاده از هنر برای پیشگیری و اتکا به رویکردهای علمی و پژوهشی باید جهت مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد.

رحمانی با اشاره به اینکه برنامه‌های اداره مشاوره مدارس در سال‌های آتی نیز ادامه می یابد و در رابطه با پیشگیری از اعتیاد مقطعی عمل نمی‌کنیم، تصریح کرد: دانش‌آموزان باید مهارت حل مسائل و مشکلات را فراگیرند. نوجوانان ما اکثرا به دنبال راحت‌ترین راه حل اند و حل مساله را فرا نگرفته‌اند.

وی تاکید داشت: باید لایه‌هایی از آموزش‌های متنوع را به صورت هدفمند ارائه کرد تا بتوان نوجوانان را در مقابل اعتیاد واکسینه ساخت. با این راهکار گرایش به مصرف مواد به طور چشمگیر کاهش یافته و حتی دیگر نیازی به انسداد مرز جهت جلوگیری از مواد مخدر نیست. این زمان می‌توان گفت در حوزه پیشگیری از اعتیاد موفق عمل کرده‌ایم.

رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران از آغاز همکاری‌های بیشتر با ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: آمادگی همکاری همه جانبه با این دستگاه جهت تحقق رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر را داریم.
رحمانی در پایان تهران را پیشانی نظام برشمرد و افزود: نقشه آسیب‌پذیری دانش‌آموزان پایتخت را احصا کرده‌ایم. همچنین تاکنون گزارشی از اعتیاد دانش‌آموزان ابتدایی تهران نداشته‌ایم ولی معتقدیم پیشگیری از اعتیاد را حتی باید از دوران پیش از مدرسه انجام داد تا در آینده به دلیل مشکلات رفتاری، خانواده‌ها به این بلیه شوم اجتماعی گرفتار نشوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی