هدف از برگزاري آزمون علمي،تخصصي و حرفهاي مشاوران مدارس
به گزارش میگنا اداره كل امور تربيتي و مشاوره آموزش و پرورش طي اطلاعيه اي پيرامون آزمون علمي و تخصصي مشاوران اعلام كرد:
اين آزمون به منظور به روزآوري اطلاعات علمي خود با توجه به نيازهاي ضروري دانش آموزان و خانوادهها و متوليان مدرسه، همت سازماني خود را معمول دارند.
در اطلاعيه اين اداره كل تاكيد شده است : ياري رساني علمي تر به دانش آموزان و توجه به نقش حياتي مشاور و خدمات مشاوره اي، از اهداف مهم اين آزمون مي باشد كه در ذيل به نكات مهم ديگر آن اشاره مي شود :
1- اين آزمون در راستاي حمايت و دفاع علمي، تخصصي و حرفهاي از مشاوران با تاكيد بر نقش تخصصي آنان در تمامي سطوح فرايند ياد دهي – يادگيري ميباشد.
2- در اين آزمون هيچ گونه مردودي يا قبولي وجود ندارد و فقط ارزيابي براي تقويت بنيه علمي مشاوران مد نظر ميباشد.
3- منابع پيشنهادي تنها جنبه كسب شايستگي لازم براي شركت در آزمون است و هيچگونه اجبار و الزامي براي مطالعه اين كتب نميباشد. بنابراين تقويت مشاوران با توجه به سرفصلهاي آزمون از هر منبعي باشد مانعي ايجاد نميكند.
4- سوالات اين آزمون به صورت علمي، تجربي،عملي،كاربردي و اجرايي خواهد بود و در حد اطلاعات كارشناسي ميباشد .
5- از بين كتب و منابع معرفي شده تاكيد تنها بر نكات اصلي ميباشد.
6- با انجام اين آزمون بانك اساتيد تخصصي از مشاوران استان ها به منظور بهكارگيري در طرحها، برنامهها، كميتهها و دورههاي استاني تشكيل ميشود.
7- پس از اجراي اين ازمون مشاوران به صورت مستمر و برنامهريزي شده آموزشهاي تخصصي و پايه دريافت ميكنند.
8- از اهداف ديگر اين آزمون دستهبندي تخصصي همكاران و طبقه بندي توانمندسازي آنان در راستاي سياستهاي كلان وزارت آموزش و پرورش ميباشد.
9- با انجام اين آزمون امكان بهتر ساماندهي در مدارس با توجه به تخصص مشاوران و نياز مدرسه فراهم ميگردد.
10- پس از انجام آزمون كارت تخصصي و حرفهاي براي مشاوران صادر خواهد شد.
11- نظر به اينكه نظام جامع مشاوره به منظور ساماندهي بيشتر به خدمات مشاورهاي در دست اقدام ميباشد بنابراين آزمون حاضر در راستاي تحقق تخصصي اين مهم ميباشد .
12- تنوع منابع به منظور بهرهبرداري بيشتر از منابع مرتبط و متعدد با ابعاد مختلف به جهت سهولت انتخاب در دسترسي به اطلاعات عمومي رشتههاي مرتبط در اين حوزه ميباشد. به طور مثال مشاوران عزيز حتي در حّد يكي از كتابهاي معرفي شده اطلاعات داشته باشند كفايت ميكند.
اين آزمون به منظور به روزآوري اطلاعات علمي خود با توجه به نيازهاي ضروري دانش آموزان و خانوادهها و متوليان مدرسه، همت سازماني خود را معمول دارند.
در اطلاعيه اين اداره كل تاكيد شده است : ياري رساني علمي تر به دانش آموزان و توجه به نقش حياتي مشاور و خدمات مشاوره اي، از اهداف مهم اين آزمون مي باشد كه در ذيل به نكات مهم ديگر آن اشاره مي شود :
1- اين آزمون در راستاي حمايت و دفاع علمي، تخصصي و حرفهاي از مشاوران با تاكيد بر نقش تخصصي آنان در تمامي سطوح فرايند ياد دهي – يادگيري ميباشد.
2- در اين آزمون هيچ گونه مردودي يا قبولي وجود ندارد و فقط ارزيابي براي تقويت بنيه علمي مشاوران مد نظر ميباشد.
3- منابع پيشنهادي تنها جنبه كسب شايستگي لازم براي شركت در آزمون است و هيچگونه اجبار و الزامي براي مطالعه اين كتب نميباشد. بنابراين تقويت مشاوران با توجه به سرفصلهاي آزمون از هر منبعي باشد مانعي ايجاد نميكند.
4- سوالات اين آزمون به صورت علمي، تجربي،عملي،كاربردي و اجرايي خواهد بود و در حد اطلاعات كارشناسي ميباشد .
5- از بين كتب و منابع معرفي شده تاكيد تنها بر نكات اصلي ميباشد.
6- با انجام اين آزمون بانك اساتيد تخصصي از مشاوران استان ها به منظور بهكارگيري در طرحها، برنامهها، كميتهها و دورههاي استاني تشكيل ميشود.
7- پس از اجراي اين ازمون مشاوران به صورت مستمر و برنامهريزي شده آموزشهاي تخصصي و پايه دريافت ميكنند.
8- از اهداف ديگر اين آزمون دستهبندي تخصصي همكاران و طبقه بندي توانمندسازي آنان در راستاي سياستهاي كلان وزارت آموزش و پرورش ميباشد.
9- با انجام اين آزمون امكان بهتر ساماندهي در مدارس با توجه به تخصص مشاوران و نياز مدرسه فراهم ميگردد.
10- پس از انجام آزمون كارت تخصصي و حرفهاي براي مشاوران صادر خواهد شد.
11- نظر به اينكه نظام جامع مشاوره به منظور ساماندهي بيشتر به خدمات مشاورهاي در دست اقدام ميباشد بنابراين آزمون حاضر در راستاي تحقق تخصصي اين مهم ميباشد .
12- تنوع منابع به منظور بهرهبرداري بيشتر از منابع مرتبط و متعدد با ابعاد مختلف به جهت سهولت انتخاب در دسترسي به اطلاعات عمومي رشتههاي مرتبط در اين حوزه ميباشد. به طور مثال مشاوران عزيز حتي در حّد يكي از كتابهاي معرفي شده اطلاعات داشته باشند كفايت ميكند.
1-خيلي بهتر بود اين آزمون را ابتدا مسولين محترم كارشناسي هاي هسته هاي مشاوره مي دادند و سواد خودشون قبل از مشاوران دبيرستان ها محك مي زدند.
2-با توجه به منابع متعدد و گسترده و چندين جلدي كه معرفي كرده اند به خوبي مشخص مي شود كه سنگ بزرگ نشانه ي نزدن است.كارشناسان محترم هسته هاي مشاوره،اگه كسي تونسته باشه اين منابع را بخونه كه الان كارشناسي نيست و در حد دكتراي تخصصيه....