جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ / ۱۹:۲۵
کد مطلب: 2757
۰

آیین‌نامه جدیددانشجویان ممتاز/ پذیرش ممتازین مناطق دور دردانشگاههای برتر

معاون آموزشی وزیر علوم از بازنگری آیین‌نامه استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: بر اساس آیین نامه جدید دانشجویان ممتاز دانشگاههای مناطق دوردست می توانند به دانشگاه‌های تراز اول کشور وارد شوند.
به گزارش مهر، دکتر حسین نادری منش جمعه با بیان این مطلب افزود: آیین‌نامه استعدادهای درخشان بازنگری می شود تا دانشجویان ممتاز دانشگاه‌های مناطق دوردست بتوانند به دانشگاه‌های تراز اول کشور ورود پیدا کنند و در این خصوص اعلام شده که دانشگاههای برتر کشور می‌توانند بدون کنکور 20 درصد ظرفیت خود دانشجو جذب کنند به شرط آنکه 10 درصد جذب از سایر دانشگاهها باشد. وی افزود: در حال حاضر دوره های کارشناسی ارشد و دکتری پیوسته را بررسی می کنیم که آیین نامه آن بزودی  ابلاغ می‌شود و همچنین برای پاسخ به نیازهای کلان کشور دوره‌های دکتری پژوهش محور را نیز مورد تصویب قرار داده‌ایم. نادری منش با اشاره به اجرای آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی تأکید کرد: آیین‌نامه ارتقاء اساتید توسط وزارت علوم اصلاح شد که در فصل اول آن فعالیت‌های فرهنگی مطرح شده و علاوه بر نوشتن مقالات علمی، فعالیت‌های بدیع و فناورانه نیز می‌تواند امتیازهای خوبی برای ارتقا محسوب می شود. وی تأکید کرد: سعی داریم دانشگاه‌ها را در 3 سطح فراملی، ملی و استانی - منطقه‌ای رتبه‌بندی کنیم که بر اساس این رتبه‌بندی شرایطی ایجاد می‌شود که هر دو سال یکبار وضعیت دانشگاه‌ها بررسی شده و دانشگاه‌های کشور در این رتبه‌بندی ارتقای یا نزول می یابند. معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: در بحث تحول در دروس و محتوای آنها مهر ماه سال گذشته ابلاغیه‌ای صادر شد که تمام سرفصل‌های دروسی که از زمان تصویب آن بیش از 5 سال می گذرد، باید به روز شود. در حال حاضر اعلام کردیم که هر کس یک کتاب علوم انسانی را براساس تعاریفی که به دانشگاه‌ها ارسال کردیم، تهیه کند، هزینه تولید و چاپ این کتاب‌ها را می‌پردازیم. وی با اشاره به اینکه آنچه که وظایف وزارت علوم بود انجام شده و اکنون باید اساتید در بحث جهادگونه علم پرشتاب حرکت کنند، گفت‌: در حال حاضر که در تحریم به سر می‌بریم مجبوریم بسیاری از دستگاه‌ها را بسازیم و تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کنیم بنابراین باید امکانات موجود خود را در اختیار یکدیگر قرار دهیم و شبکه‌ای عمل کنیم. نادری منش با اشاره به اینکه تاکنون سعی داشته‌ایم مکانیزم پویا و پاسخگو را شکل دهیم، خاطرنشان کرد: اگر این فرآیندها حفظ شود پیش از رسیدن به سال 1404 در منطقه اول خواهیم بود که البته هم اکنون نیز در برخی از شاخص‌های علمی اکنون در منطقه اول هستیم. بدون شک ایران پایگاه تربیت نیروی انسانی در منطقه خواهد بود و ما در حال حاضر مراحل سخت را گذرانده‌ایم و باید به آینده فکر کنیم. معاون  آموزشی وزیر علوم گفت: در حال حاضر 5 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های داخل در حال تحصیل هستند که در پایان برنامه پنجم توسعه این تعداد باید به 25 هزار نفر برسند و با توجه به این موضوع دانشگاههایی مانند دانشگاه سیستان و بلوچستان که در مجاور کشورهای همسایه هستند می توانند دانشجویان خارجی با ظرفیت بالا پذیرش کنند. ‌معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: در سال گذشته 4 میلیون ظرفیت پذیرش دانشجو داشتیم و 200 هزار ظرفیت دانشجو نیز خالی مانده بود بنابراین باید به سوی رشد کیفی در بحث آموزش عالی کشور حرکت کنیم. نادری‌منش گفت: یکی از حرکت‌های جدی دانشگاه‌ها باید حرکت در راستای ورود به فاز دانش و فناوری است و چون هسته اولیه آن شکل گرفته ، فاز سوم یعنی شتاب اقتصادی اکنون مطرح شده و به همین دلیل مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری کرده‌اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود