شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۳۷
کد مطلب: 27651
۰
۱

روش برخورد با کودک بیش‌ فعال

روش برخورد با کودک بیش‌ فعال
 لازم است از این واکنش‌ها اجتناب شود و راهکارهای درمانی به‌کار گرفته شود تا دست‌کم بخشی از رفتارهای کودک قابل کنترل شود. این روش‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد:

ـ پیش‌بینی کردن راه‌های تخلیه انرژی اضافی کودک، مثل فعالیت‌های ورزشی و هوازی مانند دویدن، شنا، کاراته و فوتبال.

ـ فراهم کردن فضای مطلوب برای درس خواندن و اجتناب از قرار دادن چند بچه بیش فعال هنگام درس خواندن کنار یکدیگر.

ـ آموزش انضباط به کودک و برخورد قاطع درخصوص رعایت نظم و اطمینان خاطر دادن در مورد این‌که خود کودک را دوست دارید، اما نظم را باید رعایت کند.

ـ محروم کردن کودک از مواردی که مورد علاقه اوست، در صورتی که از قوانین طفره می‌رود.

ـ اجتناب از برچسب زدن به کودک، مثلا به کودک نگویید بچه بدی است.

ـ انجام تمریناتی که نیاز به تمرکز دارند مانند ماهیگیری، نقاشی، خطاطی.

ـ از کودک بیش‌فعال بیشتر فعالیت و تمرینات عملی بخواهید.

ـ تقسیم کردن زمان برای انجام فعالیت‌های آموزشی: تکالیف درسی در بخش‌های 10 تا 15 دقیقه‌ای انجام شود.

ـ بین تکالیف درسی می‌توانند چند دقیقه بازی کنند.

ـ بهتر است کودک هنگام انجام تکالیف درسی در اتاقی باشد که محرک‌های محیطی نداشته باشد یا حداقل باشند.

ـ در انجام تکالیف نمی‌توان کودک بیش‌فعال را رها کرد و تا مدتی لازم است او را همراهی کنید.

ـ اگر کودک عادت دارد که پاسخ پرسش را سریع بدهد با تمرین عقربه‌های ساعت از او بخواهید تا 30 ثانیه صبر کند و بعد پاسخ دهد.

ـ با کودک برای انجام تکالیف مسابقه دهید و اجازه دهید برنده شود.

ـ بین او و همکلاسی‌هایش حس مقایسه ایجاد نکنید.

ـ از ابزارهای متنوع برای یادگیری و آموزش استفاده کنید.

ـ واژه‌ها را برای او معنا کنید.

ـ با کودک، معلم بازی کنید.

ـ رفتار‌های خوب و مثبت کودک را به صورت متغیر، پاداش دهید و برای تک‌تک کارهایش به او جایزه ندهید.

ـ برای آموزش از حواس چندگانه کودک استفاده کنید یعنی مثلا اگر حرف «د» را به او آموزش می‌دهید بهتر است که روی تخته یا لوح حرف «د» را بنویسد و همزمان تلفظ کند.

ـ روش آموزشی اولیای مدرسه با والدین همسو باشد تا کودک دچار سردرگمی نشود.

ـ اگر در مورد رفتارهای کودک به او توضیح می‌دهید لازم است بلافاصله بعد از انجام رفتار این کار را انجام دهید تا کودک بداند بابت انجام کدام کار تشویق و بابت انجام کدام کار و رفتار تنبیه می‌شود.

دکتر مهرنوش دارینی - روان‌شناس

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خوب چیزهایی نوشتی متشکرم
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن