کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزارت علوم خبر داد

برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری امسال

اعلام نتایج ارزیابی طرح‌های کلان ملی تا دو هفته آینده

19 آبان 1393 ساعت 0:30

هفته ملی پژوهش و فناوری امسال، با شعار «پژوهش و فناوری، پیشران اقتصاد دانش بنیان»، بیست و سوم تا بیست و ششم آذر ماه برگزار می‌شود.


untitass.JPG

 

به گزارش ایسنا، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم و رییس ستاد ملی هفته پژوهش، امروز در نشست خبری ضمن اعلام این خبر و با تشریح برنامه‌های این هفته تصریح کرد: تقارن زمانی برگزاری هفته پژوهش امسال با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در باب علم و فناوری را می‌توان به فال نیک گرفت و پاسخ مناسبی جهت ورود عملی به فرمایشات مقام معظم رهبری دانست.

 

 

وی با بیان این که روز پژوهش، 25 آذر ماه سال 79 از سوی شورای فرهنگی عمومی کشور نامگذاری شد، تصریح کرد: در این راستا هفته آخر آذر نیز به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است که امسال نیز پانزدهمین دوره هفته پژوهش برگزار می‌شود.

 

 

احمدی ، سیاست کلان و هدف اصلی برگزاری این هفته را ارائه توانمندی‌های جامعه پژوهشگران و فناوران کشور و نزدیک‌ کردن تقاضا و عرضه به یکدیگر عنوان کرد.

 

 

وی افزود: همچنین شناسایی و معرفی توانمندی‌های پژوهشی جامعه پژوهشی، معرفی و شناسایی پژوهشگران برتر، ایجاد زمینه برای تجاری سازی دستاوردها و ارتباط بیشتر بین صنعت، پژوهش و فناوری از جمله اهداف برگزاری هفته پژوهش است.

 

 

احمدی به تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده هفته پژوهش امسال پرداخت و گفت: در این هفته دو نمایشگاه یافته‌های پژوهشی و فناوری و نمایشگاه فن‌بازار را شاهد خواهیم بود و همچنین مراسم تجلیل از فناوران و پژوهشگران برتر در این هفته با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود.

 

 

وی با بیان این که تا کنون ده دوره فن بازار در هفته پژوهش برگزار شده است، اظهار کرد: امسال یازدهمین دوره را شاهد خواهیم بود . در فن بازار هفته پژوهش سال گذشته، مذاکرات برای قراردادهایی به ارزش 300 میلیارد تومان صورت گرفت اما این که چه میزان این قراردادها محقق شده است، اطلاع دقیقی ندارم.

 

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: همچنین اجلاس معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌های دولتی و همچنین بخش خصوصی در این هفته برگزار خواهد شد.

 

احمدی از دیگر برنامه‌های این هفته را نواخته شدن زنگ پژوهش در نخستین روز هفته پژوهش عنوان کرد و واگذاری بعضی از برنامه‌ها به دانشگاه‌ها را از جمله سیاست‌های موجود در برنامه‌های پانزدهمین دوره هفته ملی پژوهش و فناوری برشمرد و گفت: در این راستا مسابقه ایده‌های برتر پژوهشی و فناوری با همکاری یک یا دو دانشگاه به عنوان مسوول برگزار خواهد شد. در این راستا به تمامی مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که ایده‌های برتر پژوهش و فناوری خود را ارسال کنند و در این حوزه فضایی برای علوم انسانی نیز باز شده است.

 

 

وی ادامه داد: همچنین در نظر داریم ایده‌های کار پژوهش و فناوری دانش‌آموزان در حوزه‌هایی چون محیط زیست، آب و انرژی را دریافت و در این زمینه مسابقه‌ای را برگزار کنیم.

 

 

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، جلسات ستاد هفته ملی پژوهش و فناوری به دلیل ملی بودن با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف برگزار می‌شود.

 

 

رییس ستاد ملی هفته پژوهش تصریح کرد: امسال در هفته پژوهش برنامه‌های استانی گسترده‌ای نیز در نظر گرفته شده و در این راستا ستادهای استانی هفته پژوهش با ریاست استاندار و دبیری رییس دانشگاه مادر استان شکل گرفته است.

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعامل مناسب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و رفع مشکلات قبلی تصریح کرد: در این راستا در حال حاضر شاهد صدور مجوز برای بخش قابل توجهی از شرکتهای دانش بنیان هستیم و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در سال جاری اعتبارات خوبی را برای فعالیت شرکتها دریافت کرده است.

 

 

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت طرح‌های کلان با توجه به مشکلاتی در خصوص مباحث مالی و همچنین مدیریت پروژه‌ها متذکر شد: در بحث طرح‌های کلان تنها مشکل کمبود اعتبارات مالی نبوده و ساختار مدیریت پروژه‌ها و تعریف پروژه‌ها از دیگر مشکلات موجود به شمار می‌رود. بر این اساس در یک سال گذشته تلاش‌های فراوانی برای رفع این مشکلات و اقداماتی چون ایجاد ساز و کارهای مدیریتی طرح‌های کلان، تقویت دبیرخانه شورای عالی عتف برای بررسی پروژه‌ها، تشکیل کارگروه‌های راهبری و ارزیابی طرح‌ها صورت گرفت که نتایج نهایی ارزیابی‌های صورت گرفته طی یکی دو هفته آینده در جلسه شورای عالی عتف مطرح خواهد شد.

 

 

احمدی خاطرنشان کرد: همچنین در بحث مباحث مالی نیز قرار شد تا دستگاه‌های متقاضی 50 درصد اعتبارات طرح‌ها را تامین کنند که خوشبختانه در این موضوع نیز گشایش خوبی شکل گرفته است.

 


کد مطلب: 27724

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27724/برنامه-های-هفته-پژوهش-فناوری-امسال

میگنا
  https://www.migna.ir