کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت‌ جراحی‌‌ در ایران‌ و کشورهای‌ پیشرفته

20 آبان 1393 ساعت 9:53

۹۵ درصد بیماران دارای کمردرد به جراحی نیاز ندارند/ تفاوت ده‌ها و صدها برابری تعرفه ویزیت با جراحی


رئیس هجدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران گفت: ۹۵ درصد بیماران مبتلا به کمردرد نیازی به جراحی ندارند و با درمان‌های جایگزین مشکلاتشان حل می‌شود.

به گزارش فارس، منصور رایگانی رئیس هجدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در نشست خبری این کنگره با اشاره به بی نیازی 95 درصد بیماران دارای کمردرد از جراحی تصریح کرد: پزشکان باید زمان کافی برای معاینه و شرح حال بیمار صرف کنند تا با این اقدام ضمن کاهش تجویز تصویربرداری با تشخیص مناسب بیماری بدون جراحی بیماران را درمان کند.

وی افزود: 80 درصد افراد مبتلا به دیسک کمر نیازمند جراحی نیستند و پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می‌توانند با اقدامات توانبخشی و در مرحله بعد تجویز دارو از انجام اقدامات مداخله ای بر روی بیمار پیشگیری کنند.

رایگانی تصریح کرد: یکی از مشکلات توانبخشی شناخته نشدن توانمندی‌های رشته طب فیزیکی و توانبخشی است یعنی بسیاری از خدمات را به طور ناقص از جاهای دیگر کسب می‌کنند در حالی که اگر به متخصص توانبخشی مراجعه کنند سعی می‌شود به فرد آموزش‌های لازم برای کاهش درد و انجام حرکات ورزشی خاص حداقل دارو تجویز شود.

رئیس هجدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران همپوشانی رشته طب فیزیکی و توانبخشی را از دیگر چالش‌های این رشته برشمرد و راه حل آن را داشتن راهنمای خدمات بالینی در سطح کشور دانست تا بدین شکل مردم بدانند در صورت داشتن چه بیماری به چه پزشکی مراجعه کنند تا سرگردانی بیماران کاهش یابد.

وی جمعیت پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی را با توجه به جمعیت کشور بسیار ناچیز دانست و گفت: در سطح کشور فقط 400 پزشک طب فیزیکی و توانبخشی داریم که این تعداد نیز در استان‌های تهران، فارس و برخی استان‌های بزرگ دیگر کشور توزیع شده است در حالی که ما چیزی حدود 2 هزار پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در سراسر کشور نیاز داریم.

رایگانی یکی از راه‌های کاهش تجویز اقدامات مداخله‌ای و جراحی را افزایش تعرفه معاینه و توان تشخیصی پزشکان دانست و گفت: تا زمانی که حق ویزیت پزشکان در مقایسه با اقدامات مداخله‌ای جراحی پایین باشد بیشتر اقدامات درمانی به سمت جراحی خواهد رفت.

وی گفت: حق ویزیت پزشک در ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با یک کار مبتنی بر جراحی یا استفاده از دستگاهی خاص نیست یعنی در حالی که در کشورهای پیشرفته قیمت یک عمل جراحی یا استفاده از دستگاه 5 تا 6 برابر حق ویزیت است این تفاوت در ایران ده‌ها و صدها برابر است.

رایگانی افزود: شاهد این مدعا نیز افزایش زایمان سزارین در قیاس با زایمان طبیعی است که علت افزایش زایمان سزارین قیمت بالای جراحی است و اکنون نیز تعرفه زایمان طبیعی از زایمان سزارین بیشتر شده است بنابراین انتظار می‌رود شمار زایمان‌های سزارین کاهش یابد.

رایگانی گفت: باید مباحث توانبخشی را وارد حیطه پزشکان عمومی کرد و پزشکان عمومی با مسلح شدن به علم توانبخشی بدانند که چه زمان باید بیماران را برای توانبخشی ارجاع داد و چه زمانی اقدامات دیگر را صورت داد.

رئیس هجدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران ادامه داد: با توجه به جمعیت سالمند در آینده به نظر می‌رسد که هیچ بیماری بدون پیوستگی با توانبخشی باقی نخواهد ماند و در انتهای نام هر رشته‌ای شاهد عنوان توانبخشی باشیم و در هر بیماری و تخصصی از توانبخشی استفاده شود.

هجدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران 5 تا 7 آذر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

 


کد مطلب: 27750

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27750/قیمت-جراحی-ایران-کشورهای-پیشرفته

میگنا
  https://www.migna.ir