کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همنشینی با فرد سیگاری در خودرو سلامت انسان را به خطر می اندازد

25 آبان 1393 ساعت 12:09

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد که همنشینی با یک فرد سیگاری در خودرو فقط برای مدت یک ساعت سطح مواد سرطانزا و سایر سموم را در ادرار افزایش می دهد.


به گزارش ایرنا از هلث، محققان دانشگاه کالیفرنیا در این مطالعه متوجه شدند، غیر سیگاری هایی که در خودرو در معرض دود سیگار قرار می گیرند، سطح مواد سرطانزا و سایر سموم در ادرارشان به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد.

محققان می گویند:نتیجه این مطالعه نشان داد که وجود دود سیگار در خودرو و سایر وسایل نقلیه، خطر بالقوه بزرگی برای سلامتی است. به طوریکه سطح بوتادین، اکریلو نیتریل، بنزن و اکسید اتیلن در ادرار افراد غیر سیگاری که در خودرو در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند، افزایش یافت. محققان می گویند: این گروه از مواد شیمیایی در میان هزاران سمی که در دود تنباکو وجود دارد سمی ترین محسوب می شوند و باعث ابتلا به بیماری های مرتبط با سیگار کشیدن می شود.

این اولین مطالعه ای است که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی را در افرادی که در معرض دود سیگار قرار گرفتند، بررسی کرده است. این مطالعه نشان داد: زمانی که افراد غیر سیگاری با سیگاری ها در یک خودرو قرار می گیرند ، افراد غیر سیگاری بطور ناخواسته تعدادی از مولفه های بالقوه خطرناک ناشی از دود سیگار را تنفس می کنند که با ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و بیماری ریه ارتباط دارد.

محققان در این مطالعه 14 فرد سیگاری را که در صندلی پشت یک راننده سیگاری نشسته بودند بررسی کردند. راننده سیگاری در یک ساعت سه سیگار کشید؛ محققان ادرار افراد مورد مطالعه را پیش از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و هشت ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض دود سیگار بررسی کردند.

محققان در ادرار افرادی غیر سیگاری که در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند مواد شیمیایی سمی مانند بوتادین، اکریلو نیتریل، بنزن و اکسید اتیلن کشف کردند که تمامی آنها با ابتلا به سرطان بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی ارتباط داشت. محققان می گویند: این مطالعه به ما نشان می دهد که افراد به ویژه افراد آسیب پذیر مانند کودکان و افراد مسن نباید در خودروها در معرض دود سیگار قرار گیرند.
این مطالعه در مجله Cancer, Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شده است.


کد مطلب: 27809

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27809/همنشینی-فرد-سیگاری-خودرو-سلامت-انسان-خطر-می-اندازد

میگنا
  https://www.migna.ir