سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۱
کد مطلب: 27815
۰
نشانه‌های اختلال خود زشت پنداری

مبتلایان به اين اختلال رواني ، به جراحی های زیبایی متعدد تن می‌دهند!

مبتلایان به اين اختلال رواني ، به جراحی های زیبایی متعدد تن می‌دهند!
یک روانپزشک گفت: مبتلایان به بیماری خودزشت پنداری معمولاً تن به اعمال جراحی غیر ضروری می‌دهند و گاهی این اعمال جراحی را چندین بار تکرار می‌کنند در حالی که این رفتارها موجب تغییر باور آنها نسبت به ظاهرشان نمی‌شود.

افشین یداللهی در گفت‌وگو با فارس، خود زشت پنداری‌ را اختلالی دانست که طی آن فرد بدون اینکه مسئله خاصی در ظاهرش وجود داشته باشد یا در صورتی که مشکل کوچکی در ظاهر و جسم خود دارد احساس نقصان شدیدی می‌کند.

وی اظهار داشت: معمولاً این افراد توصیف مبهمی از مشکل خود دارند مثلاً می‌گویند گونه‌ام مچاله است و با این توضیح شنونده نمی‌تواند متوجه نقصی که آنها مد نظر دارند، شود.

*مبتلایان با توضیح و اطمینان بخشی دیگران قانع نمی‌شوند

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: مبتلایان به اختلال خود زشت پنداری با توضیح و اطمینان بخشی دیگران قانع نمی‌شوند ضمن اینکه رفتار دوگانه‌ای دارند یعنی یا از آئینه اجتناب می‌کنند یا آن قدر در آینه نگاه می‌کنند تا نقصی که خیال می‌کنند در ظاهر دارند را پنهان کنند.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها این افراد معاشرت‌های خود را با دیگران محدود می‌کنند و این اختلال روابط فردی و اجتماعی آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، این مسئله می‌تواند اعتماد به نفس آنها را به شدت کاهش داده و عملکرد شغلی، اجتماعی و خانوادگیشان را تحت تاثیر قرار دهد، حتی در برخی افراد دیده می‌شود که از ازدواج پرهیز می‌کنند چرا که چنین می‌پندارند کسی آنها را نمی‌پسندد.

* مبتلایان تن به عمل‌های جراحی زیبایی متعدد می‌دهند

این روانپزشک با بیان واکنش مبتلایان به اختلال خود زشت پنداری گفت: مبتلایان معمولاً تن به اعمال جراحی غیر ضروری می‌دهند و گاهی این اعمال جراحی را چندین بار تکرار می‌کنند در واقع تکرار این اعمال جراحی یا به دلیل مشکلی که اصلاً وجود ندارد اتفاق می‌افتد یا به دلیل مشکل مختصری که با یک عمل جراحی قابل پوشش است، رخ می‌دهد.

وی افزود: اعمال جراحی متعدد نیز نمی‌تواند رضایت مبتلایان را ایجاد کند و آنها همچنان خود را زشت می‌پندارند چرا که اندیشه، فکر و خیال درونی آنها غیر قابل تغییر است و با اعمال جراحی متعدد اصلاح نمی‌شود.

* دارو درمانی به موازات مشاوره برای مبتلایان ضروری است

یداللهی با تاکید بر درمان‌های دارویی و مشاوره‌ای برای مبتلایان پیش از اقدام به اعمال جراحی متعدد اظهار داشت: بهتر است مبتلایان پیش از هر اقدامی جهت انجام اعمال جراحی زیبایی به روانپزشکان مراجعه کنند تا تحت درمان‌های دارویی، مشاوره‌ای و حتی تحلیلی قرار گیرند.

* خود زشت پنداری ممکن است ناخودآگاه باشد

این متخصص حوزه بهداشت روان با اشاره به دلایلی که منجر به اختلال خود زشت پنداری می‌شود، گفت: این اختلال ممکن است خودآگاه یا ناخودآگاه باشد که باید از منظر تحلیلی نیز بررسی شود، ممکن است مبتلایان در دوران کودکی دچار اتفاقاتی شده باشند که بعد حس کنونی آنها از ظاهرشان موثر باشد.

وی افزود: همچنین علائم وسواسی نیز ممکن است این حس را تشدید کند.

* به کودکان خود نگویید زشت هستند

این روانپزشک اظهارداشت: گفتن این جمله مانند چقدر زشتی یا سیاهی می‌تواند در شکل‌گیری این اختلال موثر باشد، اما لزوماً کسانی که این جملات را می‌شنوند دچار اختلال خود زشت پنداری نمی‌شوند و ابتلا به این اختلال به علت احساس نقصان در یک یا چندین عضو اتفاق می‌افتد که منجر می‌شود تا فرد مبتلا احساس زیبایی نکند و در صورتی که فرد دچار نقص کوچکی باشد این نقص با میزان نگرانی، شکایت و رفتارهایی که انجام می‌دهد متناسب نیست.

*علائم وسواس و اعتماد به نفس پایین لزوماً نشان دهنده اختلال خود زشت پنداری نیست

وی ادامه داد: گاهی فرد دچار علائم وسواس است و اعتماد به نفس پایینی دارد که این موضوع نیز لزوماً به معنی ابتلا به اختلال خود زشت پنداری نیست.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: اختلال خود زشت پنداری می‌تواند اختلالات همراهی مانند وسواس، اضطراب و افسردگی را در پی داشته باشد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين