دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ - 27 Sep 2021
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۳
کد مطلب: 27888
۰

برای رفع خستگی چه بخوریم؟

46-69.jpg

مغزها از جمله مغز گردو سرشاز از ریزمغذی‌ها هستند که موجب افزایش انرژی بدن و در عین حال ایجاد احساس سیری می‌شوند.

با شروع فصل سرما و کاهش دما، تاریکی‌های طولانی مدت در 24 ساعت شبانه‌روز می‌تواند احساس خستگی و رخوت را در فرد به‌ وجود آورد. به همین دلیل افرادی که صبح زود و در تاریکی هوا از خانه خارج شده و با غروب خورشید به منازلشان بازمی‌گردند اغلب احساس خستگی بیشتری می‌کنند. با تغییر در رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی انرژی‌زا می‌توان این رخوت و خستگی را کاهش داد. میزان انرژی در بدن معمولا تحت تأثیر موادغذایی است که مصرف می‌کنیم. بنابراین باید خوراکی‌هایی را انتخاب کنیم که موجب ایجاد انرژی بیشتر در بدنمان در طول روز شوند. برای نمونه می‌توانید خوردنی‌های زیر را آزمایش کنید:

- جو: این ماده که حاوی مقادیر زیادی فیبر است، به دلیل داشتن کربوهیدرات‌ها به افزایش انرژی کمک می‌کند. این ماده غذایی به تقویت باکتری‌های مفید معده نیز کمک می‌کند و سیستم عملکرد معده را بهبود می‌بخشد و از بروز خشکی در بدن نیز جلوگیری می‌نماید.

- تخم کدو: محققان مؤسسه تحقیقات کشاورزی آمریکا به این نتیجه دست یافته‌اند که افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند به اکسیژن بیشتری در فعالیت‌های جسمی‌شان نیاز پیدا می‌کنند و همین امر موجب خستگی آن‌ها می‌شود. مصرف مواد غذایی مغذی حاوی منیزیم مانند تخم‌کدو، مقادیر این ماده معدنی را در بدن افزایش داده و در نهایت از خستگی مفرط جلوگیری می‌کند.

- پروتئین‌های بدون چربی: زمانی که بدنتان دچار کمبود پروتئین می‌شود از موادی مانند گوشت‌های کم‌چرب و غذاهای دریایی استفاده کنید چرا که سریعاً در بدن هضم و جذب اندام‌ها می‌شوند به افزایش انرژی کمک می‌کنند.

- ماست: ماست به دلیل خاصیت هضم سریع، موجب جذب سریع انرژی در بدن می‌شود. ماست همچنین حاوی مواد پروبیوتیک است که موجب تقویت باکتری‌های مفید معده می‌شود و در عین حال باکتری‌های مضر آن را از بین می‌برد. تحقیقات اخیر دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها به کاهش علائم سندرم خستگی مزمن کمک می‌کنند.

- حبوبات: اگر می‌خواهید مواد حاوی کربوهیدرات را مصرف کنید به جای مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل نان سفید و کیک و شیرینی از حبوبات استفاده کنید. سرعت هضم این مواد به کندی صورت گرفته و این موضوع موجب تعادل در سطح قند خون و عملکرد طبیعی دستگاه های بدن و حفظ میزان کافی انرژی در بدن می‌شود.

- اسفناج: یکی از دلایل بروز خستگی، کمبود آهن در بدن است که اغلب موجب بروز کم‌خونی می‌شود. سلول‌های خونی با خود اکسیژن را نیز منتقل می‌کنند که با کمبود آهن، سلول‌های خونی نمی‌توانند این کار خود را به خوبی انجام دهند و در نتیجه خستگی ذهنی و جسمی را به همراه می‌آورند. اسفناج منبع سرشار آهن، منیزیم و ویتامین C‌ است.

- گردو: گردو و خوراکی‌های دارای اسید چرب امگا 3 می‌توانند علائم خستگی را در بدن از بین ببرند. یافته‌های تحقیق انجام شده در مجله‌ آمریکایی تغذیه، نشان می‌دهد اسید «آلفالینولنیک» (نوعی اسید چرب) در گردو انرژی را افزایش داده و علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

- شکلات تلخ: شکلات تلخ منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول است که به افزایش فعل و انفعالات شیمیایی مغز کمک می‌کند و احساس خستگی را از بین می‌برد.

به گزارش ایسنا به نقل از «سرف‌کی»، سرما نباید موجب رخوت و خستگی شما شود، پس با انتخاب این غذاهای سالم بیشترین انرژی را به بدنتان بدهید و از خستگی بدن در طول روز جلوگیری کنید.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

روان شناسی رشد،نظریه های رشد ( پیاژه- اریکسون)، مراحل رشد (کودکی –نوجوانی-بزرگسالی- پیری )
درگذشت روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران بر اثر کرونا
خودافشایی هیجانی  Emotional  Self-Disclosure
هفت ویژگی یک شریک عاطفی امن از دید روانشناسان
چرا شغل‌مان، همه‌ هویت ماست؟
زن و ازدواج موفق
انگ یا استیگما؛ مشکلی واقعی در درمان بیماران روانی
کدام خواستگار شما را خوشبخت می‌کند؟
سندروم توره یا سندروم تورت را بشناسید!
شناخت انواع سبک زندگی در روانشناسی
چگونه استاد دانشگاه شویم؟/ تمام نکات لازم برای رسیدن به کرسی دانشگاه
چگونه در مقابل افراد خودخواه از خودمان حفاظت کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم