جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۲
کد مطلب: 27942
۰
ورزش استرس شغلی را کاهش می‌دهد

مشاغل آسان استرس‌زا هستند

مشاغل آسان استرس‌زا هستند

عبدالله امیدی در گفت‌وگو با فارس، استرس شغلی را ناشی از ویژگی‌های شخصیتی فرد و شغل برشمرد و اظهار داشت: یادگیری مهارت‌هایی مانند نظم و مدیریت زمان نقش موثری در کاهش استرس شغلی دارد همچنین تغییر برخی از ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند موجب سازگاری فرد با شغل او شود و این سازگاری  از استرس شغلی می‌کاهد.

* ورزش و برنامه غذایی مناسب استرس شغلی را کاهش می‌دهد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ورزش، برنامه غذایی مناسب و روش‌های تن‌آرامی می‌تواند موجب مدیریت استرس شود. همچنین افراد برای کاهش استرس شغلی باید بر انتظارات خود فائق آیند و افکاری ار که نمی‌گذارد آنها با شغل خود کنار بیایند را تغییر دهند.

امیدی ادامه داد: گاهی منبع استرس مربوط به خود شغل است مانند ابهام نقش و وظیفه‌ای که افراد باید برعهده داشته باشند. این استرس از سوی سازمان و مدیر آن باید کنترل شود. مدیر باید با اعضای خود ارتباط داشته باشد و با درک قابلیت‌های آنها بهترین نقش را برایشان تعریف کند.

وی افزود: اصرار مدیر برای قرار دادن فردی در نقشی که با قابلیت‌های او هماهنگ نیست موجب استرس شغلی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کاشان گفت: مشاغلی که در آنها احساس امنیت وجود ندارد که این موضوع بیشتر ناشی از نوع قرارداد استخدامی می‌تواند محیط شغلی را استرس‌زا کند. همچنین مشاغلی که بار بیشتری بر دوش فرد می‌گذارند نیز تولید استرس می‌کنند از سوی دیگر مشاغلی وجود دارد که فشار کمی بر فرد وارد می‌کند و آسان هستند. مشاغلی که فشار آنها کمتر از قابلیت افراد است نیز استرس‌زاد بوده و موجب ایجاد فشار روانی در فرد می‌شود.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: تعارض‌های ناشی از تبعیض‌ها و برخورداری برخی کارکنان از مزایای بیشتر نسبت به دیگر کارکنانی که شرایط برابر دارند نیز ایجاد فشار روانی می‌کند.

وی افزود: مشاغلی که در آنها پاداش وجود ندارد نیز می‌تواند تولید استرس کند. این موضوع به ویژه در افرادی که خوب کار می‌کنند و انگیزه بیشتری دارد صدق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش استرس شغلی گاهی لازم است ویژگی‌های شخصیتی خود را تغییر داده و گاهی نیز تغییر فرهنگ سازمانی و تعریف نقش هریک از کارکنان و قرار دادن آنها در مشاغلی که با قابلیت‌هایشان هماهنگ است ایجاد شود.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .