پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۷
کد مطلب: 27973
۰

محبت، آبی بر آتش درد بیماران سرطانی

1411994404826_24.jpg

روزهای طولانی در بستر بیماری خوابیدن و رنج تحمل درد، لبخندشان را کمرنگ کرده است، تحمل دیدن اشک‌های بیماران سرطانی زجرآور است و قلبت را تکان می‌دهد، نمی‌توانی نفس بکشی و او این را به خوبی می‌فهمد و برای همین ناله‌هایش را مخفی می‌کند.‌

زندگی همیشه با آدمی بر سر مهر نیست، بلکه گاهی از در قهر در می‌آید. چهره در هم می‌کشد و به انسان بی‌اعتنا می‌شود، با حضور ناگهانی سرطان در زندگی آنها که تا دیروز در عین عافیت و نشاط زندگی را سپری می‌کردند و ناگهان اسیر رنج و محنتی می‌شوند که نه تنها خودشان از فراز تلاش و کوشش فرود می‌آیند و بار غمی جانکاه وجودشان را فرا می‌گیرد، بلکه خانواده و نزدیکان را نیز با خود به دنیای پریشانی می‌کشد و گاه بنای خانواده را متزلزل می‌کند و فرو می‌ریزد، قلبت را تکان می‌دهد.

باور کنیم، هنوز هم حال بیماران‌مان خوب نیست و هزینه‌های چند میلیون تومانی درمان آنها هر ماه پا برجاست، هنوز هم کسانی هستند که حتی قادر به پرداخت هزینه‌های رفت و آمد و اسکان خود نیز نیستند تا به مرحله درمان برسند.

هنوز هم بیماری که تازه به سرطان مبتلا شده است و روزنه‌های امید بیشتری برای درمان خود دارد، باید چشم به بیماری بدوزد که در اتاق او و درچند قدمی مرگ، آخرین ناله‌هایش را سر می‌دهد، چرا که جای دیگری ندارد!

وجود این حقیقت و گسترش آلام بیماران سرطانی و خانواده آن ا موجب شد جمعی از نیک اندیشان گرد هم آیند و سنگ بنای انجمنی را بگذارند که هدف آن پرداختن به امور مختلف بیماران سرطانی بود. انجمنی که بتواند در سایه همت و حمیت اعضای خود باری از دوش بیماران بردارد، بخشی از بار سنگین و کمرشکن درمان را بپذیرد و به زندگی آشفته این‌گونه خانواده‌ها سامان بخشد.

عضو هیات مدیره انجمن یاس کرمان می‌گوید: این انجمن در اردیبهشت سال 1389 و با هدف حمایت اقتصادی و معنوی از بیماران و خانواده‌های بیماران سرطانی، پیشگیری و شناخت عوامل ایجاد کننده سرطان، کارهای تحقیقاتی در مورد انواع سرطان، آگاهی بخشیدن به مردم و حمایت‌های جنبی شامل کلاس‌های ورزشی و اردوهای تفریحی برای بیماران سرطانی تشکیل شد.

دکتر "فاطمه میرزا صادقی" می‌افزاید: انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان «یاس کرمان» که توسط گروهی از تحصیلکردگان، متخصصان و خیراندیشان کرمان تاسیس و فعالیت خود را آغاز نموده است، ماموریتش حمایت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از افراد مبتلا به سرطان و اعضای خانواده آنان است. هم‌چنین فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اطلاع رسانی به منظور ارتقای فرهنگ پیشگیری و درمان به موقع، از اهداف این انجمن است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر انجمن یاس با فعالیت از طریق واحد درمان، آموزش، پژوهش و پیشگیری، عضویت، داوطلبان، مشارکت‌های مردمی، روابط عمومی، چاپ و تبلیغات، مالی و اداری و خدمات رفاهی بیماران در جهت نیل به اهداف خود تلاش می‌نماید.

میرزا صادقی می‌افزاید: اساسنامه این انجمن 22 عضو دارد که همه سرطان شناسان کرمان، تعدادی از اعضای هیات مدیره دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه شهید باهنر، یک بیمار و یک خیر را شامل می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن یاس، فعالیت بیش از 250 نیروی داوطلب در سنین مختلف و با تحصیلات و تخصص‌های متفاوت، جذب مداوم خیرین، پوشش بیش از 1200 نفر بیمار زیر چتر حمایتی انجمن، اسکان و میزبانی خانواده بیماران مسافر، برگزاری بازارچه‌های خیریه، سمینارها و جلسات سخنرانی توجیهی و آگاهی دهنده، چاپ و توزیع بروشور، پوستر و فعالیت سایت اینترنتی، برگزاری جشن‌ها، مراسم مذهبی و اردوهای تفریحی و زیارتی برای بیماران، کلاس‌های گروه درمانی و مشاوره برای بیماران و خانواده‌های آنان، ارتباطات رسانه‌ای و برنامه‌های تخصصی در رسانه ملی، خدمات بیمارستانی، جذب خیرین برای اهدای زمین و احداث ساختمان‌های درمانی تخصصی، آموزشی، خدماتی و اداری انجمن از نتایج فعالیت‌های هیات مدیره و واحدها و کارگروه‌های انجمن می‌داند.

میرزاصادقی ادامه می دهد: انجمن یاس سعی می‌نماید با کمک پزشکان متخصص و مراکز درمانی، بیماران نیازمند به کمک را شناسایی نموده و در تامین هزینه‌های درمانی آنان شریک باشد. هم‌چنین با برگزاری دوره‌های گروه درمانی و مشاوره با کمک متخصصین دانشگاهی، در ارتقای سطح روحی بیماران و خانواده‌های آنها نقش داشته باشد. تامین برخی از هزینه‌های زندگی بیماران نیز تا حد امکان از دیگر اقدامات انجمن یاس است.

انجمن یاس اقداماتی نظیر اسکان بیماران سرطانی در کرمان، هزینه آمد و رفت، هم‌چنین پرداخت بخشی از هزینه‌ی شیمی درمانی بزرگسالان را انجام می‌دهد، میرزاصادقی در این خصوص می‌گوید: با توجه به این‌که بیش از 60 درصد بیماران سرطانی مراجعه کننده از شهرستان‌ها به کرمان می‌آیند مهمانسرای بهار در میدان ارگ توسط یکی از خیران راه‌اندازی شده که خانواده‌های بیماران سرطانی طی مراحل درمان آنجا اقامت دارند و هیچ هزینه‌ای از آنها دریافت نمی‌شود و حتی غذای مورد نیاز آنها نیز تامین می‌شود و تاکنون در این مهمانسرا 140 میلیون تومان برای بیماران سرطانی و خانواده‌های آنها هزینه شده است.

این مسوول رسیدگی به امور بیماران سرطانی می‌افزاید: هزینه یک بیمار سرطانی در مراحل اولیه از 300 هزار تومان آغاز می‌شود و تا چند میلیون تومان ادامه دارد و به دلیل هزینه‌های بالای درمان بیماران سرطانی، پزشکان افراد مستضعف و ناتوان مالی را به این انجمن معرفی می‌کنند و ما آنها را تحت حمایت قرار می‌دهیم.

وی با بیان این‌که این انجمن بیماران سرطانی بالای 13 سال را تحت حمایت قرار می‌دهد و افراد زیر این سن تحت حمایت انجمن محک هستند، می‌گوید: تاکنون این انجمن 1600 خانواده بیمار سرطانی را در استان کرمان حمایت کرده است و هزینه‌های مربوط به شیمی درمانی و اشعه درمانی آنها را پرداخت می‌کند.

میرزاصادقی در خصوص برگزاری بازارچه‌های خیریه متعدد از سوی این انجمن می‌گوید: این انجمن با برپایی بازارچه‌های خیریه نیز نسبت به جمع‌آوری کمک برای بیماران سرطانی اقدام می‌کند که خوشبختانه تاکنون همه‌ی این بازارچه‌ها با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که بیشترین افراد تحت حمایت انجمن یاس از ناحیه‌ی جنوب استان کرمان هستند، می‌گوید: روزانه به طور میانگین 10 نفر به انجمن یاس مراجعه می‌کنند و بیماران سرطانی محروم و نیازمند اغلب از سوی پزشکان شناسایی و به این انجمن معرفی می‌شوند و پس از مراجعه به دفتر رسیدگی به امور بیماران(واقع در خیابان سپه روبروی ضلع جنوبی بیمارستان باهنر) با تکمیل مدارک و فرم‌های لازم به حمایت انجمن یاس درمی‌آیند.

میرزاصادقی می‌گوید: درصد فراوانی از سرطان در کودکان درمان‌پذیر است، البته نباید فراموش کرد که تشخیص به موقع و درمان مناسب سبب تسریع روند بهبودی و ادامه‌ی زندگی عادی افراد می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن یاس کرمان می‌گوید: مراکز مختلفی با پیشنهاد همکاری به ما و یا عضویت افتخاری در انجمن یاس نسبت به برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌های متعدد بصورت رایگان برای بیماران سرطانی اقدام می‌کنند، از جمله مرکز دندانپزشکی بیمارستان باهنر با حضور افتخاری پنج دندانپزشک تنها قیمت تمام شده مواد مصرفی را دریافت می‌کند، هم‌چنین آموزش شنا، زبان انگلیسی و موسیقی کودکان سرطانی بصورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، با این‌که هنوز ما سرطان را جدی نگرفته‌ایم، او ما را جدی گرفته و در برابر بیمارانش قد علم کرده است تا به همراه مشکلات، کمبود امکانات و تنگدستی جان بستاند، با این همه، دستان سخاوتمند ما قادر به ایستادگی در برابر این بیماری است، اگر توان خود را برای حمایت از هموطنان بیمارمان به کار ببندیم و از یادشان نبریم، از یاد نبریم هموطن عزیزی را که بیماری در وجودش رخنه کرده، دردی دو چندان را علاوه بر فقر و تنگدستی برایش به جای نهاده است و مشغله این روزهایش تنها تسکین دردی است که بی‌خبر از همه چیز در وجودش می‌پیچد، باور کنیم، هنوز هم حال بیماران‌مان خوب نیست...

گزارش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنای منطقه کویر

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند