جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۸
کد مطلب: 27987
۱

سلامت معنوی در پیشگیری از بیماری ها نقش موثری دارد

به گزارش ایرنا - دکتر فریدون عزیزی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری دومین همایش سلامت معنوی اظهار کرد: بیماری های غیرواگیر شامل دیابت ، چاقی ، بیماری های ریوی ، گوارشی ، قلبی و عروقی ، سرطان و بیماری های ناشی از تصادفات و حوادث عمده ترین بیماری های جوامع بشری هستند که میزان آنها در حال افزایش است.

وی افزود: 4 عامل اصلی برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ، تغذیه صحیح ، فعالیت بدنی و قطع مصرف دخانیات و کاهش استرس در زندگی و تحقیقات 20 سال اخیر نشان داده است که این 4 عامل با داشتن سلامت معنوی بهتر رعایت می شود.

وی در توضیح سلامت معنوی اظهار کرد: سلامت معنوی ورای سلامت روانی است و با سلامت روانی تفاوت های زیادی دارد.

عزیزی با بیان این که فردی که دارای سلامت معنوی است به منبعی به غیر از منابع مادی اعتقاد دارد ، افزود: در ادیان مختلف این منبع خداوند است ، بنابراین اعتقاد به ذات لایزال الهی و مرگ و زندگی ابدی از ابعادی اصلی سلامت معنوی در جوامع مختلف به شمار می رود.

وی ادامه داد: فردی که دارای سلامت معنوی است به خداوند اعتقاد دارد و نسبت به خود و سایر افراد جامعه بینش و رفتاری متفاوت نسبت به افرادی دارد که فاقد این سلامت معنوی هستند.

عزیزی اظهار کرد: سلامت معنوی منجر به امید ، اطمینان ، ارتباط پویا با مکارم اخلاق ، عشق و محبت به خود و جهان اطراف می شود بنابراین نمی توان گفت افرادی که دارای سلامت روانی هستند از سلامت معنوی و اعتقاد به معنویت نیز برخوردارند.

معاون علمی فرهنگستان علوم اظهار کرد: ما توانستیم در زمینه تولید علم از رتبه 54 جهان به رتبه 16 برسیم اما این مساله در سطح زندگی ما تغییر عمده ای ایجاد نکرده است بنابراین نیاز است در زمینه سلامت معنوی فعالیت بیشتری در کشور صورت گیرد.

عزیزی گفت: یکی از این الزامات، آشناکردن پزشکان و پرستاران با مفهوم سلامت معنوی است. جامعه پزشکی ما آشنایی چندانی با سلامت معنوی ندارند بنابراین بهترین راه برای آشناکردن آنان با این مقوله ، وارد کردن بحث سلامت معنوی در مطالب درسی آنها است.

وی با بیان این که پیشنهاد شده است سلامت معنوی جایگزین یک تا دو واحد دروس عمومی رشته های پزشکی شود، افزود: این موضوع باید توسط مراجع ذیصلاح بررسی و تصویب شود.

عزیزی افزود: فرهنگستان علوم پزشکی این موضوع را در دستور انجام دارد؛ این موضوع ابتدا باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و سپس در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مورد تایید قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه تحقیقاتی فرهنگستان علوم پزشکی در این زمینه تا اوایل سال آینده تکمیل و سپس به مراجع تصمیم گیر ارائه می شود تا در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شود.

دانشجویان پزشکی باید با این مساله که سلامت معنوی تا چه حد می تواند در پیشگیری از بیماری ها موثر باشد آشنایی یابند تا بتوان از بسیاری از بیماری ها و رشد ابتلا به آنها در کشور جلوگیری کرد.

دومین همایش سلامت معنوی از دوازدهم تا چهاردهم آذرماه در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار می شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا