کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عشق هاي بي‌ستاره

دختران و پسراني كه چشم بسته عاشق يک بازيگر، خواننده يا ورزشکار شده اند!

روزنامه خراسان , 11 آذر 1393 ساعت 16:28

چه افرادي چشم بسته عاشق سوپراستارها مي‌شوند و چگونه بايد از اين افکار مزاحم رهايي يابند؟!


عشق هاي بي‌ستاره
بعضي دختر و پسرها عاشق يک چهره شناخته شده، مي شوند و نمي توانند او را فراموش کنند؛ به طور مثال، شايد شما هم دختران يا پسراني را بشناسيد که عاشق يک بازيگر، خواننده يا ورزشکار شده اند و حتي اين موضوع را مطرح کرده اند که قصد دارند با او ازدواج کنند. هرچند ممکن است اين موضوع از نظر بسياري از مردم خنده دار به نظر برسد و اين افراد را به سخره بگيرند اما بايد بپذيريم که آن ها واقعاً درگير چنين علايقي شده اند و بايد راهنمايي هاي لازم به آنها ارائه شود.

در ادامه توجه شما را به چند پيامک جلب مي کنم:

طرح مساله:
- دختري ۱۵ ساله هستم. مدتي است که به يک فوتباليست دل بسته ام، اما خودم از اين بابت راضي نيستم و مي خواهم اين عشق کذايي را فراموش کنم. لطفا راهنمايي ام کنيد.
- من پسري ۱۷ ساله هستم. به يک بازيگر خانم علاقه مند شده ام و فراموش کردنش برايم سخت است. قبل از او هم عاشق چند هنرمند معروف شده بودم. براي فراموش کردنش، بايد چه کار کنم؟

 
عشقي که به هيچ نتيجه اي نخواهد رسيد
بعضي دختر و پسرها به دلايل شخصيتي به ظاهر فردي از جنس مخالف شان دل بسته مي شوند.
اين دلبستگي فقط به دليل ظاهر و رفتارهاي ظاهري طرف مقابل به وجود مي آيد و اين افراد بدون هيچ شناختي از خانواده و شخصيت طرف مقابل، عاشق او مي شوند.
به طور مثال، فردي که عاشق يک مجري تلويزيوني مي شود در اين دسته از افراد قرار مي گيرد و اصطلاحاً دچار عشق هرسناک شده است يعني عشقي که به هيچ نتيجه اي نخواهد رسيد و ممکن است باعث ذلت و خواري آن ها هم بشود.


 شخصيت هاي وابسته و عشق هاي هرسناک
افرادي که دچار چنين عشق هايي مي شوند، نشانه هايي از اختلال شخصيت در آن ها ديده مي شود. معمولا اين افراد که شخصيت هاي وابسته اي دارند، به شدت نيازمند به توجه ديگرانند و اعتماد به نفس بسيار پاييني دارند.
اين جوانان در تخيل خود آن قدر به فرد مورد علاقه شان فکر مي کنند تا در ذهن شان ارزشمند شود و نيازهايي را که در گذشته در آن ها سرکوب شده است، دوباره بازسازي شود.


 افسردگي و کاهش اعتماد به نفس به خاطر عشق خيالي
جواناني که عاشق يک بازيگر يا خواننده مي شوند به دليل اين که در زندگي شان براي خودشان فردي را به عنوان پشتيبان نمي بينند، در ارتباط با ديگران شيوه انفعالي پيش مي گيرند. به کار گيري شيوه انفعالي و دوري از ديگران، باعث مي شود اين افراد بيشتر با عشق خيالي خود ارتباط برقرار کنند.
بيش تر شدن اين ارتباط خيالي منجر به وابستگي شديد فرد به فکر کردن درباره فرد مورد علاقه اش و کاهش اعتماد به نفس و احساس بي کفايتي در او منجر خواهد شد.
افرادي که احساس بي کفايتي در زندگي مي کنند و اعتماد به نفس پاييني داشته باشند، به احتمال زياد دچار افسردگي شديد هم خواهند شد.


 سرکوب اضطراب و اندوه با خيال پردازي
اگر افرادي که به عشق هرسناک دچار مي شوند، بخواهند از خودشان تعريف کنند براي پيدا کردن کلمه يا جمله اي در تعريف از خود با مشکل جدي مواجه مي شوند و همين عاملي براي افزايش اضطراب و اندوه آن ها مي شود.
اين افراد که رابطه شان با ديگران کمرنگ شده است، احساس مي کنند که در دنيا تنها هستند و ديگران آن ها را فراموش کرده اند. بنابراين به صورت افراطي، غرق در خيال پردازي مي شوند تا بلکه اضطراب و نگراني شان را در سايه خيال پردازي سرکوب کند.

 
آسيب هاي نداشتن ارتباط صميمي با اعضاي خانواده
در اين زمينه، پدر و مادرها بايد به اين نکته هم توجه داشته باشند که معمولا اين گونه افراد در دوران کودکي در خانواده هايي با روابط عاطفي بسيار سرد و سرزنشگر بزرگ شده اند. اين افراد به علت نداشتن روابط گرم و صميمي با اعضاي خانواده شان، نيازهاي عاطفي شان پاسخ داده نشده است و با فرار از اين احساسات بيان نشده، به دام افکار مزاحم مرتبط با روابط صميمي با ديگران مثل عشق هاي خيالي مي افتند.


 انتخاب الگوهاي نامناسب
يک نکته ديگر هم اين که بعضي افراد براي خودشان الگوهايي غير مناسب انتخاب مي کنند تا در زندگي شان به آن ها برسند. اين افراد که معمولا به بلوغ عاطفي نرسيده اند، عاشق يک هنرمند يا فوتباليست مي شوند و تمام ذهن و فکرشان را به او اختصاص مي دهند. با توجه به اين که فقط نکات مثبت او را مي بينند، او را نيمه گمشده خودشان براي خوشبختي تصور مي کنند تا حدي که گاهي از خواب و خوراک مي افتند.


*** راهکارهاي عملي براي مقابله با عشق خيالي
 
مديريت هيجانات و احساسات:
جوان ها مي توانند با کسب مهارت هاي بيان احساسات و ورزش کردن، هيجانات شان را تخليه کنند.
مديريت و کنترل هيجان، بهترين مانع در برابر درگيري با چنين افکاري است.

تغيير و بازسازي افکار غير منطقي:
جواني که به بلوغ فکري رسيده باشد با کمترين تفکري در مي يابد که چنين عشقي بي سرانجام است؛ بنابراين بايد کمي منطقي فکر کند و براي تغيير افکار غير منطقي اش تلاش کند.

بازسازي و تغيير الگوهاي ارتباط با افراد خانواده:
دختر يا پسري که رابطه عاطفي مناسبي با ديگر اعضاي خانواده اش ندارد، در معرض آسيب هاي زيادي در جامعه قرار مي گيرد. بنابراين همنشيني بيشتر و صحبت با ديگر اعضاي خانواده در فضايي صميمي مي تواند به فراموش کردن چنين عشق هايي کمک کند.

بالا بردن اعتماد به نفس و توجه به نکات مثبت خود:
فردي که اعتماد به نفس بالايي دارد، هيچ گاه دچار عشق هاي هرسناک و بي سرانجام نخواهد شد. بنابراين توانايي هاي تان را باور کنيد و فقط به کمبودها و نقاط منفي تان فکر نکنيد.

پر کردن اوقات فراغت:
برنامه ريزي براي پر کردن اوقات فراغت با کارهاي مورد علاقه، باعث رضايت بيشتر شما از زندگي مي شود. همچنين فرصت سفر به دنياي خيال را از شما مي گيرد. شما مي توانيد براي پر کردن اوقات فراغت تان با دوستان مناسب ارتباط بيشتري برقرار کنيد.


يادگيري تکنيک توقف فکر در هنگام يادآوري افکار مزاحم:
براي جلوگيري از شروع افکار مزاحم، بايد از موقعيت هايي که باعث ايجاد افکار مزاحم مي شود اجتناب کنيد.
همچنين به محض يادآوري و شروع افکار مزاحم، وضعيت خودتان را تغيير دهيد؛ به طور مثال، از اتاق تان خارج شويد. همچنين از تماشاي برنامه ها و عکس هايي که شما را به ياد هنرمند مورد علاقه تان مي اندازد، اجتناب کنيد.

رابطه تان را با خداوند تقويت کنيد:
درددل با خداوند و طلب کمک از او به شما کمک مي کند راحت تر از اين افکار رهايي يابيد.
توجه داشته باشيد که تنها با ياد خدا، دل ها آرام مي گيرد. تشرف به مکان هاي مذهبي و تلاوت قرآن کريم هم به آرامش روحي شما منجر خواهد شد.

 
 
دکتر هادي صدري
مشاور خانواده


کد مطلب: 28041

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28041/دختران-پسراني-چشم-بسته-عاشق-يک-بازيگر-خواننده-ورزشکار-شده-اند

میگنا
  https://www.migna.ir