کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام آب معدنی ها سرطان زا هستند؟!

15 آذر 1393 ساعت 2:01

آب معدنی در بطری پلاستیکی بر اثر یخ زدن و تابش نورخورشید سرطان زا می شود


نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی با تاکید بر اینکه که آب های معدنی که در بطری های پلاستیکی عرضه می شوند باید در دمای مناسب نگهداری شود، گفت:آب های معدنی براثر یخ زدن و تابش نور خورشید سرطان زا می شوند.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:آب های معدنی اغلب در طول سفر که دسترسی به آب های آشامیدنی وجود ندارد، مصرف می شود و افراد برای خنک نگهداشتن آنها در طول سفر، این آب ها را در فریزر قرار می دهند و به صورت یخ زده حمل می کنند.

وی تصریح کرد:بطری های آب های معدنی از پلیمرهایی ساخته شده است که فریز کردن آنها سبب آزاد شدن مونومرهای آنها و تولید ماده ای به نام 'دی اکسین' می شود که سرطان زا است.

مظهری افزود:بهتر است از کلمن هایی که در داخل آن قالب های یخ قرار داده می شود برای خنک نگهداشتن این آب ها استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد:البته خنک کردن آب های معدنی مشکلی ایجاد نمی کند و می توان آنها را به صورت خنک مصرف کرد.

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی در باره تاثیر تابش نور خورشید به آب های معدنی نیز اظهار کرد: گرم شدن آب معدنی در مقابل نور آفتاب سبب ورود ترکیباتی از بطری به داخل آب می شود. بنابراین نباید آب های معدنی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند، خریداری و مصرف شوند.

وی افزود: مواد سرطان زایی که از طریق آلودگی های ثانویه وارد بدن می شود در بلند مدت تغییراتی را در سیستم سلول ها یا جهشی را در سلول های DNA ایجاد می کند که سبب سرطانی شدن سلول ها می شود.

مظهری گفت: افراد باید در هنگام خرید توجه داشته باشند از فروشگاه هایی خرید کنند که آب های معدنی را در مقابل نور خورشید قرار ندهند.

وی افزود:صاحبان حرف و اتحادیه های مربوطه نیز باید اصول حمل و نقل صحیح آب های معدنی و نگهداری آنها در فروشگاه ها و مغازه ها را به صنوف مربوطه آموزش دهند.

مظهری اظهار کرد: همچنین لازم است سازمان استاندارد ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری ها و حمایت از مصرف کنندگان نظارت کافی بر مواد اولیه تولید مواد غذایی، مواد دارویی و آرایشی داشته باشند.

مظهری در مورد جوشاندن آب معدنی و استفاده از آن برای پخت و پز یا دم کردن چای گفت: جوشاندن آب معدنی لطمه ای به ترکیبات آن وارد نمی کند و حتی طعم غذا و چای را بهتر می کند.

وی در مورد حد مجاز نیترات موجود در آب های معدنی اظهار کرد: میزان مواد معدنی موجود در این آب ها به منبع و مسیر عبور آب بستگی دارد، بنابراین مواد معدنی به ویژه نیترات موجود در آنها متفاوت است. البته هرچه میزان نیترات کمتر باشد، آب کیفیت بهتری دارد.

به گفته مظهری، مصرف آب معدنی در صورتی که ترکیبات مندرج شده بر روی بطری های آنها صحیح باشد، می تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند کلسیم را به ویژه برای کودکان تامین کند.

 


کد مطلب: 28083

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28083/کدام-آب-معدنی-سرطان-زا-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir