چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - 14 Apr 2021
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۷
کد مطلب: 28117
۱

سرگیجه و علل بروز آن

سرگیجه و علل بروز آن

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرگیجه شامل مجموعه وضعیت هایی مانند سبکی سر، سیاهی رفتن چشم ها، چرخش سر، چرخش محیط و اتاق، احساس حرکت اجسام با محیط اطراف که نوعی اختلال در سیستم عصبی با گوش داخلی است.

سرگیجه با حرکات سر، تغییر وضعیت، حرکت کردن و راه رفتن، سرفه و عطسه تشدید می شود و ایجاد تهوع و استفراغ، سردرد، حساسیت به نور یا صدا، تاری دید، تعریق، ضعف و بی حالی، تپش قلب، صدای سوت و وزوز گوش می شود.

***علل سرگیجه

کم آبی بدن، اسهال و استفراغ وتب، ضربات سر و حملات میگرن، استرس، فشارهای عصبی، افسردگی، بی نظمی ضربان قلب، حساسیت به مواد مختلف، برخی مسمومیت ها، بیماری های ویروسی، تنفس کوتاه، تند ویا بسیار عمیق، مصرف سیگار، تنباکو و الکل، کمبود اکسیژن، کم خونی، خون ریزی، کاهش لحظه ای فشارخون، افت قند خون، سندرم قبل از قاعدگی، قاعدگی، بارداری و داروها است.

***به نکات زیر توجه کنید

- حملات سرگیجه شما ممکن است تا چند ماه ادامه یابد (6- 3 ماه) اما معمولاً 15-10 روز بهبودی نسبی رخ می دهد و قادر به انجام فعالیت معمول و روزمره خواهید بود.

- از خوابیدن روی گوش مبتلا خودداری کنید و سرخود را روی دو بالش قرار دهید.

- از تغییر وضعیت های ناگهانی بپرهیزید.

- هنگام برخاستن ابتدا کمی بنشینید و سپس برخیزید.

- از قرار گرفتن در ارتفاع مانند صعود از نردبان و چهارپایه خودداری کنید.

- از انجام فعالیت هایی که نیاز به بالا نگه داشتن طولانی مدت سر یا بازوها دارد مثل تعویض لامپ و آویزان کردن پرده خودداری کنید.

- هنگامی که تنها در منزل هستید از رفتن به حمام خودداری کنید.

- هنگام تنهایی همواره گوشی تلفن یا تلفن همراه را در دسترس خود قرار دهید.

- درصورتی که قادر به حفظ تعادل نبوده و دچار زمین خوردگی می شوید، از راه رفتن تنها، زیاد و بی مورد خودداری کرده و از عصا یا واکر استفاده کنید و کفش های راحت و بدون پاشنه بپوشید.

- هنگام بارندگی یا یخبندان از منزل خارج نشوید.

- از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید و تنها داروهایی که برای کنترل سرگیجه شما تجویزشده است به طور دقیق و صحیح استفاده نمائید و از قطع ناگهانی و یک باره دارو بدون نظر پزشک خودداری کنید.

- اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید پزشک را مطلع کنید و داروهایی را به هر علت استفاده می کنید به اطلاع پزشک برسانید.

- از مصرف خودسرانه و افراطی داروها به خصوص خواب آور و آرام بخش پرهیز کنید.

- از وسایل بازی چرخشی و پرشتاب مانند انواع چرخ وفلک استفاده نکنید.

- از مصرف غذاهای شور خودداری کنید.

- از رانندگی خودداری کنید.

- از حضور طولانی مدت در اتومبیل و اتوبوس خودداری کنید. در وسایل نقلیه به هیچ وجه مطالعه نکنید.

- تا حد امکان از سفرهای طولانی هوایی پرهیز کنید.

- از هیجانات عاطفی، واکنش های شدید احساسی، بحث و مجادله بپرهیزید.

- استراحت و خواب منظم داشته باشید و در ساعات مشخص به رختخواب بروید.

- از تماشای طولانی مدت تلویزیون، کار کردن زیاد با کامپیوتر یا انجام بازی های کامپیوتری پرهیز کنید.

- از شنا، کوهنوردی، انجام ورزش و فعالیت های سنگین خودداری کنید.

- از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنید.

- برنامه غذایی منظم و کامل داشته باشید و از گرسنگی طولانی مدت جلوگیری کنید.

-مایعات کافی بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.

درصورتی که تکرار زیاد حملات در روز با شدت و عدم بهبودی، سردرد شدید و ناگهانی، تب بالای 38 درجه، اختلال تکلم، سنگینی زبان، ضعف و بی حسی اندام ها، فلج، تشنج، گیجی و منگی، بیهوشی و کاهش سطح هوشیاری، درد قفسه سینه، رنگ پریدگی و تعریق سرد، استفراغ شدید و مکرر، بیماری مزمن مثل دیابت و فشارخون، سن بالای 60، ضربه سر، درد شدید و ترشح چرکی از گوش، احساس سرگیجه مداوم و دائم، تشدید علائم یا عدم بهبودی پس از دو هفته درمان داشتید به پزشک مراجعه کنید.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید از خواب‌های بدمان بترسیم؟
شعار و روز شمار هفته سلامت ۱۴۰۰ اعلام شد
افرادی که دارای این سه عادت کلامی هستند؛ هوش هیجانی بسیار بالایی دارند
کووید ۱۹، تهدیدی برای سلامت اجتماعی و روانی جامعه است
رمزگشایی ایموجی ها از شخصیت انسان‌ها
شایع‌ترین مشکلات روان‌تنی در کشور و تاثیر آن بر جسم انسان
سوالهای پدر دختر از داماد چه چیزهایی است؟
۱۲ نشانه‌ اعتیاد به اینستاگرام
اهداف سال جدید من
10 ویژگی‌ مشترک افرادی که خودکشی می‌کنند!
«قلدری مجازی» چیست و چطور باید با آن مواجه شد؟
وقتی درمانگر و درمانجو در یک نقطه متوقف شده اند
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.