جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۷
کد مطلب: 28230
۰

۱۱ میلیون دختر و پسر در صف ازدواج

به گزارش فارس، علی اکبر سیاری دیروز در همایش بررسی سیاست‌های جدید جمعیتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر این که باید وضعیت واقعی جمعیتی به مسئولان ارشد کشور گزارش شود، گفت: در ایران سالانه 22 هزار کودک زیر 5 سال که 14 هزار مورد آن نوزاد است فوت می‌کند، همچنین 300 مادر بر اثر حاملگی و زایمان فوت می‌کند که قابل پیشگیری اند و اولین ماموریت ما این است که از مرگ نابهنگام آنان جلوگیری کنیم.
 
سیاری با بیان این که جمعیت فعال موتور محرکه نیروی انسانی است، گفت: بسیاری از جوامع توسعه یافته از این فرصت استفاده کردند، ما در این دوران قرار داریم و بهترین دوران جمعیتی کشور است. در سال‌های 60 تا 64 تعداد فرزندان هر خانوار5.6 فرزند بود که از این سال شروع به کاهش گذاشت و 46 درصد زنان شاغل در حال حاضر یا بچه ندارند و یا یک فرزند دارند.
 
 سیاری تصریح کرد:‌ قبلاً جمعیت‌شناسان هشدار داده بودند که اگر سیاست‌ها را اصلاح نکنیم ممکن است این پدیده رخ دهد در حال حاضر تعداد فرزندان هر خانواده کمتر از 2 یا حدود 8.1 است در حالی که نرخ جایگزین 1.2 است.
 
وی گفت:‌ سن ازدواج در سال 90 در پسران 7.26 سال و در دختران حدود 23 سال بوده است و الآن ‌11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند. روند ازدواج رو به کاهش و سن ازدواج رو به افزایش است، در حالی که تعداد زیادی آماده ازدواجند.  ازدواج امری بهداشتی نیست و بلکه توسعه‌ای بوده و امکانات،مسکن و امنیت شغلی می‌خواهد.
 
سیاری گفت: در صورتی که 10 درصد از افراد بدون همسر که بر اثر فوت بوده کاهش یابد نرخ باروری به 1.87 می‌رسد و در صورت کاهش 10 درصدی افراد بدون همسر به دلیل طلاق نرخ باروری 1.88 و در صورت کاهش 10 درصدی افراد مجرد نرخ باروری به 2.6 می‌رسد.
 
۶۵ درصد تک‌فرزندها نمی‌خواهند یک فرزند داشته باشند
 
مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت نیز در این همایش بیان داشت: تحقیقات نشان داده اگر مسکن، شغل و معیشت مناسب تأمین شود، اکثر زوجین تمایل به داشتن ۳ فرزند دارند و ۶۵ درصد تک‌فرزندها قصد تک‌فرزندی ندارند.  
 
محمد اسلامی تصریح کرد: به هم خوردن توازن نسلی، کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی، افزایش طلاق در نسل آینده، احتمال افسردگی اجتماعی و اضطراب از جمله عوارض تک‌فرزندی است که با انجام مشاوره‌های درست می‌توان از آن جلوگیری کرد ضمن این که اغلب تک‌فرزندها تحصیل‌کرده هستند و این امر انتقال ژن نخبه را در جامعه محدود می‌کند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.