جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ / ۱۹:۰۷
کد مطلب: 28336
۰

آشنایی با بیمه شاغلان کسب و کار خانگی

 

 

دراجرای بند «5» ماده «7» قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و ماده «9» دستورالعمل اجرائی مربوطه، ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، شاغلان کسب و کار خانگی اعم از مستقل، پشتیبان و افراد تحت پوشش در صورتی که مشمول مقررات خاص دیگری قرار نداشته باشند از 23 /1 /1390 طی بخشنامه‌ای مشمول مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفته‌اند.

 

به استناد ماده «2» قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و بند «1» از ماده «2» دستورالعمل اجرائی مربوطه صرفاً عضو یا اعضاء خانواده که حائز شرایط مقرر در قانون و آئین نامه مزبور هستند و در فضای مسکونی به کسب و کارخانگی اشتغال به کار دارند، مشمول این بخشنامه بوده و افراد غیرعضو خانواده از شمول مقررات مورد اشاره خارج هستند. همچنین مشمولین صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر ازشمول ضوابط مورد نظر خارج بوده و تابع قوانین و مقررات مربوط به صندوق یاد شده خواهند بود.

 

 

 

مرجع معرف شاغلین کسب و کار خانگی

 

 

معرفی شاغلین کسب و کار خانگی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا واحدهای تابعه صورت می پذیرد.

 

 

شرایط سنی بیمه شاغلان کسب و کار خانگی

 

 

حداکثر سن جهت پذیرش درخواست و عقد قرارداد بیمه برای مردان و زنان به ترتیب 50 و 45 سال است که درغیر این صورت متقاضی باید 2 برابر مازاد سنی مقرر دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد؛ به عنوان مثال چنانچه مردی در تاریخ ارائه تقاضا 52 سال سن داشته باشد، باید 4 سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان داشته باشد. بدیهی است افرادی که سن آنان در هنگام ارائه تقاضا کمتر از سنین مذکور باشد، درخواست آنان در صورت احراز سایر شرایط مقرر قابل قبول خواهد بود.

 

 

نرخ پرداخت حق بیمه و حمایت‌های بیمه‌ای

 

 

متقاضی می‌تواند با انتخاب یکی از نرخ‌های زیر از حمایت‌های بیمه‌ای مربوطه بهره‌مند شود:

 

نرخ 14درصد ( 12 درصد سهم بیمه شده + 2 درصد سهم دولت ) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی.

 

نرخ 16درصد ( 14 درصد سهم بیمه شده + 2درصد سهم دولت ) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی.

 

نرخ 20درصد ( 18درصد سهم بیمه شده + 2 درصد سهم دولت ) شامل بازنشستگی ، فوت و ازکارافتادگی

 

 

 

دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه

 

 

چنانچه شاغلین کسب و کار خانگی سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی نداشته باشند، می­‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب زمان عقد قرارداد انتخاب کنند.

 

در صورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی به مدت 360 روز و یا بیشتر نزد سازمان تامین اجتماعی باشد، میانگین مبنای پرداخت حق بیمه وی در آخرین 360 روز به عنوان مبنای پرداخت حق بیمه، ملاک عمل قرار می‌گیرد.

 

 

خدمات درمانی

 

 

بر اساس تبصره 2 ماده 9 دستورالعمل اجرائی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی برخورداری از خدمات درمانی شاغلان کسب و کار خانگی در قالب بیمه پایه ایرانیان خواهد بود و بر طبق ضوابط مذکور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است اعتبار مورد نیاز بیمه درمان مشمولان را در بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی و نسبت به پرداخت آن به صندوق بیمه‌گر اقدام کند.

 

بدین ترتیب مشمولان واجد شرایط با برخورداری از معافیت در پرداخت حق بیمه سهم درمان، می‌توانند از خدمات درمانی بیمه همگانی کشور بهره مند شوند.

 

توجه:

 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان تامین اجتماعی، درصورتی که افراد معرفی شده با پرداخت حق سرانه درمان مقرر متقاضی بهره مندی از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی باشند، ارائه حمایت درمانی به آنان همانند سایر بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزد میسر خواهد بود در این صورت مشمولان می توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب برای خود و هریک از افراد تحت تکفل قانونی، با دریافت دفترچه درمانی از کلیه امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و داروئی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند.

 

لازم به ذکر است؛ میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان که فرانشیز نامیده می شود، برای خدمات پزشکی سرپائی 30 درصد و برای خدمات درمانی بستری 10 درصد است.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا