کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی مطرح کرد

غفلت پزشکان از آموزش بیماران موجب انتقال اطلاعات غلط شده است

۱۰ تا ۱۹ سالگی زمان ذخیره کلسیم در استخوانهاست

10 دی 1393 ساعت 18:09

رئیس سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی گفت: پزشکان حتی اگر 15 دقیقه برای بیماران وقت بگذارند در این زمان نمی‌توان اطلاعات کافی در مورد بیماری را به بیمار انتقال داد، بنابراین بیمار اطلاعات غلط را از جای دیگر دریافت می‌کند و با به کار بستن این اطلاعات، عوارضی در وی ایجاد می‌شود.


به گزارش فارس، عبدالرحمن رستمیان رئیس سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی در این کنگره اظهار کرد: بیماران در هنگام مراجعه به پزشک علاقه‌مندند تا از بیماری خود اطلاعات کافی داشته باشند، چرا که با این بیماری زندگی خواهند کرد، به خصوص این موضوع در مورد بیماری‌های مزمن مصداق پیدا می‌کند، بنابراین پزشکان باید اطلاعات کافی را به بیماران ارائه دهند.

وی تصریح کرد: پزشکان چیزی در حدود 15 دقیقه برای بیماران وقت می‌گذارند که در این زمان نمی‌توان اطلاعات کافی در مورد بیماری را به بیمار انتقال داد، بنابراین بیمار اطلاعات غلط را از جای دیگر دریافت می‌کند و با به کار بستن این اطلاعات، عوارضی در وی ایجاد می‌شود.

وی گفت: متأسفانه در راستای آموزش‌دهی و اطلاع‌رسانی به بیماران بسیار ضعیف هستیم و متون آموزشی قوی، ساده و همه‌فهم در رابطه با بیماری‌ها ایجاد نکرده‌ایم، هر چند باید از برخی انجمن‌ها که اقداماتی در این راستا داشته‌اند تشکر کنیم.

رستمیان خاطرنشان کرد: من به عنوان یک فوق تخصص روماتولوژی در رابطه با رشته تخصصی خود مثالی می‌زنم؛ حداکثر تراکم استخوان در سن 30 سالگی شکل می‌گیرد، بنابراین چنانچه تا زمان 30 سالگی اقدامی مناسب صورت نگیرد دیگر زمانی برای این کار نخواهیم داشت، که این مهم نیازمند آموزش و اطلاع‌رسانی به افراد جامعه است.

رئیس سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی افزود: چنانچه در زمان مناسب یعنی تا 30 سالگی تراکم استخوان به میزان کافی و مناسب نرسد، عوارض آن را در 70 سالگی خواهیم دید و سالمندانی دچار شکستگی‌های ستون فقرات، استخوان ران و لگن خواهیم داشت.

وی گفت: تغذیه و فعالیت مناسب می‌تواند 30 درصد افزایش تراکم استخوان را در پی داشته باشد و این درحالی است که حتی یک درصد نیز در هنگام سالمندی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

رئیس سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی تأکید کرد: باید همچون کشورهای خارجی 10 تا 19 سالگی را مدنظر قرار دهیم، چرا که اگر در سن 10 تا 19 سالگی آموزش کافی به کودکان صورت گیرد، در زمان مناسب یعنی 30 سالگی افزایش تراکم استخوان و در نتیجه کاهش شیب کاهش تراکم استخوان از بین رفتن منابع تراکم استخوان در سالمندی را خواهیم داشت.

 


کد مطلب: 28467

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28467/غفلت-پزشکان-آموزش-بیماران-موجب-انتقال-اطلاعات-غلط-شده

میگنا
  https://www.migna.ir