کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری آیین نکوداشت استاد دکتر حسین محسنی+ عکس

13 دی 1393 ساعت 0:21

دکتر حسین محسنی در سال ۱۳۲۰ در محله عودلاجان تهران متولد شد . وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در تهران به پایان رساند و در این مدت با ساخت تجهیزات مکانیکی و برقی در ابعاد آزمایشگاهی به عنوان دانش‌آموز نمونه کشور در رشته فیزیک شناخته شد . وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق در کشور اتریش به پایان رسانید و در سال ۱۳۵۵ به تهران بازگشت و از آن زمان تا کنون به تدریس در دانشکده فنی داشگاه تهران مشغول است . ایشان چندین آزمایشگاه برق فشار قوی در دانشگاه تهران تاسیس نمودند که در نوع خود در ایران و بسیاری از دانشگاه‌های مهم دنیا بی نظیر است . دکتر محسنی علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۹تا کنون به عنوان مشاور فنی در شرکت‌های توانیر و ایران ترانسفو همکاری داشته‌اند. فعالیت در شرکت زیمنس طی سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵ و همکاری با دانشگا‌های صنعتی آلمان ، اتریش ، کانادا و سوئد از جمله فعالیت‌های بین المللی دکتر محسنی می‌باشد. از تالیفات ایشان میتوان به کتاب‌ مهندسی فشارقوی الکتریکی برنده کتاب سال ایران و مبانی فشار قوی پیشرفته برنده جایزه انجمن مهندسی برق ایران اشاره کرد . دکتر محسنی طی سال‌های فعالیت علمی و اجرایی خود با طراحی ترانسفورماتورها ،تجهیزات سخت‌افزاری شبکه قدرت و عایق‌های پلیمر، موفق به ابداع و پیاده سازی فناوری لازم ،جهت ساخت تجهیزات صنعت برق در داخل کشور شده‌اند.


دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، شاهد حضور کم نظیر اساتید، دانشجویان و دانش‌آموختگان مهندسی برق و کارشناسان و مدیران عالی صنعت برق کشور بود که به‌ پاس سال‌ها تلاش مستمر، ارزشمند و خستگی‌ناپذیر دکتر حسین محسنی، در آیینی باشکوه از این چهره برجسته مهندسی برق کشور تجلیل کردند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که شامگاه چهارشنبه با حضور دکتر فرجی دانا، وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری، مهندس بی‌طرف، وزیر اسبق نیرو، مهندس احمدی، قائم مقام وزیر نیرو، مهندس حائری، مدیرعامل شرکت توانیر و تنی چند از مدیران برجسته صنعت برق کشور و رییس و معاون پژوهشی دانشگاه تهران و رییس و اساتید برجسته پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار شد، پیام‌های تصویری مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهندس بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، دکتر احمدیان، معاون سازمان انرژی اتمی و تنی چند از مدیران عالی وزارت نیرو و صنعت برق کشور در تقدیر از خدمات و تلاش های استاد محسنی پخش شد.

دکتر شاهرخ فرهنگی، رییس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران طی سخنانی در این مراسم با اشاره به رویکرد ویژه دکتر محسنی در ارتباط دانشگاه و صنعت و خدمات ماندگار استاد در بنیان‌گذاری موسسه پژوهشی فشارقوی الکتریکی و آزمایشگاه‌های فشارقوی الکتریکی، روشنایی فنی، مدل شبکه و جریان قوی برق دانشکده مهندسی برق که الگویی باارزش برای استادان مهندسی است از استاد پرویز جبه دار به عنوان نماد آموزش و دکتر محسنی به عنوان نماد ارتباط با صنعت در این دانشکده یاد کرد که به همت همکاران و شاگردانشان با برپایی مراسم نکوداشت تقدیر شده اند.


مهندس محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در پیامی تصویری به این مراسم با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در توسعه پایدار اظهار داشت: از بدو انقلاب از دوره مسوولیت در وزارتخانه‌های کار و صنایع و مدیریت شرکت توانیر و پس از آن وزارت صنعت همواره تلاش کرده‌ام به عنوان یک مدیر صنعتی در کنار مراکز علمی و دانشگاهی باشم و توفیق بهره مندی از مشاوره و همکاری اساتید بسیاری را داشته‌ام؛ ولی همکاری دکتر محسنی با بخش صنعت را کاملا ویژه می دانم.

 


افشای کلاهبرداری هنگفت روس ها در تحویل ژنراتور مستعمل به جای نو!

 وی گفت: دکتر محسنی صرف نظر از بعد علمی و دانشگاهی از بعد فنی و صنعتی نیز کاملا بر صنعت برق کشور از جمله نحوه بازسازی ترانسفورماتورهای آسیب دیده نیروگاه‌ها کاملا اشراف دارند. یادم هست در دوران مسوولیت در توانیر یکی از ترانسفورماتورهای بزرگ نیروگاه رامین کاملا از بین رفته بود و ناچار شدیم ژنراتوری جایگزین را از شرکتی روسیه خریداری کنیم. زمانی که قرار شد ژنراتور را تست کرده و تحویل بگیریم دکتر محسنی که همراه گروهی از کارشناسان به روسیه اعزام شده بود با بررسی آن ثابت کرد ترانسفورماتوری که قرار است به عنوان تجهیزات نو به ایران تحویل شود، مستعمل و تعمیر شده است. طرف روسی که چاره ای جز پذیرش خطای خود نداشت رسما از ایران عذرخواهی و این توجیه را مطرح کرد که به دلیل عجله ما در تحویل تجهیزات ناچار شده ترانسفورماتوری دست دوم را آماده کند. در نهایت با دریافت خسارتی قابل توجه ترانسفورماتور را به قیمت دست دوم تحویل گرفتیم.

 وزیر صنعت با اشاره به تلاش و پیگیری خستگی ناپذیر دکتر محسنی برای راه اندازی آزمایشگاه فشار قوی دانشگاه تهران که با جلب حمایت صنایع مختلف صورت گرفت از زحمات و خدمات استاد به صنعت و دانشگاه قدردانی کرد.

 
دکتر کمره ای، رییس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و از شاگردان دکتر محسنی طی سخنانی در این مراسم، خستگی ناپذیری، پشتکار و سعی در به ثمر رساندن آزمایشگاه ها و تاسیسات مورد نیاز دانشجویان و محققان و صنایع و تلاش برای ارتباط صنعت و دانشگاه را از ویژگی های بارز استاد عنوان و خاطرنشان کرد: سال 1356 دانشجوی ایشان بودم. یادم هست که دکتر محسنی از معدود استادانی بودند که دانشجویان را در بازدیدهای علمی همراهی می کردند. همراه استاد از سدهای ارس و شاه عباس(شهید عباسپور) بازدید داشتیم و تلاش داشتند دانشجویان را از کتابخانه خارج و مستقیما به دل صنعت ببرند.

 وی خاطرنشان کرد: دکتر محسنی معتقدند که باید مهندسانی تربیت کرد که عملا از دانسته های خود استفاده کنند و رویکرد دانشگاه‌ها به آموزش مباحث پایه و تئوری باید جای خود را به آموزشهای عملی و مهارتهای فنی مهندسی بدهد.

 
کمره ای با اشاره به حضور رییس دانشگاه و مدیران عالی صنعتی در این مراسم که نشان از قدردانی دانشگاهیان و صنعتگران برق کشور از دکتر محسنی دارد ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین مراسمی برای تقدیر از اساتید در دوران حیات و اوج شکوفایی علمی آنها در همه دانشکده ها و دانشگاه ها صورت گرفته و همه قدردان تلاشهای چهره هایی چون دکتر محسنی باشیم که در مسیر خدمت به مردم راه هایی را برای اولین بار رفته و مسیر حرکت دیگران را هموار کرده اند.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم پس از سخنرانی دکتر نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، مهندس حائری، مدیرعامل شرکت توانیر، مهندس احمدی، قائم مقام وزیر نیرو، مهندس مسعودی، معاون اسبق توانیر، دکتر قره پتیان و دکتر شاه آبادی از شاگردان دکتر محسنی با اهدای لوح یادبود و هدایایی از جمله سردیس استاد از وی تقدیر شد.

دکتر حسین محسنی در سال 1320 در محله عودلاجان تهران متولد شده‌ و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در دبستان انتصاریه و دبیرستان هدف شماره 4 تهران به اتمام رسانده است.

 وی پس از اتمام تحصیلات دبیرستان با هدف آموختن مهندسی در یک کشور صنعتی و با توجه به پیشنهاد بورس تحصیلی از طرف کشور اتریش به این کشور سفر و تحصیلات مهندسی را در دانشگاه صنعتی گراتس آغاز کرد و تا دریافت درجه دکتری ادامه داد.

پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد پیوسته در سال 1349 و سپس دکتری و پنج سال همکاری در آزمایشگاه فشارقوی الکتریکی و مرکز تحقیقاتی شرکت الین (زیمنس و هایدرو آندریتس امروز)، در خرداد سال 1355 به تهران برگشت و بلافاصله در دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع به کار کرد.

 وی موضوع دکتری خود را با توجه به توصیه شرکت الین در زمینه ابداع الگوریتم‌های لازم برای محاسبه عددی مدارهای الکتریکی پیچیده، مدل‌سازی ترانسفورماتور، ژنراتور و خط انتقال برای محاسبه حالت‌های گذرای سریع شبکه انتخاب کرد.


وی در مدت 38 سال فعالیت آموزشی و پژوهشی در دانشکده فنی دانشگاه تهران در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دروس مختلفی را تدریس کرده است.

 در خرداد 1359 همزمان با انقلاب فرهنگی و تعطیل شدن دانشگاه‌ها، دکتر محسنی با حکم رئیس دانشگاه تهران به‌صورت تمام‌وقت در شرکت توانیر مأمور به خدمت شد. پس از بازگشایی دانشگاه‌ها حکم مأموریت تمام‌وقت به‌حکم مأموریت با حفظ وظایف آموزشی تغییر کرد و وی تاکنون یعنی به مدت 33 سال با شرکت توانیر و شرکت‌های وابسته به‌عنوان مشاور فنی همکاری دارد. در مدت همکاری با توانیر دکتر حسین محسنی موفق به ابداع و پیاده‌سازی فناوری‌های لازم برای بازسازی ژنراتورها و ترانسفورماتورهای آسیب‌دیده در جنگ و با توجه به شرایط ایران شد.

 دکتر محسنی در سال 1361 مدتی با حکم دانشگاه تهران مأمور خدمت در شرکت ایران ترانسفو بود و با این شرکت همکاری کرد. این همکاری در طول سال‌ها ادامه دارد. در شرکت ایران ترانسفو، وی طراحی و ساخت ترانسفورماتورهای کاسکاد آزمایشگاهی با ولتاژ 750 هزار ولت و ترانسفورماتور جریان بالا تا 40 هزار آمپر را انجام داد. این ترانسفورماتورها امروز در آزمایشگاه فشارقوی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران قرار دارند و برای کارهای آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات علمی استفاده می‌شوند.

 با توجه به علاقه و اعتقاد دکتر محسنی و نیاز دانشگاه به آزمایشگاه، وی چند آزمایشگاه در دانشگاه تهران ایجاد کرد که در نوع خود در ایران و در بسیاری از دانشگاه‌های مهم دنیا بی‌نظیر است، ازجمله آزمایشگاه فشارقوی الکتریکی، آزمایشگاه عایق‌های الکتریکی پلیمر، آزمایشگاه روشنایی و فتومتری، آزمایشگاه مدل شبکه قدرت، آزمایشگاه جریان بالا و آزمایشگاه مبانی الکترومغناطیس هست. این آزمایشگاه‌ها با کمک شرکت توانیر، شرکت ایران ترانسفو، شرکت برق منطقه‌ای تهران، شرکت مدیریت شبکه برق ایران و بسیاری از شرکت‌های خصوصی ساخته‌ شده‌اند. قسمت عمده فضای لازم برای این ایجاد آزمایشگاه‌ها با کمک شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و صنایع ساخته‌ شده است.

 وی، برای تدریس دروس و استفاده دانشجویان دانشگاه‌ها و کارشناسان صنایع، کتاب مهندسی فشارقوی الکتریکی پیشرفته و مبانی فشارقوی الکتریکی را تألیف کرده که هر دو در موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر شدند. کتاب فشارقوی الکتریکی پیشرفته، برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب مبانی فشارقوی الکتریکی برنده جایزه از انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران شد. تجربه‌های صنعتی مؤلف در خارج و داخل کشور در این کتاب‌ها اثر گذاشته‌اند.

 استاد محسنی، طرح‌های پژوهشی مختلفی را انجام داده و به پایان رسانده که ازجمله میدان الکتریکی سوزن صفحه و شروع تخلیه جزئی، طراحی و ساخت ترانسفورماتور کاسکاد سه پله 750 کیلوولت، طراحی و ساخت ترانسفورماتور جریان بالا، مشابه‌سازی سخت‌افزاری شبکه قدرت، آزمون‌های پیرسازی تسریع شده عایق‌های پلیمر و بررسی حالت‌های گذرا در ترانسفورماتور قدرت از جمله این طرح‌ها هستند.

تصاویر


کد مطلب: 28492

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28492/برگزاری-آیین-نکوداشت-استاد-دکتر-حسین-محسنی-عکس

میگنا
  https://www.migna.ir