جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ / ۱۸:۳۵
کد مطلب: 28563
۱

اعتیاد در کمین دانشجویان/ زنگ خطر مصرف «ریتالین» در فصل امتحانات

اعتیاد در کمین دانشجویان/ زنگ خطر مصرف «ریتالین» در فصل امتحانات
اعتیاد غده چرکینی که هر بار برای پهن کردن بساط خود قشری از جامعه را هدف می گیرد این بار نگاه سوداگران و قاچاقچیان را به سوی قشر دانشجو برگردانده است.

چندی است که باور های غلطی چون افزایش هوشیاری و بی خوابی در میان برخی از دانشجویان آنها را به سوی مصرف برخی از داروها و مواد روان گردان چون «ریتالین» سوق داده است امری که با شروع فصل امتحانات شیوع بیشتری یافته است.

تحقیقات ستاد مبارزه با موادمخدر از آمار نگران کننده شیوع ۲.۵ درصدی مصرف این مواد در بین دانشجویان پرده برداشته، پدیده ای که به اعتقاد جانشین معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در میان دانشجویان این استان هم بر مبنای همین باور غلط که «استفاده از مواد روان گردان باعث نمره گرفتن می شود» البته توسط افراد سودجو رواج یافته است.

اینکه مصرف برخی از مواد روانگردان و قرص ها معجزه کرده و با افزایش سطح هوشیاری باعث نمره آوردن می شود، باور اشتباهی است که برخی از دانشجویان زود باور را به خرید و استفاده از آنها ترغیب می کند؛ اما بر اساس تحقیقات و نظر برخی از کارشناسان مصرف حتی یک بار از این داروها فرد را معتاد می کند و آتشی به دامن او می اندازد که تا آخر عمر با آن دست به گریبان است.

جانشین معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر از شیوع مصرف «ریتالین» در فصل امتحانات در میان دانشجویان خبر داد و گفت: متاسفانه این قرص ها و برخی دیگر از مواد روانگردان با شروع فصل امتحانات توسط برخی افراد سودجو که اکثرا قاچاقچیان حرفه ای مواد مخدر هستند در میان دانشجویان شایع می شود.

وابستگی ناشی از مصرف «ریتالین»

سرهنگ ماشاالله صادقی عنوان کرد: اینکه استفاده از مواد روان گردان باعث نمره گرفتن می شود باور غلطی است و فقط در ابتدای مصرف با عوارض ناشی از مصرف آن فرد را دچار بی خوابی می کند.

وی معتقد است ایجاد کم خوابی یا بی خوابی ناشی از مصرف برخی از قرص های روان گردان از عوارضی است که با مصرف چند بار د یگر اثری نداشته و فرد را به آنها وابسته می کند.

سرهنگ صادقی با تاکید بر اینکه میزان وابستگی به اینگونه مواد خیلی زود اتفاق می افتد، ادامه داد: متاسفانه مصرف این روانگردان ها عوارض ناگواری دارد و گاهی آنچنان گریبانگیر افراد به ویژه دانشجویان مصرف کننده می شود که به سادگی قادر به رهایی از آن نخواهند بود.

وی مصرف مواد روان گردان در بین پسران را بیشتر از دختران دانست و عنوان کرد: دختران معمولا درس خوان تر بوده و  به دلایل فرهنگی کمتر به سوی استفاده از مواد روان گردان می روند و در بین پسران هم بیشتر در بین دانشجویان تنبل شایع است که فقط برای شب امتحان می خواهند درس بخوانند.

 جانشین معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با تاکید بر اینکه دانشجویان نباید به این شایعات دروغ توجه کنند، افزود: برای جلوگیری از مصرف اینگونه مواد و عوارض ناگوار ناشی از آن  فقط نیازمند کار فرهنگی در دانشگاه ها هستیم چرا که دست و پای دانشجو یان را نمی توانیم ببندیم.

سرهنگ صادقی با اشاره به نظر سنجی های انجام شده در میان دانشجویان که موید استفاده از مواد روان گردان هنوز در میان برخی از دانشجویان استان است، گفت: دانشجویان خودشان باید به این اعتقاد برسند که این قرصها جز عوارض و اعتیاد چیزی نصیبشان نمی کند و این تنها با کار فرهنگی میسر می شود.


معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی هم با اشاره به شیوع مصرف برخی از روان گردانها در فصل امتحانات در میان برخی از دانشجویان بر اثرات سوء مصرف این داروهای روانگردان تاکید کرد و به خبرنگار مهر گفت: این مواد از جمله «ریتالین» در اوایل مصرف فرد را دچار کم خوابی و کم اشتهایی می کند.

مریم رضایی ادامه داد: اما این مواد مانند «آمفتامین ها» به مرور برای فرد مصرف کننده وابستگی ایجاد کرده و نتیجه ای جز اختلال تمرکز و کاهش سطح هوشیاری در پی نخواهد داشت.

وی معتقد است قرص هایی نظیر «ریتالین» که برخی از دانشجویان به باور افزایش سطح هوشیاری در فصل امتحانات مصرف می کنند، اعتیاد آور است و افزود: اینگونه قرص ها به مرور عوارضی چون از بین رفتن تمرکز با تخریب سلول های مغزی، لرزش دست و ایجاد مشکلات روحی و روانی جبران ناپذیری ایجاد می کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه انسان ها از نظر ژنتیکی با یکدیگر متفاوت هستند، گفت:  مصرف مواد مخدر و روانگردان هم بر اساس همین تفاوت ممکن است در افراد مختلف علائم مختلفی را بروز دهد و نباید به حرف برخی که می گویند من مصرف کردم و معتاد نشدم به سوی مصرف این گونه قرص ها رفت.

وی تاکید کرد: برخی از افراد با حتی یک بار مصرف این مواد به آن وابسته شده و معتاد می شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: برای جلوگیری از گرایش دانشجویان به مصرف اینگونه قرص های روانگردان باید فرهنگ سازی کرد و دانشجویان باید بدانند در طول یک یا دوهفته نمی توان کم کاری یک ترم را جبران کرد.

مدیر دپارتمان کنترل اعتیاد موسسه طب پیشگیری سیب هم به عوارض مصرف برخی از قرص ها در میان دانشجویان اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: مواد مخدر یکسری علائم و حالت های خوشایندی را برای مصرف کننده ایجاد می کند که باعث ترغیب وی به ادامه مصرف می شود.

سوء استفاده قاچاقچیان از اثرات برخی از قرص ها

عباس زوار قرص های «ریتالین» را از خانواده آمفتامین ها معرفی کرد و افزود: این قرص ها عوارضی مانند بی خوابی برای مصرف کننده دارند و برخی از سوداگران و قاچاقچیان هم تبلیغ و فروش آنها از این امر به ویژه در فصل امتحانات دانشجویان سوء استفاده کرده و آن را به غلط در میان آنها رواج می دهند، غافل از اینکه این موارد فقط در مراحل اولیه رخ داده و فرد را به مرور دچار وابستگی های شدید و در نتیجه اعتیاد می کند.

وی تخریب سلول های مغزی را از عوارض اثبات شده این قرص ها دانست و گفت: در حالیکه فرد تصور می کند با مصرف این قرص ها تمرکزش افزایش یافته و بهتر می تواند درس بخواند، سلول های مغزیش آسیب دیده و تخریب می شوند که خود عارضه ای جبران ناپذیر است.

مشاور شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی معتقد است؛ مصرف قرص های ریتالین هر چند وابستگی شدید جسمانی مانند دیگر مخدر ها ندارد ولی باعث اعتیاد روانی شدیدی در مصرف کننده می شود  و فرد را کم کم از کنترل خارج کرده و وی به رفتار های پر خطر دست می زند.

زوار با بیان اینکه برای پیشگیری و رواج مصرف این گونه قرص ها در میان قشر دانشجو نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد، تصریح کرد: نیاز به توانمند سازی و آموزش مهارت های زندگی در میان این قشر وجود دارد، باید به دانشجویان آموزش داد که تنها با برنامه ریزی و مدیریت زمان می توانند به موفقیت برسند و مصرف قرص های روانگردان جز آسیب های شدید مغزی چیز دیگری به دنبال ندارد.

اما به نظر می رسد علاوه بر فرهنگ سازی کار های دیگری هم برای جلوگیری و شیوع مصرف روانگردان ها و اعتیاد در میان دانشجویان وجود دارد و کنترل و نظارت بیشتر بر برخی از خروجی های داروها  و مکان فروش و عرضه آنها یکی از این راه ها است تا این قرص ها که اکثرا برای مصارف خاص و با مجوز توزیع می شود به راحتی در دسترس سوداگران برای فروش بین دانشجویان قرار نگیرد.

مدیر نظارت بر دارو و مخدر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: «ریتالین» از جمله داروهایی است که تنها با نسخه و کارت ملی توزیع می شود و کپی نسخه و آدرس و شماره تلفن مریض باید از طرف داروخانه به ناظران ارائه شود.

نشت دارو با وجود کنترل شدید بر داروخانه ها

محمد ابراهیم شوشتری معتقد است؛ اینگونه داروها  در داروخانه های منتخب برای توزیع ارائه می شود و به هیچ عنوان این داروها بدون نسخه در اختیار کسی قرار نمی گیرد مگر دانشجویانی که خود در داروخانه ها مشغول کار هستند.

این در حالی است که مدیر دپارتمان کنترل اعتیاد موسسه طب پیشگیری سیب معتقد است که هر چند برخی مسئولان از نظارت کامل بر داروخانه ها خبر می دهند ولی همچنان برخی داروها از برخی داروخانه ها به راحتی به بیرون نشت کرده و در دسترس افراد قرار می گیرد.

مشاور شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه پاک کردن صوت مسئله مشکلی را حل نمی کند، تاکید کرد: برخی از مصرف کنندگان مدعی هستند که این قرص ها را از داروخانه تهیه کرده اند که این مسئله کنترل و نظارت شدیدتری بر داروخانه ها را می طلبد.

زوار عنوان کرد: هر چند تولید زیر زمینی این داروها هم کار مشکلی نیست و آمفتامین ها خیلی راحت در آرمایشگاه های زیر زمینی تولید و در دسترس سوداگران و قاچاقچیان برای عرضه قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: آمار دقیقی از مصرف «ریتالین» و دیگر قرص های روان گردان در میان دانشجویان وجود ندارد اما آنچه مسلم است برای جلوگیری از شیوع و رواج بیشتری آن باید کاری اساسی انجام شود.

«ریتالین» و دیگر قرص های روان گردان افزایش هوشیاری و بی خوابی به همراه ندارد و تنها با تخرب به مرور سلول های مغزی آتشی را به دامن مصرف کنندگان آن می زند که شاید دیگر راهی برای جبرانش نباشد پس نیاز است که با ارائه راهکار ها و آموزش های بیشتر دانشجویان را از خطرات این مواد مخرب روحی و جسمی آن آگاه کرد تا با مدریت و برنامه ریزی مناسب به جای استفاده از این مواد به موفقیت های تضمین شده برسند و از طرفی نظارت ها و کمترل ها بر داروخانه ها بیشتر شود و همچنین از تولید آنها در آزمایشگاه ها زیر زمینی جلوگیری شود.

 

خبرنگار: ملیحه زرین پور 

مرجع : خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.