جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ / ۱۹:۳۰
کد مطلب: 28618
۰

سم سفید سفره‌های ایرانی

1418547591586_4.jpg

یک پزشک پرفشاری خون را خطرناک‌ترین عارضه مصرف زیاد نمک دانست.

 

به گزارش ایسنا فرنگیس عرب با ابراز تاسف از کاهش سن ابتلا به فشارخون به 15 سالگی اظهار کرد: طبق آمار وزارت بهداشت از هر 10 نفر ایرانی سه نفر مبتلا به فشار خون هستند.

 

وی با اشاره به اینکه تنها عامل بروز فشار خون مصرف زیاد نمک نیست، تصریح کرد: وراثت از مواردی است که در کنار شیوه زندگی ناسالم خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و مصرف زیاد نمک یکی از شیوه‌های ناسالم زندگی است.

 

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 10 میلیون نفر در دنیا به علت فشار خون بالا جان خود را از دست می‌دهند، افزود: از آنجا که فشار خون علائم خاصی ندارند، برخی افراد با وجود داشتن فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند.

 

این پزشک ادامه داد: متاسفانه حتی احتمال اینکه دانش‌آموزان به پرفشاری خون مبتلا شوند وجود دارد و در میان مراجعانی که داشتم یک دانش‌آموز 14 ساله به علت علاقه و مصرف زیاد فست فود به این بیماری مبتلا شده بود.

 

عرب با بیان اهمیت و نقش آموزش در کاهش فشار خون گفت: ضروری است افراد پس از سن 30 سالگی به طور مرتب برای چکاپ به مراکز بهداشت نزدیک منزل خود مراجعه کنند.

 

الهام عشوریون، مشاور تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه حداکثر میزان مصرف نمک برای افراد بالای 50 سال باید کمتر از 5 گرم نمک (یک قاشق پایخوری) باشد، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر سرانه مصرف نمک در کشور روزانه 10 تا 12 گرم است و این نشان می‌دهد مصرف روزانه هر ایرانی چیزی حدود دو برابر استانداردهای جهانی است.

 

وی ادامه داد: این میزان به علت مصرف پنهان نمک است، زیرا نمک مصرفی تنها آن میزان نمکی نیست که به غذا افزوده می‌شود، بلکه مصرف پنهان نیز در وعده‌های غذایی وجود دارد.

 

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: مواد غذایی مانند پنیرها، سس‌ها، رب‌ها، نان‌ها، فست فودها، کنسروها، ترشی‌ها، شوریجات و ... ترکیباتی هستند که به طور پنهان سرانه مصرف نمک را افزایش می‌دهند و در مصرف این مواد غذایی باید دقت شود.

 

عشوریون از راهکارهای کاهش مصرف نمک اشاره کرد و گفت: نخستین راهکار برداشتن نمک دادن از سر سفره‌هاست تا وجود نمک دادن در سفره‌های غذا افراد را به مصرف آن تحریک می‌کند؛ علاوه بر این باید از اضافه کردن دستی نمک به غذا خودداری و این ماده غذایی در مرحله آخر پخت غذا اضافه شود.

 

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه مصرف بالای نمک علاوه بر پرفشاری خون باعث بیماری‌هایی از جمله آسم، سرطان معده و پوکی استخوان می‌شود، گفت: هرچه مصرف مواد شور و نمکی بیشتر باشد برداشت کلسیم از استخوان‌ها بیشتر و در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید سعی کرد در طول زمان و به تدریج مصرف نمک را کاهش داد.

 

عشوریون با اشاره به کاهش سن ابتلا به فشار خون افزود: از آنجا که ذائقه در دوران کودکی شکل می‌گیرد، بهتر است فرزندان‌مان را از کودکی به مصرف غذاهای کم نمک عادت دهیم و برای کودکان زیر یک‌سال از مصرف نمک خودداری کنیم.

 

وی نمک را سم سفید عنوان و خاطرنشان کرد: برای کاهش میزان نمک در سفره‌های ایرانی باید از ترکیبات غذایی و چاشنی‌های گیاهی سالم مانند آبلیمو، لیموترش، نارنج، سبزیجات معطر برای طعم‌دار کردن غذا به عنوان جایگزین استفاده شود و از آنجایی که برخی میان وعده‌ها دارای مقدار زیادی نمک هستند سعی شود از میان وعده‌هایی که میزان نمک کمی دارند یا در خانه با میزان نمک کمی تهیه شده‌اند، استفاده شود.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...