جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۹
کد مطلب: 28680
۰
دکتر ربیعی مطرح کرد:

مشاوره تحصیلی جزئی از تعیین مسیر شغلی/ضرورت تدوین برنامه جامع مشاوره

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با تاکید بر این که مشاوره تحصیلی جزئی از مسیر شغلی آینده دانشجویان را شکل میدهد گفت: موفقیت تحصیلی علاوه بر ایجاد موقعیت شغلی موجب ارتقاء سرمایه های اجتماعی میشود.
به گزارش مهر، دکتر محمد ربیعی بعد از ظهر سه شنبه در نشست مسئولان و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه سه و چهار کشور که در دانشگاه شاهرود برگزار شد با بیان این مطلب که مشاوره تحصیلی شرایط شغلی و ارتقاء سرمایه های اجتماعی و فرهنگی را موجب می شود افزود: موفقیت تحصیلی شامل ده فاکتور مهارت، کیفیت آموزش، تصمیم گیری مسیر شغلی، انگیزش بیرونی، آینده، انگیزش درونی، رغبت، اعتماد به نفس، تمرکز و خودتنظیمی معاشرت یا اجتماعی شدن، سازگاری فردی و فقدان یا عدم اضطراب است.
وی تمرکز روی مهمترین متغیرهای تاثیر گذار بر میزان موفقیت تحصیلی که عموما خاستگاه روانشناسی تربیتی و یا مشاوره مدرسه است را ضروری خواند و خاطر نشان کرد: از آنجا که هدف تحصیل، رسیدن به یک مسیر شغلی متناسب است، در سراسر دنیا مشاوره تحصیلی جزئی از مشاوره مسیر شغلی قلمداد می شود و یکی از اهداف برنامه های مشاوره و رشد مسیر شغلی در دوره های مختلف تحصیلی، ارتقاء سطح پیشرفت، عملکرد یا موفقیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: مشاوره تحصیلی و شغلی فرایند کمک به فرد برای رشد و پذیرش یک تصویر با کفایت و یکپارچه از خویشتن و نقش خویش در دنیای تحصیل و شغل است تا بدین وسیله این مفهوم را واقعیت آزمائی کند و در نهایت به سطح بالائی از موفقیت، رضایت، رشد و ثبات دست پیدا کند.
تدوین برنامه جامع مشاوره مسیر شغلی ضرورت دارد ربیعی با بیان این که نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که توجه به رشد مسیر شغلی، در بهبود گذار از مدرسه به کار، استخدام موفق و آمادگی ورود به دنیار کار مؤثر است عنوان کرد: رسیدن به این اهداف نیازمند تدوین برنامه های جامع مشاوره مسیر شغلی است که می تواند به دانشجویان کمک کند تا ویژگی های منحصر به فرد خود را شناخته و گزینه های متنوع شغلی را کشف و برای رسیدن به اهداف مسیر شغلی خود برنامه ریزی کنند تا در امر تحصیل و همچنین انتخاب مسیر زندگی خود موفق باشند.
وی با اشاره به این که افزایش آمادگی های تحصیلی و شغلی در دانشجویان برای ورود به دنیای کار، ارتقاء جایگاه مشاوره تحصیلی و شغلی در مراکز مشاوره دانشگاه ها از اهداف کلی انجام طرح موفقیت تحصیلی است اذعان داشت: ایجاد آمادگی برای ورود به دنیای كار، آشنایی با چالش های شغلی هزاره سوم، كاهش مشكلات تحصیلی، كاهش افت تحصیلی، افزایش موفقیت تحصیلی، كمك به افزایش مهارت های شكار شغل و كاریابی و ایجاد زمینه برای تعامل بیشتر مراكز مشاوره با معاونان آموزشی، مدیران گروه و اساتید هم از اهداف رفتاری این طرح است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهر کرد، استادان، معاونان آموزشی دانشگاه ها، معاونان آموزشی دانشكده ها، مدیران گروه های آموزشی، مشاوران تحصیلی شغلی مراكز مشاوره، والدین دانشجویان، دبیران و اعضای انجمن های علمی دانشجویی، كارآفرینان و مدیران كارآفرینی دانشگاه و اعضای شورای بررسی موارد خاص دانشگاهی، استانی و مرکزی را از جمله افراد تاثیر گذار در طرح انطباق پذیری مسیر تحصیلی شغلی دانشجویان معرفی کرد.
دغدغه، تعهد، اعتماد و کنجکاوری ابعاد مهم انطباق پذیری است ربیعی دغدغه، تعهد، اعتماد و کنجکاوری را از ابعاد مهم انطباق پذیری عنوان کرد و ابراز داشت: کسی که دغدغه شغلی دارد علاوه بر داشتن احساس و نگرش واقعی به آینده از گذشته درس گرفته و به حال توجه کرده و برای آینده پیش بینی می کند. این استاد دانشگاه با تاکید بر این که داشتن تعهد باعث می شود فرد خود را مسئول ساختن مسیر شغلی اش دانسته، مستقل تصمیم گیری کند و نگرش جرات مندانه داشته باشد ادامه داد: اعتماد و کنجکاوری را از دیگر ابعاد انطباق پذیری در فرد است، اعتماد باعث اعتماد به توانایی خود شده و فقدان آن باعث باز داری مسیر زندگی و مانع شکوفایی دست یابی به اهداف می شود.
وی با اشاره به این که کنجکاوری نیز باعث ایجاد علاقه زیاد به دانستن درباره خود، دنیای کار و هماهنگی بین آنها، گسترش آگاهی در تصمیم گیری، تجربه جدید و ماجراجویی خواهد شد بیان داشت: در انطباق پذیری شغلی باعث می شود فرد از نگرش ها و صلاحیت هایی برخوردار شود که در نهایت بتواند خود را به بهترین شکل ممکن با زمینه کاری هماهنگ کند. عضو هیئت علمی دانشگاه شهر کرد یادآور شد: فرد انطباق پذیر از خود انعطاف نشان می دهد و تجارب و صلاحیت های جدید را توسعه می دهد و در این مسیر فرد صلاحیتی کسب می کند تا خودش را اصلاح و فعالانه به مطالبات جدید محیط پاسخ دهد بدون آنکه منفعلانه منتظر تغییر در سازمان ها و محیط باشد. ربیعی در بخش دیگری با اشاره به حقایق پیش روی دنیای کار هزاره سوم اظهار داشت: زندگی پر از مشاغل گوناگون، سرمایه های نامحسوس، تغییرات آنی و فن آوری، آشفتگی جدید و دائمی، فعالیت های بدون مرز، رهبری تغییرات، عدم وفاداری در کار فرما سازمان و مشاغل و قابلیت ارائه خدمات از جمله این حقایق است. وی عدم امنیت، مسئولیت فردی در مقابل مسیر شغلی، فقدان تعهد، تجربه، مهارت، وجود آموزش های رسمی، رقابت فن آوری رایانه، جابه جایی شغلی، حضور پر رنگ زنان، فرهنگ های مختلف، نقش مهم ارتباط و تحرک جسمی را از دیگر حقایق پیش روی دنیای کار هزاره سوم برشمرد و گفت: هر فعالیت قانونی مشروع که مستلزم صرف انرژی باشد و در اثر انجام آن فرد خستگی فکری و جسمی پیدا کرده و نیازمند استراحت باشد و در برابر آن کالا، خدمات و دستمزدی را دریافت کند تعریف کار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد داشتن رزومه کاری، خوب درخشیدن در مصاحبه، چاپ کارت ویزیت، انجام کار داوطلبانه و رایگان، شاگردی کردن، توسعه مهارت ها و صلاحیت ها عمومی خود از جمله رفتارهای کاریابی دانست و افزود: تصمیم گیری از مهمترین عوامل در بحث انطباق پذیری شغلی است و پنج نوع سبک در تصمیم گیری وجود دارد که هر یک می تواند تاثیر زیادی در مسیر شغلی فرد داشته باشد.
ربیعی، سبک تسلیمی، تاخیری، جبری، تقدیری، تقلایی و تدبیری را از جمله سبک های تصمیم گیری معرفی کرد و افزود: در سبک تسلیمی فرد تسلیم شرایط و آنچه اتفاق افتاده است می شود و تسلیم رسوم، پذیرش مشورت و عوض شدن دائم، اجتناب از مشورت به دلیل تغییر نظر و هویت تسلیمی از جمله ویژگی های سبک تسلیمی است. وی با بیان این که در سبک تصمیم گیری تاخیری نیز فرد مکرر تصمیم خود را به تاخیر انداخته و امروز و فردا می کند خاطرنشان کرد: در سبک جبری هم خود فرد کاره ای نیست و تسلیم شرایط اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی شده و تلاش وی بی فایده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که در سبک تقدیری هم فرد هیچ تلاش و کوششی نکرده و اعتقاد به قسمت، فال، کتاب طالع بینی، خواب و استخاره دارد تصریح کرد: کسب حداکثر اطلاعات، بررسی همه منابع، کسب آخرین اطلاعات، حجم زیاد اطلاعات و سردرگمی، حجم عظیم اطلاعات غیر مفید و اعتقاد به بهترین گزینه را از ویژگی های سبک تقلایی است.
ربیعی، سبک تدبیری را از آخرین سبک های تصمیم گیری بیان و تصریح کرد: در این سبک فرد تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات و منطقی می کند.

ماموریت اصلی دانشگاه، آموزش و پژوهش است
رئیس دانشگاه شاهرود نیز در این نشست با بیان اینکه ماموریت اصلی دانشگاه، آموزشی و پژوهشی است عنوان کرد: دانشگاه نگاه ویژه ای به کار آفرینی دارد و همه نهادها و مردم در این حوزه از دانشگاه انتظار داشته و عنصر اصلی در این امر، حوزه دانشگاه است.
دکتر محمد مهدی فاتح با برشمردن اقداماتی که باید برای رسیدن دانشجو به کار آفرینی انجام شود اذعان داشت: اگر دانشجو واجد این شرایط نباشد ما در این ماموریت موفق نبوده ایم، دانشجو از هر حیثی باید برای یادگیری مهیا بوده چون اگر دلسرد بوده و انگیزه، امید، استعداد و فضای فیزیکی و محیطی آرامی نداشته باشد این امر محقق نخواهد شد.
وی در پایان، خطرهایی نظیر فساد و اعتیاد که در کمین دانشجوهاست را جدی خواند و با توجه به شرایط، مشاوره دادن کار بسیار حرفه ای و پیچیده ای دانست و ابراز داشت: در کنار این مسئله هفتاد هزار هیئت علمی داریم که ارتباط مستقیم و رودررویی با دانشجو دارند.
دانشگاه شاهرود با ۲۷۷ هیئت علمی در ۱۷۸ رشته گرایش، میزبان سومین نشست مسئولان و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های استان های سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، قزوین، گیلان، مازندران و گلستان بود که در این نشست دو روزه ۴۵ نفر کارشناس در رابطه با مسائل و مشکلات تحصیلی در دوره دانشجویی، انطباق پذیری مسیر شغلی، تحصیلی در دانشجویان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم