دلایل گرایش مردم به ماهواره از دید یک مدرس دانشگاه
به گزارش ایسنا، دومین کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی با آثار سوء شبکههای ماهوارهای به همت بسیج جامعه زنان سپاه روحالله استان مرکزی برگزارشد.
علی مقدسی مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ایران در معرض جنگ نیمهسخت و نرم قرار دارد به تشریح شرایط پرداخت و گفت: دشمن با تحریمات اقتصادی و تحمیل اراده به کمک شبکههای ماهوارهای قصد دارد جنگ نیمه سخت و نرم را در جامعه پیاده سازد.
وی تصویرسازی ذهنی، افکارسازی، جعل خبر، بمباران خبری، شایعهسازی و تحریف افکار عمومی را از تاکتیکهای دشمن در جنگ رسانهای عنوان کرد.
مقدسی عنوان کرد: ادراکات در نیمکره سمت چپ و احساسات در نیمکره راست انسان ذخیره میشوند و افراد نیز بیشترین تأثیر را از نیمکره سمت راست که محل حکومت احساسات است میگیرند. وی در این زمینه به تفاوت فیلمهای بامحتوا و بیمحتوا اشاره کرد و افزود: کار تصویر درگیر کردن توأمان احساسات و ادراکات است. یک فیلم با محتوا هردو نیمکره را فعال میسازد؛ اما یک فیلم بیارزش و بدون محتوا تنها احساسات انسان را درگیر میکند. وی فرایندهای اثرگذاری جنگ رسانهای را ایجاد ادارک اشتباه، انجام محاسبات مجدد و اشتباه در انجام محاسبات در جامعه هدف عنوان کرد.
مقدسی خاطرنشان کرد: شبکههای ماهوارهای با تغییر احساس و نیاز انسانها حس تنوعطلبی و مصرفگرایی را در آنان ایجاد میکند. وی به دیگر آثار سوء این شبکهها بر مردم اشاره کرد و گفت: تبدیل زندگی دایرهای به خطی، ترویج تجملگرایی، مصرفگرایی و جعل واقعیت از جمله آثار سوء شبکههای ماهوارهای بر مردم است. مدرس دانشگاه فرهنگیان هدف دشمن از راهاندازی شبکههای ماهوارهای را ایجاد تغییر در رفتار، اعتقادات، باور و ارزشهای انسانی دانست.
وی عنوان کرد: هدف دشمن از ایجاد این شبکهها، ریشهکن کردن بنیان خانواده است از اینرو برای خروج محوریت خانواده در جامعه قدمهایی را برای عدم تشکیل خانواده در کشور برداشته است. وی به گامهای دشمن برای مقابله با تشکیل خانواده در جامعه اشاره کرد و گفت: ازدواج سفید، بالارفتن سن ازدواج و کاهش سن بلوغ و افزایش نرخ طلاق از حربههای دشمن برای متلاشی کردن نهاد خانواده در جامعه اسلامی است. مدرس دانشگاه فرهنگیان تنوعطلبی، جوزدگی، بیکاری و تنهایی و عدم آگاهی را از عوامل مؤثر در گرایش مردم به استفاده از ماهواره برشمرد.
مقدسی تعداد کل شبکههای ماهوارهای در جهان را 32 هزار شبکه عنوان کرد و گفت: تعداد شبکههای قابل دسترس در ایران 18 هزار شبکه است که از این تعداد حدود سه هزار شبکه کاملا قابل رؤیت است . وی تعداد شبکههای فارسی زبان که در حال حاضر در ایران قابل رؤیت هستند را 168 شبکه عنوان کرد و گفت: این آمار در سال 73 سه شبکه بوده و در سال 91 به 125 شبکه رسیده است.
مقدسی گفت: دشمن با سه هدف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت شبکههای ماهوارهای را راهاندازی کرده است. وی جذب حداکثری مخاطب، نهادینه کردن تفکرات غربی و ترویج فرهنگ غربی را از اهداف کوتاهمدت دشمن از راهاندازی این شبکهها برشمرد.
مقدسی به اهداف میانمدت این شبکهها اشاره کرد و گفت: تغییر در نحوه نگرش، تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی و تغییر نگرش نسبت به باورها و اعتقادات مذهبی از جمله برنامههای دشمن در میانمدت است.
مدرس دانشگاه فرهنگیان اهداف بلند مدت از ایجاد شبکههای ماهوارهای را ایجاد شکاف بین نسل چهارم با نسل گذشته، ناکارآمدن نشان دادن حکومت و تلاش برای فراهم کردن شرایط عمومی برای تغییر شیوه زندگی عنوان کرد. وی شبکههای ماهوارهای را به سه دسته خبری، سرگرمی، اعتقادی و دینی تقسیم کرد.
مقدسی به آسیبهای شبکههای ماهوارهای بر مردم اشاره کرد و گفت: ترویج خشونت، سست شدن بنیاد خانواده، اشرافیتگرایی، افزایش جرایم، بلوغ زودرس، مدگرایی و از بین بردن قبح روابط غیر اخلاقی از جمله آسیبهای شبکههای ماهوارهای است.
وی با تأکید بر اینکه مقابله با شبکههای ماهوارهای یک وظیفه ملی است افزود: در این زمینه نقش صدا و سیما در ترغیب مردم به استفاده از شبکههای داخلی مهمتر است. وی به وظایف صداو سیما در راستای مقابله با شبکههای ماهوارهای اشاره کرد و گفت: ارتقاء کیفیت برنامههای داخلی، ارتقاء سواد رسانهای مردم، نقد عمومی و غیر مستقیم شبکههای ماهوارهای و شناسایی راههای جذب مخاطب از جمله وظایف صدا و سیما در مقابله با این امر است.
مقدسی در پایان به وظیفه مردم در برخورد با این شبکهها اشاره کرد و گفت: با تربیت کارشناس و مربی، استفاده از زبان شوخی و طنز، ایجاد اعتماد و مسئولیتپذیری و از بینبردن تشخص ماهواره میتوان این پدیده شوم را در خانوادهها از بین برد و حذف کرد.
علی مقدسی مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ایران در معرض جنگ نیمهسخت و نرم قرار دارد به تشریح شرایط پرداخت و گفت: دشمن با تحریمات اقتصادی و تحمیل اراده به کمک شبکههای ماهوارهای قصد دارد جنگ نیمه سخت و نرم را در جامعه پیاده سازد.
وی تصویرسازی ذهنی، افکارسازی، جعل خبر، بمباران خبری، شایعهسازی و تحریف افکار عمومی را از تاکتیکهای دشمن در جنگ رسانهای عنوان کرد.
مقدسی عنوان کرد: ادراکات در نیمکره سمت چپ و احساسات در نیمکره راست انسان ذخیره میشوند و افراد نیز بیشترین تأثیر را از نیمکره سمت راست که محل حکومت احساسات است میگیرند. وی در این زمینه به تفاوت فیلمهای بامحتوا و بیمحتوا اشاره کرد و افزود: کار تصویر درگیر کردن توأمان احساسات و ادراکات است. یک فیلم با محتوا هردو نیمکره را فعال میسازد؛ اما یک فیلم بیارزش و بدون محتوا تنها احساسات انسان را درگیر میکند. وی فرایندهای اثرگذاری جنگ رسانهای را ایجاد ادارک اشتباه، انجام محاسبات مجدد و اشتباه در انجام محاسبات در جامعه هدف عنوان کرد.
مقدسی خاطرنشان کرد: شبکههای ماهوارهای با تغییر احساس و نیاز انسانها حس تنوعطلبی و مصرفگرایی را در آنان ایجاد میکند. وی به دیگر آثار سوء این شبکهها بر مردم اشاره کرد و گفت: تبدیل زندگی دایرهای به خطی، ترویج تجملگرایی، مصرفگرایی و جعل واقعیت از جمله آثار سوء شبکههای ماهوارهای بر مردم است. مدرس دانشگاه فرهنگیان هدف دشمن از راهاندازی شبکههای ماهوارهای را ایجاد تغییر در رفتار، اعتقادات، باور و ارزشهای انسانی دانست.
وی عنوان کرد: هدف دشمن از ایجاد این شبکهها، ریشهکن کردن بنیان خانواده است از اینرو برای خروج محوریت خانواده در جامعه قدمهایی را برای عدم تشکیل خانواده در کشور برداشته است. وی به گامهای دشمن برای مقابله با تشکیل خانواده در جامعه اشاره کرد و گفت: ازدواج سفید، بالارفتن سن ازدواج و کاهش سن بلوغ و افزایش نرخ طلاق از حربههای دشمن برای متلاشی کردن نهاد خانواده در جامعه اسلامی است. مدرس دانشگاه فرهنگیان تنوعطلبی، جوزدگی، بیکاری و تنهایی و عدم آگاهی را از عوامل مؤثر در گرایش مردم به استفاده از ماهواره برشمرد.
مقدسی تعداد کل شبکههای ماهوارهای در جهان را 32 هزار شبکه عنوان کرد و گفت: تعداد شبکههای قابل دسترس در ایران 18 هزار شبکه است که از این تعداد حدود سه هزار شبکه کاملا قابل رؤیت است . وی تعداد شبکههای فارسی زبان که در حال حاضر در ایران قابل رؤیت هستند را 168 شبکه عنوان کرد و گفت: این آمار در سال 73 سه شبکه بوده و در سال 91 به 125 شبکه رسیده است.
مقدسی گفت: دشمن با سه هدف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت شبکههای ماهوارهای را راهاندازی کرده است. وی جذب حداکثری مخاطب، نهادینه کردن تفکرات غربی و ترویج فرهنگ غربی را از اهداف کوتاهمدت دشمن از راهاندازی این شبکهها برشمرد.
مقدسی به اهداف میانمدت این شبکهها اشاره کرد و گفت: تغییر در نحوه نگرش، تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی و تغییر نگرش نسبت به باورها و اعتقادات مذهبی از جمله برنامههای دشمن در میانمدت است.
مدرس دانشگاه فرهنگیان اهداف بلند مدت از ایجاد شبکههای ماهوارهای را ایجاد شکاف بین نسل چهارم با نسل گذشته، ناکارآمدن نشان دادن حکومت و تلاش برای فراهم کردن شرایط عمومی برای تغییر شیوه زندگی عنوان کرد. وی شبکههای ماهوارهای را به سه دسته خبری، سرگرمی، اعتقادی و دینی تقسیم کرد.
مقدسی به آسیبهای شبکههای ماهوارهای بر مردم اشاره کرد و گفت: ترویج خشونت، سست شدن بنیاد خانواده، اشرافیتگرایی، افزایش جرایم، بلوغ زودرس، مدگرایی و از بین بردن قبح روابط غیر اخلاقی از جمله آسیبهای شبکههای ماهوارهای است.
وی با تأکید بر اینکه مقابله با شبکههای ماهوارهای یک وظیفه ملی است افزود: در این زمینه نقش صدا و سیما در ترغیب مردم به استفاده از شبکههای داخلی مهمتر است. وی به وظایف صداو سیما در راستای مقابله با شبکههای ماهوارهای اشاره کرد و گفت: ارتقاء کیفیت برنامههای داخلی، ارتقاء سواد رسانهای مردم، نقد عمومی و غیر مستقیم شبکههای ماهوارهای و شناسایی راههای جذب مخاطب از جمله وظایف صدا و سیما در مقابله با این امر است.
مقدسی در پایان به وظیفه مردم در برخورد با این شبکهها اشاره کرد و گفت: با تربیت کارشناس و مربی، استفاده از زبان شوخی و طنز، ایجاد اعتماد و مسئولیتپذیری و از بینبردن تشخص ماهواره میتوان این پدیده شوم را در خانوادهها از بین برد و حذف کرد.