پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ / ۱۷:۲۵
کد مطلب: 28736
۰
تحقیقات نشان داد:

ارتقای شنوایی حتی با نواختن طبل!

ارتقای شنوایی حتی با نواختن طبل!
به گزارش ایسنا، این کار بویژه می‌تواند شنوایی را در محیط‌های پرسروصدا مانند رستوران‌ها یا مهمانی‌ها بهبود بخشد. افراد مبتلا به فقدان شنوایی معمولا از مکان‌های شلوغ می‌گریزند که این امر باعث افسردگی و انزوای آن‌ها می‌شود. در سال 2013 محققان پژوهشی را بر روی 18 موسیقی‌دان و 19 فرد عادی بین 45 تا 65 سال انجام دادند که همگی آن‌ها از فقدان شنوایی رنج می‌بردند.

محققان شنوایی این افراد در محیطهای شلوغ را با قرار دادن الکترودهایی بر روی جمجمه آن‌ها و نظارت بر فعالیت الکتریکی عصب‌های مغز در واکنش به صوت بررسی کردند. این پژوهش نشان داد، افرادی که آلات موسیقی می‌نواختند، در تشخیص صدا در محیطهای شلوغ، پردازش صدا و به یاد سپاری آنچه شنیده بودند، عملکرد بهتری داشتند. به گفته محققان، فرد با یادگیری نواختن آلات موسیقی می‌تواند مهارت‌های شنوایی بدست بیاورد که قابلیت شنیدن صوت و کلام را ارتقا می‌بخشد. در حالیکه این پژوهش بر افرادی تمرکز داشت که از کودکی به نواختن آلات موسیقی پرداخته بودند.

محققان معتقدند یادگیری موسیقی در بزرگسالی نیز می‌تواند به ارتقای شنوایی کمک کند. کودکانی که ناشنوا بوده یا مشکل شنوایی دارند، ممکن است یادگیری نواختن موسیقی برای آن‌ها سودمند باشد. به گفته محققان، یادگیری موسیقی برای برقراری ارتباط، یادگیری زبان از طریق یادگیری متن شعر، رشد عاطفی و تعامل مفید است.

مهم‌ترین اصل در این رویکرد، انتخاب ابزاری است که گام آن برای کودک قابل شنود باشد. متیو انگلیش 9 ساله شاهدی بر این مدعا است. وی با ناهنجاری مادرزادی انسداد یکجانبه میکروتیا (کوچک بودن غیرعادی لاله گوش) متولد شده بود که طی آن، گوش چپش رشد نکرده بود و از چهار سالگی از سمعک استفاده می‌کرد. ناشنوایی از یک گوش باعث سخت شدن تمرکز، مشکلات تعادل و اعتمادبنفس برای این کودک شده بود. انگلیش از ابتدای سال 2013 شروع به یادگیری ویلون کرد و شرایط وی بسیار تغییر کرد.
این پژوهش در مجله Hearing Research منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين