کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام فلاح زاده مطابق با فتاواي حضرت آيت ا... خامنه اي بيان کرد

حدود ارتباط با نامحرم در محيط‌هاي آموزشي

روزنامه خراسان , 29 دی 1393 ساعت 19:38

پايگاه اطلاع رساني «KHAMENEI.IR» طي فراخواني اعلام کرد به پرسش هاي شرعي مخاطبان که مربوط به مسائل تحصيلي دانش آموزان، دانشجويان و طلاب، معلمان و استادان است، پاسخ مي دهد.


روزنامه خراسان: حجت الاسلام فلاح زاده، کارشناس مسائل فقهي به پرتکرارترين سوالات، مطابق با فتاواي حضرت آيت ا... العظمي خامنه اي پاسخ داده اند که در ادامه، بخش سوم پاسخ هاي ايشان به اين سوالات ارائه مي شود.

 

 

سلام عليکم. آيا استفاده از عطر و ادکلن در کلاسي که دختر خانم  ها حضور دارند، اشکال دارد؟ و اگر خانم ها استفاده کنند چطور است؟

اگر استفاده از عطر و ادکلن در جايي که نامحرم وجود دارد، باعث جلب توجه نامحرم شود، يعني نامحرم استشمام مي کند و توجهش جلب مي شود که اين بويِ عطرِ چه کسي است که استفاده کرده، جايز نيست. اما اگر باعث جلب توجه نباشد و مفسده اي هم نداشته باشد، اصلش خب افراد خوش بو باشند، بهتر است.

با عرض سلام؛ استاد مرد براي آموزش تجويد و قرائت قرآن به دختران، گناه دارد؟

به طور کلي هم امام راحل و هم حضرت آقا منع کرده  اند که استاد آموزش قرائت به خانم ها، مرد باشد؛ همچنين براي مسائل رزمي و نظامي هم منع کرده اند. به هر حال اينها موجب مفسده است. الحمدلله در کشور ما براي خانم ها استاد وجود دارد. حالا يک وقت است يک سري نکات تجويدي يا انواع قرائت ها و علوم قرآني را تدريس مي کند، اگر مثل ساير دروس باشد و اگر رعايت مسائل شرعي شود، اشکالي ندارد. اما يک وقت هست که اين خانم مي خواهد پيش استاد مرد با صوت قرآن بخواند، اين است که منع شده و موجب مفسده خواهد شد.

نگاه کردن به چهره دختران دانشجو که همکلاسي ما هستند و در برخي از موارد مجبور به صحبت کردن و تعامل با آنها در زمينه  هاي درسي مي شويم و آنها حجاب را به طور کامل رعايت نمي کنند و حواس ما به آنها پرت مي شود و بعضاً آرايش هم مي کنند چه حکمي دارد؟ در صورتي که آنها براي خود حرمت قائل نيستند و به تذکرات ديگران در مورد وضع پوشش خود اعتنا نمي کنند.

به نظر حضرت آقا، نگاه به چهره زن نامحرم اگر آرايش داشته باشد، جايز نيست. اگر آرايش نداشته باشد بدون قصد لذت (يعني از روي شهوت و لذت نگاه نکند) نگاه کردن به قرص صورت به مقداري که در وضو شسته شود و دست ها تا مچ اشکالي ندارد. اما اگر حجابش را درست مراعات نمي کند، چه به تذکر گوش بدهد چه به تذکر گوش ندهد فرقي نمي کند، اگر مثلاً موها پيداست، گردنش پيداست نگاه کردن جايز نيست. حالا يک موقع هست نگاه مي افتد، بايد ديگر ادامه ندهد. نگاه اول هم معنايش همين است مثلاً دارد مي رود نگاهش مي افتد به خانمي که موهايش پيداست، گردنش پيداست و ادامه هم نمي دهد، اين اشکال ندارد؛ اما اگر عمداً و با توجه نگاه کند و نگاه را ادامه دهد، اين حرام است.

در کارهاي پژوهشي به ناچار ترکيب پژوهشگران، مختلط بسته مي شود. بنا بر اقتضائات کاري، بحث و گفت وگوهايي وجود دارد و حتي ممکن است شوخي هايي بين حاضرين در جلسات اتفاق بيفتد. به لحاظ شرعي اين چه حکمي دارد؟

به لحاظ شرعي اصل صحبت زن و مرد، اولاً اگر حرف هاي بدي نباشد، يعني از نظر محتوا اشکال شرعي نداشته باشد، ثانياً حرف هايي که رد و بدل مي شود تحريک آميز نباشد شهوت جنسي را تحريک نکند، سوم اين که، مفسده اي نداشته باشد، اشکالي ندارد. يک وقت حرف، حرف بدي نيست، دروغ نيست، غيبت نيست، رکيک و زشت نيست، سخريه نيست، يعني ديگران را مسخره نمي کنند، لقب بد نمي دهند، يا مطالب مفسده  اي نداشته باشد، اين چيزها نيست اشکال ندارد. پس اگر يک خانمي وقتي مي رود در مغازه اي چيزي مي خرد با مرد نامحرم حرف مي زند و سؤال از جنس موجود مي پرسد از قيمت آن مي پرسد مبلغي که بايد بپردازد، اينها را که ديگر اسلام منع نکرده است؛ البته با مراعات حجاب و عفاف. اما گاهي وقت ها يک کلمه دوستت دارم ولو خود اين کلمه هيچ مشکلي ندارد، اما يک دختر جوان به يک پسر جوان بگويد يا بالعکس که مفسده انگيز است اشکال دارد. ولي به طور کلي اسلام با اختلاط زن و مرد بيش از حد نياز موافق نيست؛ يعني به مقدار ضرورت و لازم اکتفا کنند. همچنين از شوخي کردن و مزاح کردن که معمولا موجب مفسده است بپرهيزند؛ اما يک وقت مطلبي گفته شد و يکي هم خنده  اش گرفت خنده هم از روي مسائل جنسي نبود، آن را نمي شود گفت حرام است. ولي به طور کلي بايد اين نکات مراعات شود تا مفسده اي پيش نيايد.

سلام عليکم آيا احساس محبتي که مرد و زن نامحرم به علت معاشرت کاري در دلشان به وجود مي آيد، همان ريب و فتنه است؟

عليکم السلام و اما نسبت به سؤالي که کرديد اگر واقعاً اين محبتي که ايجاد شده است، محبتي است که از روي مسائل جنسي است، بله، اشکال دارد و موجب فتنه است و ريبه همين است و اشکال دارد. اما اگر از اين جهت نيست، مثلاً آدم باشخصيتي است، آدم مؤمني است، آدم بامعلوماتي است، آدم مديري است از اين جهت باشد اشکال ندارد. من يک مثال بزنم، هستند الان بسياري از خانم ها که به شخصيت هاي بزرگ معنوي و اجتماعي علاقه دارند، اما اين علاقه علاقه جنسي نيست، به امام راحل ميليون ها زن هم علاقه داشتند، اما اين علاقه علاقه جنسي نبوده، علاقه معنوي است و اشکالي ندارد. آن علاقه و محبتي اشکال دارد که از روي شهوت و مسائل جنسي باشد.

پرسيده اند وظيفه دانشجويان در برابر بدحجابي و گاهي روابط نامناسب دختران و پسران چيست؟

اين جوابش معلوم است: جوابش نهي از منکر است. بدحجابي منکر است، ارتباط نامناسب دختران و پسران که نامحرم هستند منکر است، وظيفه ما نهي از منکر است. وظيفه عمومي هم به نظر حضرت آقا تذکر لساني است، يعني اقدامات ديگري نظير اينکه کسي را بخواهند کتک بزنند جايز نيست؛ ارتکاب حرام هم مثل فحش و ناسزا گفتن و لفظ بد به کار بردن براي نهي از منکر، آن هم جايز نيست به هر حال تذکر لساني در صورتي که شرايط وجود داشته باشد، وظيفه است.

نوشته اند تدريس خانم محجبه براي دانشجويان پسر چه حکمي دارد و در چه شرايطي جايز است؟

در صورت ضرورت و با شرايطش، اشکال ندارد. مثلاً خانمي که مسن است، حجابش را هم رعايت مي کند و در حرف زدن دقت مي کند، حرف هاي خداي ناکرده فتنه انگيز و تحريک آميز بر زبان جاري نمي کند، تدريسش را دارد و هيچ مفسده اي ندارد، ولي به طور کلي اينکه استاد زن باشد همه شاگردها مرد باشند يا بالعکس معمولاً مناسب نيست و گاهي هم ممکن است در اين گفت وگوها و روابط اشکال شرعي وجود داشته باشد.

حکم نماز دانشجويان و طلاب در سفر چيست؟ چه مسافتي را بروند مسافر به آنها اطلاق مي شود و اگر قصد ده روز کنند و قبل از اقامت ده روز از سفر برگردند، چطور؟

تقريبا سه تا سوال است؛ سوال اول اين است که چه مقدار بروند مسافر باشند.

سؤال دوم اين است که چه مدت در هفته مسافرت بروند تا نمازشان کامل باشد که همان کثيرالسفر است. سؤال سوم هم اين است که اگر قصد ده روز کردند جايي بمانند از قصد خود برگردند، تکليف چيست؟

اما سوال اول. طلاب و دانشجويان مسافتي که بايد بپيمايند تا مسافر محسوب شوند با ديگران فرقي ندارد. مسافت هشت فرسخ، ۴۵ کيلومتر است. حالا هشت فرسخ امتدادي است يا چهار فرسخ رفت، چهار فرسخ برگشت، مجموعاً ۴۵ کيلومتر مي شود. اگر کسي چنين مسافتي يا بيشتر از اين را مي خواهد بپيمايد، مسافر به حساب مي آيد. حالا بايد يک شرايط ديگري هم داشته باشد: مثل اينکه قصد سفر داشته باشد، از قصد خودش برنگردد، از حد ترخص (به جايي برسد که اذان شهر را نشنود و ديوار شهر را نبيند) بگذرد، اما اينکه چه مدتي در هفته در سفر باشد تا کثيرالسفر محسوب شود، کثيرالسفر به نظر حضرت آقا اين است: کسي که در سال تقريباً دو سه ماهي کارش اين است که مسافرت زياد مي رود که بين سفرها معمولا کمتر از ده روز فاصله مي شود. مثلاً هفته اي يک بار مي رود يا اول هفته مي رود آخر هفته برمي گردد؛ يا هر روز به سفر مي رود، اين فرد کثيرالسفر مي شود.کسي که شغلش سفر باشد مثل راننده، خلبان، ملوان و کسي که شغلش در سفر باشد مثل مهماندار هواپيما و کسي که براي کارش مسافرت مي رود مثل کسي که در شهر ديگري تدريس مي کند يا کسي که در شهرک صنعتي سي کيلومتري شهرش کار مي کند، و کثيرالسفر شده باشند، نمازشان در سفرهاي کاري تمام است و در سفرهاي شخصي بايد نماز را شکسته بخوانند. کسي که کثيرالسفر است ولي اين سفرها براي کار نيست، مثل کسي که زياد سفر زيارتي مي رود يا براي تفريح مي رود، در آن سفرها بايد نمازش را شکسته بخواند.اما کسي که براي تحصيل سفر مي رود، مثل طلاب حوزه و دانشجويان و امثال اينها که دانشگاهش در شهر ديگري است هر روز مي رود و برمي گردد يا اول هر هفته مي رود آخر هفته برمي گردد، اين براي تحصيل کثيرالسفر است که در اين فرض، به نظر حضرت آقا بايد احتياط کند و نمازهاي چهار رکعتي را هم چهار رکعت بخواند هم شکسته (دو رکعت) و در خصوص اين مسئله مي تواند به فتواي مجتهد ديگري که مساوي يا در رتبه بعدي مرجع خودش باشد، مراجعه کند که آن مجتهد اگر گفت نمازش تمام است، تمام بخواند و اگر گفته شکسته که شکسته بخواند.

اگر کسي قصد کرد ده روز در جايي بماند، تا زماني که در آنجا نماز چهار رکعتي نخوانده است از قصدش برگشت، بايد هر مدتي که مي ماند - دو يا سه روز - نمازش را شکسته بخواند. اما اگر تصميم داشت ده روز بماند و حداقل يک نماز چهار رکعتي ادا با همان قصدش خواند و بعد قصدش عوض شد، هر مدت ديگري بماند نمازش کامل است؛ چه يک روز يا دو روز بماند بايد نماز را کامل بخواند. چون با خواندن يک نماز چهار رکعتي ادا، قصد محقق شده است.

 

 


کد مطلب: 28802

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28802/حدود-ارتباط-نامحرم-محيط-هاي-آموزشي

میگنا
  https://www.migna.ir