پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ / ۲۰:۳۹
کد مطلب: 28823
۰
۱

4 پاسخ بله يا خير قبل از گفتن "بله"

4 پاسخ بله يا خير قبل از گفتن "بله"
 اگرچه دخترها و پسرها بايد بدانند که براي ازدواج اصولي نياز به تناسب و هم کفو بودن ضروري است و به هيچ وجه نمي توان از اهميت آن کاست اما همه جوانب پيوند زناشويي بر اساس منطق رياضيات جلو نمي رود!
بنابراين اگر بعد از چندين جلسه خواستگاري و تحقيق، فهرست ويژگي هاي طرف مقابل را جلويتان گذاشته و به هر کدام نمره خوبي داده ايد، باز اين دليل نمي شود که او همسر مطلوب شما باشد. چيزي که ازدواج را از يک رابطه رياضي يا همزيستي اجتماعي به يک رابطه انساني تبديل مي کند، کشش و تمايل است؛ تمايلي که مي تواند شما دو نفر را مثل قطعه هاي پازل با هم متناسب کند و عاطفه ميان تان را قوي تر سازد. ايسنا در همين باره مي نويسد که اگر درباره همسر آينده تان مردد هستيد يا حس خنثايي به گزينه ازدواج تان داريد يا حتي اگر خيلي داغيد و فکر مي کنيد همسرتان را يافته ايد و با وجود همه مشکلات عاشقش هستيد، اين سوال ها را از خود بپرسيد و به آن ها جواب دهيد. جواب شما به اين سوال ها نشان مي دهد که چقدر در انتخاب گزينه تان درست عمل کرده ايد.

 

 

به اين که طرف مقابل تان پدر يا مادر فرزندتان باشد، افتخار مي کنيد؟

فکر کنيد اگر قرار باشد مادر يا پدر بچه اي باشيد، دوست داريد فرزندتان خصوصيات همسرتان را داشته باشد؟ چهره اش شبيه او باشد و مثل او رفتار کند؟ دوست داريد انساني را به اين دنيا بياوريد که با او در به دنيا آمدنش سهيم باشيد؟ بخشي از وجود ما با تولد فرزندمان تکثير مي شود. اگر دوست نداريد فرزندتان، اين ميراث به جا مانده از شما شبيه به همسرتان باشد شک نکنيد که ازدواج موفقي نخواهيد داشت. حتي اگر تصميم داشته باشيد هيچ وقت بچه دار نشويد باز بايد اين سوال ها را از خودتان بپرسيد و به آن ها پاسخ دهيد. اينجا بچه موضوعيت ندارد بلکه مهم اين است که شما چقدر عميقا به رفتار و ظاهر همسرتان احترام مي گذاريد و آن را مي پسنديد.

 

دوست داريد عضو خانواده طرف مقابل تان محسوب شويد؟

با ازدواج، شما عضو يک خانواده جديد مي شويد و حکم دختر يا پسر آن ها را پيدا مي کنيد. آيا ورود به اين خانواده جديد براي شما خوشايند است يا درباره آن ها احساس بدي داريد؟ اگر فکر مي کنيد شأن و شخصيت شما به گونه اي است که با ورود به اين خانواده جديد، هم خودتان و هم خانواده تان احساس بدي پيدا مي کنند، قدري تامل کنيد. فکر نکنيد حساب همسرتان از خانواده اش جداست و اگر خانواده اش مطلوب تان نيستند، اهميت ندارد. هر فرد نماينده خانواده خود است و حتي اگر توانسته باشد رفتار و ظاهر خود را از آن ها متمايز کند، باز هم در ريشه، همان خواهد بود. از آن مهم تر، جدا کردن يک فرد از خانواده اش غير ممکن است.

سعي نکنيد بعد از ازدواج، همسرتان را از آن خود کنيد و رابطه تان را با خانواده او از بين ببريد. ازدواج ها هر قدر هم خوب و موفق باشد، وقتي مخالفت يا اختلاف با خانواده ها در ميان باشد خيلي زود سست مي شود و از هم مي پاشد.

 

از اين که او را به ديگران معرفي کنيد چه حسي داريد؟

اين سوال هم ظاهر همسر شما را شامل مي شود و هم باطنش را. آيا از اين که با او ديده شويد، او را به همکاران و دوستان و فاميل معرفي کنيد يا با او قدم بزنيد خوشحال مي شويد يا خجالت مي کشيد؟ در اماکن عمومي رفتارش باعث مباهات شماست يا مايه سرافکندگي تان؟ اگر همين ابتداي کار احساس مي کنيد از بودن در کنار او خجالت مي کشيد يا با ظاهر و رفتارش راحت نيستيد، قيد اين ازدواج را بزنيد. معمولا چيزهايي که ما از آن ها دلزده مي شويم هيچ وقت برايمان خوشايند نخواهند شد. در واقع زيبايي ها شايد عادي شوند اما زشتي ها هيچ وقت عادي نمي شوند.

 

از زندگي دايمي با او خسته نخواهيد شد؟

ابتداي آشنايي خيلي ها فکر مي کنند تحت هر شرايطي مي توانند کنار هم دوام بياورند و زير سقف آسمان و روي فرش زمين، باز هم عاشقانه زندگي خواهند کرد.

اين روياهاي عاشقانه خيلي وقت ها غلط از آب در مي آيد. اگر مي خواهيد بدانيد همسر مناسب تان را يافته ايد يا نه، تصور کنيد در يک جزيره خالي از سکنه با او حبس شده ايد. فکر مي کنيد زندگي ماجراجويانه و جالبي خواهيد داشت يا پر از کسالت و سکوت و تلخي؟ حاضريد همه عمر در يک جزيره با او باشيد؟ به اندازه کافي حرف براي زدن داريد؟ مي توانيد با هم از پس زندگي برآييد؟ اگر جواب تان به اين سوال ها مثبت است و البته تحت تاثير تب عاشقي قرار نداريد و مي توانيد منطقي فکر کنيد، مي توان ادعا کرد که شما ازدواج موفقي خواهيد داشت.

 

از اهميت معيارهاي هم کفو بودن غافل نشويد

با اين حال، موسي رسولي کارشناس و مشاور خانواده معتقد است که مسئله ازدواج يکي از مهم ترين تصميماتي است که هر جواني بايد در زندگي اش بگيرد و اگر در اين انتخاب و تصميم بسيار مهم درست و منطقي عمل کند، آينده روشني را براي خود رقم زده است و گرنه تا آخر عمرش خودش را سرزنش خواهد کرد. بنابراين با توجه به اهميت اين موضوع لازم است که فرد تمام تلاش خودش را بکند تا انتخاب مناسبي داشته باشد. براي انتخاب همسر علاوه بر بررسي سوال هاي ذکر شده، مسئله هم کفو بودن هم از اهميت ويژه اي برخوردار است که نمي توان بدون توجه از کنار آن گذشت.

هم کفو بودن هم به اين معناست که از نظر شخصيتي، اخلاقي، مذهبي، اقتصادي، تحصيلي، سني و ... با هم سازگاري داشته باشند. برخي از اين موارد ضروري است و به هيچ وجه قابل اغماض نيست اما برخي ديگر در مواردي قابل اغماض است اما آن چه که ضروري است هم کفو بودن از نظر اخلاقي ، مذهبي و شخصيتي است. دختر و پسر بايد از نظر اخلاق با هم تفاهم داشته باشند و سازگار باشند. ويژگي هاي اخلاقي طرفين بسيار مهم است.

اگر يکي بسيار مذهبي و ديگري کمتر به اين مسائل معتقد باشد زندگي براي هر دو سخت مي شود. با اين حال و به طور مثال اگر دختر و پسري از لحاظ سني و طبقه اجتماعي خيلي با هم سازگار نباشند در صورت بودن تمام شرايط قبلي مي توان از آن ها چشم پوشي کرد اما معمولا در مشاوره هاي ازدواج توصيه مي شود که دختر حداقل چند سال از پسر کوچک تر باشد و اين به خاطر آن است که دخترها در رشد خود چند سال از پسرها جلوتر هستند و معمولا زودتر به بلوغ فکري مي رسند. با اين حال، مجدد توصيه مي کنم که دختر و پسرهاي جوان، علاقه بيش از حد را بهانه اي براي بي توجهي به مصداق هاي هم کفو بودن قرار ندهند تا در آينده پشيمان نشوند.

 


خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

رضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
به نظر من بله گفتن درست قسمت خوب و ساد ماجراست، وقتی وارد زندگی می‌شن درست یه سال بعد خانوم به فکر اجرا گذاشتن مهریس و آقا به فکر خلاص شدن از این وضعیت. زندگیهای الان اینجوریه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!