جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۰:۰۳
کد مطلب: 28933
۰

راه اندازی سامانه همکاری با دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم

راه اندازی سامانه همکاری با دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم
به گزارش مهر، يکی از مهمترین موانع در بازگشت متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر‌مقیم که از دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر و برجسته خارجی فارغ‌التحصیل می‌شوند، عدم وجود فضای شفاف در كشور براي اشتغال نخبگان ايراني غیرمقیم در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری است.

علاوه بر اين دانش‌آموختگان ايراني غيرمقيم دوره دکتری از دانشگاه‌های برتر دنیا که تمایل به ‌بازگشت به کشور را دارند، مدت زماني طولانی را می‌بایست صرف تأیید مدارک تحصیلی و بررسی و شناسایی مراکز و مؤسسات علمی و فناوری حوزه تخصصی خود جهت شروع به‌کار کنند و  متأسفانه عدم آشنایی با شرایط داخل کشور و زمان‌بر بودن فرآیند مذکور باعث بوجود آمدن نوعی سرخوردگی و کاهش انگیزه جهت بازگشت نخبگان ايراني غیرمقیم به کشور می‌شود.

لذا با توجه به مشکلات فوق و در راستاي نيل به اهداف بلند مدت چشم انداز علمي كشور و بهره‌گيري از ذخاير علمي و توانايي‌ها و تجارب دانشمندان، متخصصان، اساتيد و كارآفرينان ايراني غيرمقيم، طرح «پايگاه‌هاي تخصصي جذب» به منظور انتقال دانش، تجربه، و ايده‌هاي فناورانه به کشور با همكاري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، بنياد ملي نخبگان‌ و مراکز پژوهشی برگزيده كشور در حوزه‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، سلول‌های بنیادی، مهندسي پزشكي، علوم و فناوري‌هاي شناختي، بيوفيزيك و بيوشيمي اجرا مي‌شود.

بر اساس اين طرح جامعه نخبگانی ايرانيان غيرمقيم به چهار گروه دانش‌آموختگان مقطع دكتري و اساتيد دانشگاه­های برجسته دنیا، متخصصان و مديران شرکت­های معتبر دنیا در حوزه فناوري‌هاي پيشرفته وكارآفرينان حوزه فناوري‌هاي پيشرفته تقسيم شده و براي هر يك تسهيلاتي به شرح ذيل در نظر گرفته شده است:

تسهیلات دوره پسا دکتری

دانش آموختگان ايراني غيرمقيم دوره دکتری در یكی از دانشگاه‌‌هاي برتر دنیا كه ترجیحاً از زمان فارغ‌التحصیلی آن‌ها بیش از 3 سال نگذشته باشد، می‌توانند به مدت یکسال به عنوان پژوهشگر دوره پسادكتری در يكي از پايگاه‌هاي تخصصي منتخب از این تسهیلات استفاده کنند.

تسهیلات دوره فرصت مطالعاتی

اساتید ايراني غيرمقيم در دانشگاه‌‌هاي برتر دنیا می‌توانند به مدت 6 ماه تا یکسال ضمن تعريف همكاري مشترك با يكي از پايگاه‌هاي تخصصي منتخب از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

تسهیلات جذب اساتید مدعو و معین(Adjunct Professors)

اساتید ايراني غيرمقيم در دانشگاه‌‌هاي برتر دنیا می‌توانند به مدت حداكثر 3 ماه ضمن تدريس به عنوان استاد مدعو يا معين در يكي از پايگاه‌هاي تخصصي منتخب از این تسهیلات استفاده کنند.

تسهیلات حمایت از فعالیت‌های فناورانه (شرکت‌های دانش‌بنیان)

متخصصان و كارآفرینان ایرانی غیرمقیم با سمت كارشناس، مشاور‌ و یا مدیر در یکی از مراكز و شرکت‌های شاخص علمی، فناوری، پژوهشی و صنعتی خارج از كشور می‌توانند ضمن تعريف همكاري مشترك با يكي از پايگاه‌هاي تخصصي منتخب و با هدف انتقال دانش و فناوري‌هاي نوين به كشور از این تسهیلات بهره‌مند‌ شوند.

تسهیلات حمایت از انجام سخنرانی و برگزاری كارگاه‌های تخصصی

اساتید، دانشمندان، متخصصان و كارآفرینان ایرانی غیرمقیم می‌توانند در زمان حضور در كشور با ارائه سخنراني و يا برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي در يكي از پايگاه‌هاي تخصصي منتخب از این تسهیلات استفاده کنند.

متقاضيان مي‌توانند جهت ثبت‌نام و آشنايي با جزئيات تسهيلات مذكور به سامانه همکاری با متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم به آدرس  http://international.bmn.ir    مراجعه كنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ