کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نامه سازمان نظام روانشناسی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره تعلل بهزیستی

7 بهمن 1393 ساعت 21:19

معاون سازمان نظام روانشناسی با اشاره به ضرورت انعقاد تفاهمنامه در زمینه صدور مجوز مراکز مشاوره و روانشناسی میان این سازمان و بهزیستی گفت: اواخر هفته گذشته نامه‌ای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال و در آن به تعلل بهزیستی در انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان روانشناسی و مشاوره اشاره کردیم.


به گزارش میگنا دکتر محمد حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سازمان‌ها و نهادهای مختلفی مانند سازمان بهزیستی، کمیته امداد، وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، علوم و بهداشت خدمات روانشناسی و مشاوره ارائه می‌دهند. طبق قانون تشکیل سازمان روانشناسی و مشاوره  که مصوب مجلس است و رییس جمهور آن را ابلاغ کرد نظارت بر مراکز مشاوره بر عهده سازمان نظام روانشناسی است و هرکسی که قصد فعالیت حرفه‌ای در زمینه روانشناسی و مشاوره را دارد، حتما باید پروانه تخصصی فعالیت خود را از سازمان نظام روانشناسی دریافت کند. مراکز خدمات روانشناسی که قصد فعالیت به صورت مستقل یا در نهادها را دارند باید از این سازمان مجوز دریافت کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج از سوی وزارت ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش و جوانان بر حسب جمعیت هدف خود، قبلا به مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره ازدواج و خانواده مجوز می‌داد، اما پس از ابلاغ قانون تشکیل سازمان روانشناسی، جلساتی با این وزارتخانه برگزار کردیم و به تفاهم‌نامه‌ای دست یافتیم. مقرر شد کلیه مراکزی که قصد دریافت مجوز مراکز مشاوره ازدواج را دارند، مجوز خود را از سازمان نظام روانشناسی بگیرند. در واقع نظارت عام بر این مراکز برعهده وزارت ورزش و جوانان و نظارت تخصصی برآن‌ها برعهده سازمان نظام روانشناسی است.

معاون سازمان نظام روانشناسی با اشاره به عملکرد بهزیستی در زمینه راه‌اندازی مراکز مشاوره نیز اظهار کرد: بهزیستی از بدو ابلاغ این قانون به آن اعتراض داشت و خود در استان‌ها اقدام به صدور مجوز مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می‌کرد، بنابراین ما به معاونت حقوقی ریاست جمهوری شکایت و با این سازمان جلسه‌ای برگزار کردیم.

حاتمی اضافه کرد: رییس مجلس در نامه‌ای به رییس جمهور ابلاغ کرد که صدور مراکز مشاوره باید برعهده سازمان نظام روانشناسی باشد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز این موضوع را تایید کرد. در جلسه‌ای که با حضور مسوولان سازمان بهزیستی برگزار کردیم، مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای میان دو سازمان منعقد شود اما با وجود آنکه دو، سه ماه از برگزاری جلسه گذشته اما سازمان بهزیستی تلاشی برای انعقاد تفاهم‌نامه نکرده است.

وی در ادامه گفت: این سازمان یا تمایلی برای انجام این کار ندارد یا فرآیند کار در آن طولانی است. این در حالی است که قرار بود آذرماه تفاهم‌نامه منعقد شود اما نه تنها تاکنون این اتفاق رخ نداده بلکه سازمان بهزیستی در اقدامی غیرقانونی، اقدام به صدور مجوز مراکز مشاوره می‌کند.
معاون سازمان نظام روانشناسی تاکید کرد: سازمان بهزیستی فقط می‌تواند در حوزه جمعیت هدف خود مانند آسیب‌دیدگان اجتماعی و معلولان فعالیت کند و در صورت تمایل به راه‌اندازی مراکز مشاوره در حوزه‌های دیگر باید این کار را با هماهنگی با سازمان نظام روانشناسی انجام دهد.


کد مطلب: 28952

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28952/نامه-سازمان-نظام-روانشناسی-معاونت-حقوقی-ریاست-جمهوری-درباره-تعلل-بهزیستی

میگنا
  https://www.migna.ir