کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تعیین مجازات حمل موادمخدر مطابق فهرست جدید

فهرست داروهای مخدر تصویب شد

14 بهمن 1393 ساعت 20:10

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فهرست داروهای حاوی مخدر به تصویب مجمع رسیده و از این پس مطابق آن مجازات حاملان مواد مخدر تعیین می‌شود.


سعید صفاتیان در گفت‌وگو با فارس، جزئیات فهرست داروهای حاوی مواد مخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام را بازگو کرد.

وی با بیان اینکه در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر تاکید بر این شده که فهرست داروهای حاوی مخدر تهیه شود، گفت: وزارت بهداشت مسئول تهیه این لیست شد و پس از 3 سال آن را برای تصویب به مجمع تشخیص مصلحت ارائه داد.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خوشبختانه لیست وزارت بهداشت کامل بود و به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

وی یادآور شد:‌ این لیست بر اساس کنوانسیون‌های 1961 و 1971 هیأت بین‌المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل تهیه شده که هر ساله لیست مورد نظر از سوی این هیأت اصلاح و به کشورها ارائه می‌شود.

صفاتیان خاطرنشان کرد: هیأت مذکور لیست را در اختیار کشورها قرار می‌دهد و به کشورهای مختلف می‌گوید که برای مخاطب‌هایی که در بخش اول یا دوم و یا سوم قرار می‌گیرند، چه مجازات‌هایی در نظر بگیرد.

به گفته وی، طبق توصیه هیأت بین‌المللی هروئین در بخش اول فهرست و تریاک در بخش دوم قرار می‌گیرد و کشورهای مختلف می‌باید مجازات‌های متفاوتی برای حاملان این مخاطب‌ها در نظر بگیرند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ نباید جرم حمل تمام مخدرها یکسان باشد و حتما باید جرم حمل حشیش با هروئین و یا متادون تفاوت داشته باشد که بر این اساس وزارت بهداشت نیز لیست خود را به 3 بخش تقسیم کرده است.

وی در مورد چگونگی تقسیم‌بندی لیست به 3 بخش، گفت: در بخش نخست مخدرهایی قرار گرفته‌اند که سوء‌مصرف آنها زیاد است، یعنی با یک بار مصرف فرد به آنها وابسته می‌شود.

صفاتیان ادامه داد: در این بخش هروئین، کوکائین، شیشه، ال‌اس‌دی و انواع آنفتامین‌ها قرار می‌گیرد که هیچگونه کاربرد دارویی و درمانی ندارد و پزشک هیچگاه استفاده از آنها را نسخه نمی‌کند.

وی تاکید کرد:‌ جرم مخدرهایی که در بخش اول آمده‌اند، بسیار سنگین است و مطابق ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر با آنها برخورد می‌شود به طور مثال حمل 30 گرم هروئین مجازات اعدام دارد و حمل بیش از یک گرم هروئین به زندان می‌انجامد.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بیشترین میزان مخدرها و روانگردان‌ها در بخش نخست قرار می‌گیرند، گفت: بخش دوم مخدرهایی را شامل می‌شود که قابلیت سوء‌مصرفشان نسبت به فهرست بخش اول کمتر است و در بعضی موارد با تایید وزارت بهداشت، کاربرد دارویی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این مخدرها شامل تریاک، حشیش و شربت تریاک می‌شود که در بعضی موارد وزارت بهداشت اجازه استفاده از آنها را می‌دهد.

صفاتیان در مورد بخش سوم فهرست داروهای حاوی مخدر گفت: این بخش بیشتر شامل قرص‌هایی می‌شود که از طریق داروخانه‌ها و با نسخه به فروش می‌رسد، مانند متادون، ترامادول،‌کودئین و بوپرنورفین.

وی افزود: همانطور که ملاحظه می‌کنید، جداول به سه بخش تقسیم می‌شود که بر اساس آن جرم نیز برای مخدرها تعیین می‌شود. مثلاً بخش‌های دوم و سوم طبق مواد 4 و 5 قانون مبارزه با مواد مخدر با آنها برخورد می‌شود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد کارایی این فهرست، گفت:‌ اکنون با در اختیار داشتن فهرست مذکور وزارت بهداشت و نیروی انتظامی برای برخورد با جرایم مرتبط با مواد مخدر دستشان باز است و می‌دانند که با هر مخدر چگونه باید برخورد کنند.

وی ادامه داد:‌ به طور مثال وزارت بهداشت می‌داند که کدام مخدرها باید با نسخه پزشک به فروش برسد یا کدام‌ها کاربرد دارویی و درمانی ندارند.

صفاتیان تاکید کرد: انواع قرص‌هایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد در بخش سوم قرار می‌گیرد که جرم حمل آنها بر اساس مواد 4 و 5 قانون مبارزه با مواد مخدر تعیین می‌شود.

 


کد مطلب: 29100

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/29100/فهرست-داروهای-مخدر-تصویب

میگنا
  https://www.migna.ir