سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۲
کد مطلب: 29377
۰

موتور جست وجوي بومي «يوز» رونمايي شد

موتور جست وجوي بومي «يوز» رونمايي شد
 
موتور جست وجوي ايراني «يوز» به آدرس www.yooz.ir ،با امکان جست وجوي يک  ميليارد صفحه وب فارسي، روز گذشته با حضور وزير ارتباطات و معاونانش در سازمان فناوري اطلاعات رونمايي شد. ايجاد بستري مطمئن براي جست وجوهاي اينترنتي، تمرکز بر سرويس هاي محلي ، جلوگيري از هدر رفت سرمايه هاي ملي و توسعه عملي دانش هاي راهبردي در دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي از اهداف راه اندازي اين موتور جست وجو است.

 

واعظي:موتورهاي جست وجوي بومي براي رقابت با گوگل نيامده اند

دکتر واعظي وزير ارتباطات در مراسم رو نمايي از اين موتور جست وجو با بيان اين که موتور هاي جست وجو براي رقابت با گوگل طراحي نشده اندودنبال رقابت با گوگل و ايجادمحدوديت نيستيم، گفت : توليد محتواي بومي و راه اندازي موتور هاي جست وجوي بومي درراستاي تامين نياز هاي کاربران ايراني وفارسي زبانان سراسر دنيا انجام مي شودو طبيعتا طراحي اين ابزار در صفحات مجازي مي تواند در تبليغ فرهنگ ايراني اسلامي موثر باشد به نحوي که تاثير آن مي تواند به اندازه ده ها رايزن فرهنگي باشد .

وي با بيان اين که کار مطالعاتي ويژه اي براي طراحي اين جويشگر ايراني انجام شده است، تصريح کرد : بسياري از ويژگي هاي بارز موتورهاي جست وجوي بين المللي در اين ابزار پياده سازي شده است.

وزير ارتباطات همچنين به طراحان اين موتور جست وجو پيشنهاد کرد که براي هر چه بهتر شدن کارايي اين موتورها اقدامات خلاقانه اي انجام دهند براي نمونه مي توانند با به کار گيري فيلترينگ هوشمند و جدا سازي صفحات مجرمانه از صفحاتي که محتواي مفيد دارند ،امکان دسترسي به اطلاعات مفيد را براي مردم فراهم کنند. وي در ادامه با بيان اين که هر يک از پژوهشگران کشور که بتوانند پروژه هايي در حد و اندازه جهاني تعريف کنند ،مورد حمايت وزارت ارتباطات قرار خواهند گرفت،افزود:براساس هدف گذاري هاي انجام شده، قرار است 70 درصد ميزباني ها از پهناي باند داخلي و 20 درصد از ترافيک خارجي تامين شود.

مهدي نقوي مدير و طراح موتور جست وجوي بومي "يوز" نيز در اين مراسم با اشاره به ويژگي هاي اين موتور جست وجو گفت:در راه اندازي موتور جست وجوي بومي «يوز»، ۹ جويشگر خارجي مورد مطالعه قرار گرفته است . اين پروژه در گام نخست يک ميليارد صفحه فارسي را پوشش مي دهدکه افزايش پوشش زبان هاي فارسي، عربي و انگليسي به ۶ ميليارد صفحه و به دست آوردن ۲۰ درصد جست وجوي تحت وب در کشور از جمله اهداف اين پروژه در گام دوم خواهد بود. افزايش پوشش صفحات فارسي، عربي و انگليسي به ۲۴ ميليارد صفحه و به دست آوردن ۳۰ درصد جست وجوي کشور و توسعه تدريجي سرويس هاي ارزش افزوده، گام سوم اين پروژه خواهد بود.

مدير پروژه موتور جست وجوي ايراني با اشاره به امکان ارائه ۲۰ سرويس مختلف از سوي اين موتور جست وجو به کاربران گفت : قابليت ايندکس ۱۰ ميليارد صفحه، بي درنگ بودن ارائه نتايج، پاسخ هوشمندو سرويس هاي دانلود، ويدئو و ترجمه از ديگر قابليت هاي اين پروژه به شمار مي رود .وي با بيان اين که موتور جست وجوي "يوز" با هدف جلوگيري از حرکت در فضاي کاملا تاريک وب طراحي و ايجاد شده است ، اضافه کرد : بي اثرسازي تحريم هاي احتمالي و رفع محدوديت هاي اطلاعاتي که بر اساس تحريم ها براي کاربران ايراني اعمال مي شود، از جمله مزاياي استفاده از اين موتور جست و جوي بومي است .

وي با اشاره به پروژه PRISM که از سال ۲۰۰۷ توسط آژانس امنيت ملي آمريکا راه اندازي شده است، گفت: در اين پروژه، آژانس امنيت ملي آمريکا از ۹ شرکت فناوري اطلاعات مانند گوگل، ياهو و مايکروسافت خواسته است که اطلاعات کاربران را در اختيار اين پروژه جاسوسي قرار دهند. بر اين اساس، افشاي اطلاعات کاربران توسط سرويس دهندگان خارجي امري بديهي است و راه اندازي پروژه بومي مي تواند اين مشکل را رفع کند.

 

رتبه ششم ايران در استفاده از گوگل

وي با بيان اين که ۹۳ درصد خريداران اينترنتي از موتور جست وجو استفاده مي کنند، افزود: افزون بر ۹۰ درصد بازديدهاي مجدد از سايت هاي اينترنتي مبتني بر هدايت جويشگرهاست.ضمن آن که ۸۵ درصد ترافيک هدفمند در اينترنت توسط موتورهاي جست وجو ايجاد مي شود که ايران در بين کشورهاي دنيا در استفاده از موتور جست وجوي گوگل رتبه ششم را در اختيار دارد. ايراني ها روزانه ۲۵ ميليون بار از گوگل بازديد مي کنند، کشورهايي مانند آلمان، فرانسه، ايتاليا و چين در اين رتبه بندي در رده هاي ۱۰ به بعد قرار دارند. وزير ارتباطات همچنين در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره نگراني  کاربران مبني بر کنترل فعاليت هاي آن ها در صفحاتي که در داخل کشور ميزباني مي شود ،تصريح کرد: اين که مردم فکر کنند اگر از يک موتور جست وجوي جهاني مانند گوگل استفاده کنند، اطلاعات آن ها محفوظ مي ماند، اما هنگام استفاده از موتور جست وجوي داخلي اطلاعات آن ها رصد مي شود، برداشت کاملا اشتباهي است چراکه دولت حامي حريم خصوصي مردم است، از سوي ديگر شرکت هاي داخلي ما به مراتب بيش از شرکت هاي خارجي امانتدار مردم و اطلاعات آن ها خواهند بود. اکنون در جست وجوگرهاي خارجي مشخص نيست اطلاعات افراد به چه سازمان هايي فروخته مي شود و برهمين اساس همواره از مردم خواسته ايم سعي کنند در شبکه هاي اجتماعي خارجي حداقل اطلاعات خصوصي خود را وارد نکنند. وي در ادامه گفت : سال گذشته 90 ميليارد تومان اعتبار براي حمايت از موتور هاي جست جو اختصاص داده شد که سال آينده ميزان حمايت ها به 120 ميليارد تومان خواهد رسيد .

واعظي افزود: طي ماه هاي گذشته2 شبکه اجتماعي موبايلي با نام هاي بيسفون و ساينا راه اندازي شده است، يکي از اين 2شبکه، بيش از 700 هزار کاربر و ديگري 100 هزار کاربر دارد.

مهم ترين نکات

موتور جست وجوي «يوز» امکان جست وجوي يک  ميليارد صفحه وب فارسي را دارد.

واعظي:طراحي اين ابزار در صفحات مجازي مي تواند در تبليغ فرهنگ ايراني اسلامي موثر باشد به نحوي که تاثير آن مي تواند به اندازه ده ها رايزن فرهنگي باشد .

بسياري از ويژگي هاي بارز موتورهاي جست وجوي بين المللي در اين ابزار پياده سازي شده است.

ايران در بين کشورهاي دنيا در استفاده از گوگل رتبه ششم را در اختيار دارد.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو