پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۰:۲۲
کد مطلب: 29381
۰

تفاوت کابوس دیدن مردان و زنان

تفاوت کابوس دیدن مردان و زنان
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله post one ؛ روانشناسان دانشگاه مونترال که این تحقیق را انجام داده‌اند، بر این باورند که نوعی گسست جنسیتی در گوشه‌های تاریک ذهن‌های ناخودآگاه افراد وجود دارد.
 
در این پژوهش، 572 شرکت‌کننده، خاطراتی را در مورد 10 هزار رویا نوشته بودند و مشخص شد که زنان و مردان به شکل‌های مختلف در خواب آزار می‌بینند و دچار وحشت می‌شوند.
 
بر اساس این پژوهش، کابوس‌های مردانه بیشتر در شکل بلایایی همچون سیلاب، زمین‌لرزه و جنگ ظاهر می‌شوند؛ در مقایسه، تنش‌های میان‌فردی با همسر، خویشاوندان و همکاران بیشتر در کابوس‌های زنان وجود داشت و این موضوع در مورد مردان بسیار نادر بود.

همچنین، زنان بیشتر کابوس‌هایی در مورد اشخاص و محیط‌های آشنا می‌بینند اما بسیاری از صحنه‌ها و شخصیت‌های موجود در کابوس‌های مردان کاملا تخیلی هستند.
 
پروفسور آنتونیو زدرا، از نویسندگان ارشد مقاله و یکی از محققان برجسته جهان در زمینه خواب‌ها، می‌گوید: نظریه‌های فراوانی در مورد دلیل اختلاف خواب‌های زنان و مردان وجود دارد و یکی از نظریه‌ها بر این اساس است که چنین تفاوت محتوایی شاید به دلیل تکامل و به طور مثال، نقش عمیق مردانه در محافظت از خانواده‌ در مقابل تهدیدهای فیزیکی باشد.
 
نظریه دیگر بر این اساس است که تمامی خواب‌های افراد در علائق و ترس‌های زندگی واقعی ریشه دارند و در زندگی واقعی، مردان و پسران به دیدن فیلم‌های وحشتناک بیشتر تمایل دارند، در حالی که زنان به دیدن درام‌های عاطفی متمایل هستند.
 
تفاوت جنسیتی دیگری که «زدرا» در این پژوهش به آن دست یافت، این بود که مردها بسیار بیشتر در مورد حشرات، مارها و موش‌ها کابوس می‌بینند و این موضوع بر خلاف انتظارات این دانشمند بود. این مطالعه همچنین دریافت کابوس‌های مردان خشن‌تر و منفی‌تر است و این که زنان اغلب شخصیتی در خواب دارند که در تلاش برای کمک به آنها است اما مردان در کابوس‌هایشان تنها هستند و کسی کنارشان نیست.
 
در این پژوهش مشخص شد افرادی که کابوس‌های مکرر می‌بینند، بیشتر از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند و چنین اختلالاتی در میان زنان بیشتر از مردان است.
 
در بالای فهرست خواب‌های شرکت‌کنندگان خشونت فیزیکی مانند قتل، تجاوز و گروگان‌گیری بود که در نیمی از کابوس‌ها وجود داشت. سپس تنش‌های میان‌فردی مانند دعوا، توهین، عدم‌وفاداری و نادیده‌گرفتن‌شدن وجود داشت که 20 درصد کابوس‌ها را در برمی‌گرفت.
 
در رده سوم نیز شکست یا درماندگی، دیرکردن، گم‌شدن، عدم توانایی تکلم، فراموش‌کردن یا از دست دادن چیزی و اشتباه کردن وجود داشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن