پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ / ۲۲:۰۰
کد مطلب: 29605
۱

گزارشی از اولين مرکز کنترل خشم

گزارشی از اولين مرکز کنترل خشم
حق داريم عصباني شويم اما بي رحم نه

کارشناسان مي گويند يکي از عوامل شيوع سه آسيب مهم اعتياد، خشونت و طلاق در جامعه نداشتن مهارت هاي کنترل خشم است. شايد به همين خاطر مسئولان مرتبط دست به کار شدند و بعد از چند بار وعده دادن، بالاخره مرکزي را به عنوان "نخستين مرکز پيشگيري و کنترل خشم" در تهران افتتاح کردند تا شايد براي مهار خشم راهي پيش پاي شهروندان بگذارند.

اواخر دي بود که در بوستان نيلوفر در اتوبان رسالت تهران ، مرکز پيشگيري و کنترل خشم با کمک سه مشاور با تخصص روانشناسي باليني ،سلامت و مشاوره آغاز به کار کرد. مرکزي که محوريت آن آموزش ومشاوره در زمينه کنترل خشم و باز کردن گره هاي ارتباطي بين افراد و البته پاسخگويي به ديگر نيازهاي مشاوره اي مراجعان است.
به گفته مدير مرکز پيشگيري و کنترل خشم، هدف از افتتاح اين مرکز يادآوري آسيب زا بودن خشونت به مردم است .
زهرا رهنما مي گويد: ما مي خواهيم براي مردم اين را جا بيندازيم که خشونت آسيب زاست و مي تواند براي افراد و اطرافيان آن ها صدمات جسمي و روحي به همراه داشته باشد. ضمن آن که ضايعه اي که خشونت در پي دارد قطع ارتباط با ديگران است چرا که افرادي که رفتار خشونت آميز دارند به واسطه همين رفتار آرام آرام از سوي ديگران طرد مي شوند و احساس تنهايي مي کنند و همين امر موجب ناتواني وافسردگي آن ها مي شود؛ به عبارتي پرخاشگري هم علت است و هم معلول. سيکلي معيوب که افراد خشن در روابط خود درگير آن مي شوند و روابط آن ها با ديگران متوقف مي شود.
وي ادامه مي دهد: متاسفانه خيلي از افراد جامعه خود محور و خود راي هستند، همين امر باعث شده است افراد از دست هم احساس رضايت نداشته باشند ، يکديگر را نبخشند و روابطشان گذري و کم عمق باشد. رهنما خاطرنشان مي کند: ما حق داريم مقابل هم عصباني، آزرده و رنجيده خاطر شويم ولي حق نداريم بي رحم باشيم و بيش از حد جرم مجازات براي ديگران تعيين کنيم .

او تاکيد مي کند: هدف ما به تعادل رساندن افراد است چرا که مي دانيم اين نبود تعادل است که بين افراد ايجاد مشکل مي کند. اگر ما به ميزان توانايي هاي مالي و جسمي واقعي که داريم ، از خودمان انتظار داشته باشيم، مقايسه نکنيم و واقعيت ها را درست و تحريف شده نبينيم دچار خشونت نمي شويم، اما متاسفانه خيلي وقت ها ما به شدت دچار خطاهاي فکري و شناختي هستيم.

اکبري يکي از مراجعاني است که با وجود 70 سال سن ،40 سال زندگي مشترک و 4 فرزند اکنون مستاصل و نگران به اين مرکز مراجعه کرده است و از رفتار همراه با خشونت همسرش گله مند است. او مي گويد: در تمام سال هاي گذشته از رفتار خشن همسرم در عذاب بودم و همواره سعي کردم تحمل کنم، اما اکنون به ستوه آمده ام. پسر جوان ديگري که به اين مرکز مراجعه کرده، از خشم بي دليل خود در شرايط مختلف گريزان است.

حميد مي گويد: متاسفانه اين رفتار من حتي در رانندگي و يا پشت چراغ قرمز هم رهايم نمي کند و گاهي به شدت عصباني مي شوم و با زدن بوق هاي پي در پي، باعث آزار ديگران مي شوم. گاهي حتي نسبت به راننده اي که پشت سر چراغ مي زند نيز خشمگين مي شوم و کنترل اين موضوع از توانم خارج است .
در عين حال به گفته مدير مرکز پيشگيري و کنترل خشم تهران معمولا جوانان مشکلاتي چون ارتباط با خانواده و امثال آن را هم با مشاوران اين مرکز در ميان مي گذارند. رهنما مي گويد: خدمات مشاوره اي ما تا پايان سال رايگان است، اما از سال 94 مردم با پرداخت 5 هزار تومان از خدمات مرکز استفاده مي کنند. وي موقعيت مکاني نامناسب اين مرکز و همچنين افتتاح آن در ميانه زمستان را از دلايلي مي داند که باعث شده، ميزان مراجعه افراد کمتر از ميزان پيش بيني شده باشد.

نکته آخر آن که اگر چه وجود مرکزي براي آموزش کنترل خشم به مردمي که اين روزها با انواع و اقسام محرک ها براي عصباني شدن به خصوص در کلان شهر تهران مواجه هستند بسيار ضروري است، اما قرار گرفتن اين مرکز درست در وسط اتوبان امکان استفاده از ظرفيت اين مرکز را کاهش مي دهدکه لازم است براي آن راهکاري انديشيده شود. ضمن آن که وجود چنين مراکزي در ديگر شهرها نيز ضرورتي است که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است هر چند معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان وعده ايجاد آن را در ۲ يا ۳ استان ديگر نيز نظير خراسان رضوي داده است.

مهم ترين نکات

افرادي که رفتار خشونت آميز دارند آرام آرام از سوي ديگران طرد مي شوند.

متاسفانه خيلي از افراد جامعه خود محور و خود راي هستند.

يک جوان: گاهي به شدت عصباني مي شوم و با زدن بوق هاي پي در پي، باعث آزار ديگران مي شوم.

ضايعه اي که خشونت در پي دارد قطع ارتباط با ديگران است.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.