کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتیاد عامل 70درصد همسرآزاری‌ها

11 اسفند 1393 ساعت 16:22

معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: درحال حاضر از نظر پزشکی هیچ مرکزی برای ساماندهی کودکان معتاد وجود ندارد و این افراد از نظر تخصصی برای طی مراحل درمانی اصلا نباید به کمپ‌ها ارجاع شوند بلکه باید در بیمارستان بستری شوند.


7084.jpg

معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: درحال حاضر از نظر پزشکی هیچ مرکزی برای ساماندهی کودکان معتاد وجود ندارد و این افراد از نظر تخصصی برای طی مراحل درمانی اصلا نباید به کمپ‌ها ارجاع شوند بلکه باید در بیمارستان بستری شوند.

 

به گزارش ایسنا، دکتر حبیب‌الله مسعودی فرید، با بیان اینکه در گروه‌ سنی نوجوانان عمدتا اعتیاد بالای 15 16 سال است و اعتیاد زیر 14 سال بسیار کم است اما در آسیب‌های اجتماعی فقط تعداد و کمیت مهم نیست بلکه شدت آسیب ملاک است، افزود: کودک پنج شش ساله‌ای که به هر طریقی اعتیاد دارد زمانی که وارد پروسه ترک می‌شود علائم خیلی شدیدتری نسبت به بزرگسالان داشته و تاثیرات آن هم به مراتب بیشتر است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: برای مثال شاید اگر یک فرد بزرگسال 10 بار اسهال داشته باشد هیچ مشکلی پیدا نکند اما همین مساله برای کودکان باعث ایجاد مشکلات پزشکی مانند تشنج و حتی مرگ وی می‌شود و یا ممکن است بزرگسالان بتواند بدون مشکل متادون مصرف کنند اما مصرف متادون توسط کودک منجر به اور دوز و حتی مرگ وی می‌شود.

 

فرید ضمن اشاره به اهمیت وجود مرکز پزشکی در خصوص ساماندهی کودکان معتاد در ادامه تاکید کرد: خیلی مهم است که وزارت بهداشت ساختار درمانی مناسبی برای ترک اعتیاد این کودکان ایجاد کند، زیرا باید با نگاه پزشکی، کودکان معتاد این مراحل حاد درمانی را پشت سر گذاشته و در ادامه روند درمانی پس از پشت سر گذاشتن مراحل حاد درمان (که نیاز به مراقبتهای پزشکی دارند) می‌توانند وارد سیستم‌های روانشناسی و مددکاری و غیره سازمان بهزیستی ‌شوند.

 

وی ادامه داد: در سازمان بهزیستی کشور همیشه تقاضای رسیدگی به این موضوع را داشتیم که ماحصل آن تدوین پروتکل درمانی نوجوانان با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و ستادمبارزه با موادمخدر شد که این پروتکل شامل نحوه شناسایی، پیشگیری و درمان اعتیاد در نوجوانان زیر 20 سال است.

 

فرید درادامه تاکید کرد: بحث ما اعتیاد کودکان زیر 10 سال است هرچند تعداد کودکان معتاد بسیار کم و نادر است اما به علت بروز عوارض شدید اعتیاد در کودکان باید به آن توجه ویژه شود و به همین دلیل اگر حتی یک کودک چهار پنج ساله در جامعه اعتیاد داشته باشد حساسیت بسیار بیشتری را نسبت به اعتیاد 100 نفر بزرگسال ایجاد می کند.

 

معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان اینکه یکی از مشکلات گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض آسیب که به عنوان یک عامل خطر و تشدید کننده آسیب مطرح می‌شود "اعتیاد" است، عنوان کرد: احتمال مصرف موادمخدر، دخانیات و حتی HIV مثبت در کودکان خیابانی و هم چنین زنان آسیب دیده بیش از سایرین است.

 

وی با بیان اینکه برخی از آسیب دیدگان اجتماعی که به مراکز بهزیستی مراجعه می کنند درگیر اعتیاد هستند، در ارتباط با روند ارائه خدمات به این گروه ها در بهزیستی گفت: اگر فرد آسیب‌دیده‌ و یا در معرض آسیبی به مراجعه کرده و مبتلا به اعتیاد باشد، با هماهنگی معاونت توسعه و پیشگیری از اعتیاد سازمان ابتدا به این حوزه، برای اقدامات اولیه درخصوص درمان اعتیاد ارجاع داده شده و بعد از این که بهبودی تا حدود حاصل و سم‌زدایی انجام شد می‌تواند به مراکز اقامتی، نگهداری سازمان مراجعه و خدمات مددکاری و روانشناسی را دریافت کند زیرا پیگیری اعتیاد کار تیمی بوده و نیاز به مشارکت مستمر سایربخش‌ها دارد.

 

معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین ضمن اشاره به آمارها، "اعتیاد" را عامل 60 تا 70 درصد همسرآزاری‌ها و 30 تا 35 درصد کودک آزاری‌ها اعلام کرد.

 

وی هم چنین با بیان اینکه در کودک‌آزاری‌های شدید که حتی ممکن است منجر به فوت کودک شود اعتیاد همواره نقش پررنگ‌تری نسبت به سایر عوامل داشته، با اشاره به طرح بشیر گفت: در طرح بیشر اگر خانواده‌ای به علت اعتیاد برای طلاق مراجعه کرده باشد فرد را برای ترک اعتیاد به مراکز ذی‌ربط درمانی ارجاع می‌دهیم.

 

وی ادامه داد: در نگاه پیشگیرانه نیز در این طرح در راستای آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش کاهش تعارضات خانوادگی به عنوان یک عامل مهم در بروز طلاق، اعتیاد، خشونت خانگی، فرار و...وجود دارد.

 

وی در ادامه با تاکید براینکه پژوهش‌های ملی در خصوص اعتیاد باید افزایش یابند، اظهار کرد: براساس آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان در سال‌های اخیر ثابت بوده اما میزان آن تشدید شده است، برای مثال ترکیبات مت‌آمفتامینی و چند مصرفی جای خود را به مواد مخدر سنتی همانند تریاک داده‌اند و البته سن ابتلا نیز کاهش پیدا کرده است، به همین دلیل باید پژوهش‌ها در این خصوص افزایش پیدا کند تا بتوان تمامی آمارها را براساس مستندات اعلام کرد.

 

فرید افزود: هر کشوری باید با توجه به بافت اجتماعی خود عوامل اعتیاد را شناسایی و پیگیری کند و در این راستا لازم است حتما علاوه بر برنامه‌های ملی مانند "سند جامع پیشگیری از اعتیاد" که در ستاد مبارزه با موادمخدر تنظیم شده، به پژوهش‌ها در این مورد توجه بیشتری شود.

 

معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی هم چنین با بیان اینکه ریزفاکتورهای زیادی ازجمله علل فردی، اختلالات روانی، عدم تعاملات در خانواده‌، نبود اوقات فراغت و... برای اعتیاد وجود دارد،گفت: در سطح فردی کودکی که مهارت‌های اجتماعی نداشته و پرخاشگر باشد و یا خانواده‌ای که در آن تعارض زیاد بوده و محبت میان اعضا وجود نداشته باشد احتمال اعتیاد بیشتر است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: تعارضات داخل خانواده و عدم مهارت‌های اجتماعی و آسیب‌خیز بودن محله و حاشیه‌نشینی ازدیگر عوامل موثر در گرایش به اعتیاد کودکان و نوجوانان است.

 

وی ادامه داد: کودکانی که دارای افت تحصیلی هستند امکان ورود به گروه‌های بزه و گرایش آنها به اعتیاد بیشتر است به همین دلیل باید به معلمان یاد دهیم که ارائه بهتری داشته باشند تا کمتر شاهد افت تحصیلی در دانش آموزان باشیم و همچنین اگر در مدارس برنامه‌های اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد افزایش یابد نیز اعتیاد کمتر خواهد شد.

 

ترک اعتیاد کودکان کار خیلی سختی نیست و نیاز به مراکز جداگانه آنچنانی هم ندارد، چنانچه شاهد آن هستیم که درحال حاضر در بیمارستان‌ها و دربخش‌های اطفال به راحتی این کار توسط متخصصین اطفال انجام می‌شود زیرا آنان آموزش دیده‌اند و برایشان عجیب نیست، اما همواره باید به ایجاد یک مرکز پزشکی برای ترک اعتیاد کودکان توجه ویژه شود.

 

وی در این خصوص ادامه داد: کودکان معتاد اغلب توسط پدر و مادر معتاد شده و خیلی اختیاری نیست و با یک درمان طی و اقدامات توانبخشی و مشاوره‌ها و... قابل حل است اما اگر این اقدامات صورت نگیرد به علت اینکه مغز کودک در آن سن در حال شکل‌گیری است،تبعات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

 

فرید افزود: هرچه اعتیاد در سن پایین‌تری شروع شود آسیب مغزی جسمی و ماندگاری آن بیشتر است به همین دلایل باید درخصوص اعتیاد نوجوانان و کودکان بسیار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کرد و قطعا در حوزه پیشگیری آن نیز بیش از پیش وارد عمل شد.

 

معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی در پایان گفت: رسیدگی به این امور نیاز به خواست و حرکت جهادی و تمایل داشته زیرا نیاز به هزینه‌ای آنچنانی ندارد و به راحتی قابل حل است.

 


کد مطلب: 29671

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/29671/اعتیاد-عامل-70درصد-همسرآزاری-ها

میگنا
  https://www.migna.ir