چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۰
کد مطلب: 29691
۰
در مراسم نکوداشت "دکتر سام آرام" اعلام شد

تدریس کلیه رشته‌های خدمات اجتماعی با عنوان «مددکاری اجتماعی» در دانشگاه‌ها از سال 94

 

به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور دهها نفر از مددکاران اجتماعی جوان و پیشکسوت برپا شد تعدادی از همکاران، شاگردان و دوستان دکتر سام آرام به نقل خاطراتی از ایشان پرداختند.

 

این مراسم دکتر سام آرام در سخنانی ضمن تبریک روز جهانی مددکاری اجتماعی گفت: این نکوداشت بهانه ای شد که دوستان گرد هم جمع شوند. 50 سال قبل که مددکاری اجتماعی با یک دوره کاردانی آغاز شد، شاید برای هیچ‌ کس چنین پیشرفتی در این رشته قابل تصور نبود.

این مددکار اجتماعی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن یادآوری پیشکسوتانی که «دنیای فانی را وداع گفته و به جهان باقی شتافتند» و ذکر نام پیشکسوتان حاضر در برنامه که پیشرفت علمی و عملی این حرفه را مهیا ساختند، گفت: در حال حاضر بیش از 100 کتاب مددکاری اجتماعی داریم که عمدتا تالیف بومی است.

وی با بیان اینکه انجمن مددکاری را می‌توان به «نظام مددکاری اجتماعی» تبدیل کرد، گفت: در کمیته برنامه اصول اجتماعی و کمیته تحول علوم انسانی مصوبه‌ای تصویب شد که از مهرماه 94، کلیه رشته‌های خدمات اجتماعی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، به عنوان مددکاری اجتماعی ادامه خواهند یافت و این مصوبه‌ای است که برای آن 5 سال زحمت کشیده شد.

 

دکتر حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران که اجرای این برنامه را به عهده داشت، نیز در بخشی از برنامه ضمن بیان خاطره‌ای از دکتر سام‌آرام، از زحمات ایشان قدردانی کرد.

 

وی نکوداشتن نام اساتید و پیشکسوتان عرصه علم جزو ماموریتهای ذاتی انجمن دانست و عنوان کرد : در سالهای آتی نیز در همین ایام و به مناسبت روز جهانی مددکاری اجتماعی از سایر اساتید مددکاری اجتماعی تقدیر بعمل خواهد آمد.

 

لیلی ارشد از دانشجویان دکتر سام آرام و از اعضای انجمن مددکاری اجتماعی نیز طی سخنرانی خود به ویژگی‌های اخلاقی استاد خود اشاره کرد و گفت: ایشان موقعیات را خوب درک می‌کنند، با دانشجویان صبوری می‌کنند، به دانشجویان علاقه‌مند برای رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنند. ایشان تالیف و ترجمه‌های بسیاری دارند و با کارهای خود نظر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان را درخصوص مددکاری اجتماعی مثبت کردند.

حسین فکرآزاد، مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز گفت: انسان دیگر فرد نیست و ازین پس می‌توان به هر فرد لغت جامعه را اعطا کرد. چون تعریف جامعه را می‌توان در تک‌تک انسان‌ها جستجو کرد .

او همچنین با بیان اینکه رشته ما رنج‌های بسیاری کشیده، اما امروز از خوش‌نام‌ترین رشته هاست، قطعه‌ای شعر قرائت و به سام‌آرام تقدیم کرد.

حسین آقاجانی، نویسنده کتاب مددکاری اجتماعی، با اشاره به کتاب «پنج اقلیم حضور» داریوش شایگان که در آن ایرانیان را به سبب احترامشان به فضل و کمال و علم، فرانسویان آسیا دانسته‌ است گفت: دکتر سام آرام استادی دنیادیده است و زندگی اجتماعی پویایی دارد.

وی همچنین با سخنی از سعدی که«دو کس رنج بیهوده بردند، یکی آنکه اندوخت و نخورد و دیگری آنکه آموخت و نکرد» ادامه داد: تالیف کتابهای متعدد در این زمینه مددکاری، نشانه علاقه دکتر آرام به این رشته است.

احمد جبارزاده، نویسنده و مددکار اجتماعی نیز با بیان اینکه سام آرام از افرادی بود که مانع از برچیده شدن رشته مددکاری در کشور شد، افزود: برای رفع مشکلات، باید از اساتید، طرحی نو و متناسب با جامعه بخواهیم.

وی با اظهار اینکه «اگر مددکاران مراقب نباشند می‌توانند از درون عامل نابودی خود را فراهم کنند»، گفت: ما مددکاران ممکن است دعواهایی داشته باشیم، اما نهایتا یک خانواده منسجم هستیم که در اصل کارمان تاثیر سوئی نخواهد گذاشت.

جلال ساداتیان، عضو انجمن مددکاری ایران و مدرس دانشگاه، از برگزاری نکوداشت در حیات انسانها قدردانی کرده و ضمن تشکر از انجمن مددکاری به خاطر فعالیت هایش ادامه داد: دکتر سام آرام در توسعه ادبیات مددکاری و کارهای علمی، همچنین در کارهای اجرایی بسیار موثر بودند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد