پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ / ۲۱:۱۷
کد مطلب: 29798
۱
مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی:

پیوند کلیه برای اتباع افغانستانی در ایران آزاد شد

پیوند کلیه برای اتباع افغانستانی در ایران آزاد شد

به گزارش تسنیم، سیداحمد تارا در نشست خبری روز جهانی کلیه درباره مصوبات جدید شورای عالی پیوند اظهار داشت: شورای عالی پیوند به‌ریاست وزیر بهداشت برگزار می‌شود و در دو، سه جلسه گذشته به مشکلات حوزه پیوند در کشور پرداخته شد به‌طوری که یکی از مصوبات آن ممنوع کردن پیوند در بخش‌های خصوصی تا اطلاع‌ ثانوی بود.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در پیوند صورت پذیرفته بود در وهله نخست پیوند اتباع خارجی در ایران ممنوع شد ولی در مصوبه‌های جدید با توجه به آمارهای غیررسمی دو تا سه میلیون نفر از افغانستانی‌ها در ایران و همچنین آمار رسمی 900 هزار نفر از آنان در ایران پیوند اتباع افغانستانی آزاد شد به‌شرط اینکه پیوند از دهنده افغانستانی صورت پذیرد.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت تصریح کرد: پیوند سایر اتباع کشورها در ایران نیز به‌صورت موردی و در شرایط خاصی و فقط با اجازه شورای عالی پیوند صورت خواهد پذیرفت.

تارا با اشاره به مصوبات شورای عالی پیوند و اقداماتی که در نهایت به تعطیلی بعضی بخش‌های پیوند و همچنین کاهش درجه تعالی برخی از این مراکز صورت پذیرفته است، گفت: کاهش درجه تعالی به‌معنای آن است که این مراکز میلیاردها تومان ضرر خواهند کرد. بنابراین سختگیری در پیوند اعضا در کشور بسیار مورد توجه است.

وی درباره عضویت اعضای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در شورای عالی پیوند نیز گفت: در اساسنامه این شورا موردی از عضویت این انجمن نیامده است ولی برای گرفتن مشورت به‌صورت مدعو از اعضای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی به‌عنوان نماینده مردم دعوت می‌شود. 

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر این‌که ایرانیان برای پیوند به خارج از کشور هدایت می‌شوند، عنوان کرد: کسی که در خارج از کشور بخواهد تخلف کند مثلاً پیوند کلیه داشته باشد باید بر اساس حقوق فردی با وی برخورد شود بنابراین، این مورد باید مورد بحث قرار گیرد اما ما هنوز اطلاعاتی در این زمینه دریافت نکردیم اما همان طور که انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در گذشته گزارش‌های تخلفات پیوند را به ما اعلام کرده است در چنین موردی نیز حتماً گزارش‌ها را اعلام کنند تا به آن رسیدگی کنیم.

وی درباره روز جهانی کلیه نیز گفت: شعار امسال روز جهانی کلیه «کلیه‌های سالم برای همه» است که به‌معنی پوشش همگانی برای مردم است.

تارا ادامه داد: در این موضوع بحث‌های جغرافیایی پوشش جمعیت بر اساس عدالت و عامل سن اهمیت دارد، این در حالی است که 50 درصد آثار بیماری کلیه در افراد بالای 70 سال بروز می‌کند.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: در پوشش جغرافیایی نیز 250 فوق‌تخصص کلیه در کشور وجود دارد که نمی‌توانند پوشش کاملی داشته باشند به همین دلیل در طرح پزشک خانواده 23 میلیون نفر از مردم تحت خدمات سطح یک قرار می‌‌گیرند و توسط بهورزان فشار خون و قند خون آنها تحت معاینه قرار می‌گیرد.

تارا گفت: نبود چنین برنامه‌هایی آثار منفی به‌ جای گذاشته به‌طوری که می‌بینیم شیوع دیابت بین بیماران کلیوی از 18 درصد به 45 درصد رسیده است و نشان می‌دهند افراد دیالیزی بیماری خود را از دیابت آغاز کردند.

وی افزود: بیش از 100 نفرولوژیست‌ در تهران مستقر است در حالی که بسیاری از استان‌های بزرگ ما مانند خراسان شمالی از این متخصص بی‌بهره است و در برخی استان‌ها مانند بوشهر به‌تازگی نیروی متخصص اعزام شده است.

تارا افزود: قبل از اجرای کتاب تعرفه‌ها و تعدیل در نابرابری تعرفه‌ها بسیاری از رشته‌ها بسیار پردرآمد شده بودند و سیر منفی در بسیاری از رشته‌ها وجود داشت.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: سالانه 10 تا 12 درصد بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه در کشور افزوده می‌شود که با محاسبه میزان مرگ و میر 8 درصد می‌شود.

تارا ادامه داد: با تعداد 50 هزار بیمار فعلی و پیش‌بینی رشد آن در سال 1400 که به 90 هزار نفر می‌رسد هزینه زیادی تحمیل خواهد شد چرا که هزینه یک سال 28 هزار بیمار دیالیزی 1500 میلیارد تومان است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت افزود: 5 تا 20 درصد بودجه سلامت کشورها را بیماری پیشرفته کلیه می‌بلعد و هزینه یک بیمار دیالیزی در سال بیش از 50 میلیون تومان است.

وی افزود: پرداخت هزینه از جیب این بیماران به کمتر از 8 درصد رسیده‌ است اما 70 درصد مشکلات به خدمات سرپایی برمی‌گردد که نیاز به حمایت مالی بیشتری دارد، به همین دلیل بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج به‌سمت داروها رفته به‌طوری که هزینه نسخه داروی هر بیمار کلیه 500 هزار تومان می‌شود.

تارا گفت: یک درصد بیماران کلیه به مرحله دیالیز و پیوند وارد می‌شوند و 99 درصد به بیماری‌هایی مثل قلب و دیابت دچارند بنابراین باید بیمه‌ها در پیشگیری حوزه ثانویه اقدام کنند.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در مورد وضعیت دستگاه‌های دیالیز گفت: در کشور از 5 هزار و 200 دستگاه دیالیز حدود 1700 دستگاه فرسودگی جدی دارند و همین تعداد فرسودگی نسبی دارند.

تارا افزود: با توجه به این نیاز در 5 سال آینده به 5 هزار دستگاه جدید نیازمند هستیم که با کمک خیّرین حل نخواهد شد بلکه برنامه بزرگ‌تری باید طراحی شود چرا که عقب‌ماندگی باعث انباشتگی نیاز شده است.

وی گفت: برای سال 94، 2 هزار دستگاه جدید نیاز داریم که 1200 دستگاه برای گسترش و 800 دستگاه برای جایگزین کردن دستگاه فرسوده است.

تارا همچنین در مورد اجرای بسته حمایت از بیماران خاص گفت: هم اکنون پوششی که برای خدمات سرپایی انجام می‌شود امنیت و حفاظت مالی برای بیماران نمی‌آورد و کافی نیست و در نتیجه بیماران زیر خط فقر می‌روند.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: خدمات سرپایی برای مردم و دولت 2 برابر خدمات بستری هزینه دارد و هزینه آن بیشتر به مردم تحمیل می‌شود. امیدواریم در سال آینده برنامه‌ای در خور شعارهای دولت داشته باشیم.

تارا افزود: در برخی از کشورها بسیاری از تخت‌های دیالیز خارج از بیمارستان خدمات می‌دهد در حالی که در ایران زیر 3 درصد است بنابراین بخش‌های بیمارستانی باید برای بیماران حاد و نیز بیماران مزمن بد حال فراهم باشد اما برای بیماران دیالیزی در بخش‌های دیگری خارج از بیمارستان باید سرویس‌دهی شود.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان مرگ و میر بیماران کلیوی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: 5 تا 10 درصد بیماران دیالیزی ممکن است در سال فوت کنند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.