کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"مهمانی زنانه" یکی از عوامل گرایش دختران به اعتیاد

مردانی که اجازه ترک اعتیاد به همسرانشان نمی‌دهند

17 اسفند 1393 ساعت 22:05

يك کارشناس آسیب‌های اجتماعی گفت: حدود 80 درصد از زنان معتاد به دلایل مختلف همچون انگ اجتماعی به مراکز ترک اعتیاد مراجعه ‏نمی‌کنند.


 
 
مردانی که دوست دارند همسرشان معتاد باشد/ به گزارش باشگاه خبرنگاران، کیانوش جلالیان گفت: در جامعه امروزی زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها قرار گرفته‌اند، بطوریکه آنان به لحاظ جسمی ضیعف‌تر شده و حتی پس از مدتی با آشکار شدن اعتیادشان از خانواده طرد می‌شوند و کارتن خوابی و آوارگی را تجربه می‌کنند.
وی با بیان اینکه توجه به این قشر از ضروریات اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد است ، ادامه داد: متاسفانه حدود 80 درصد از زنان معتاد به دلایل مختلف از جمله انگ اجتماعی برای درمان به مراکز ترک اعتیاد مراجعه نمی‌کنند و به رفتارهای نابهنجار روی می‌آورند.
 
این کارشناس آسیب‌های اجتماعی، آزادی‌های بی حد و اندازه به دختران در معاشرت با دوستان، فاصله گرفتن از خانواده (تحصیل در شهری دیگر)، اعتياد يكي از اعضاي خانواده ، مشکلات روحی و روانی، ارتباطات و مهمانی‌های زنان خارج از چهار چوب ارزش‌های خانوادگی، عدم داشتن مهارت‌های لازم برای زندگی و باورهای غلط در خصوص مواد مخدر به ویژه شیشه در مورد تناسب اندام را از عوامل مهم گرايش زنان به اعتياد عنوان كرد.
 
جلالیان بيان داشت: زنان مهمترین محور خانواده را تشکیل می دهند و دست اندرکاران ستاد مبارزه با مواد مخدر و مسوولان ذیربط باید اعتیاد این قشر را مورد توجه قرار دهند و اقدامات اساسی و پیشگیرانه در ابتدا باید معطوف به زنان شود.
 
این کارشناس آسیب‌های اجتماعی تاکید كرد: با نظر به نقش زنان در تعلیم و تربیت فرزندان و نقش کلیدی‌شان در خانواده، باید راهکارهایی برای شناسايی مشکلات و دلایل اعتیاد آنان اتخاذ شود.
 
 جلاليان گفت: آموزش اعتماد به نفس در دختران، پاسخگویی صحیح به نیازهای جوانان و رفع تبعیض جنسیتی و خود باوری در درمان ریشه‌ای اعتیاد در زنان موثر است و توجه به عوامل عاطفی در زنان جوان و نوجوان، افزایش آگاهی خانواده‌ها از مسایل بلوغ به ويژه در مورد دختران جوان، توجه به بحران‌های موجود در خانواده‌ها، آشنایی مادران با انواع مواد و عوارض سریع آن، آموزش مهارت‌های زندگی به مادران و دختران نيز  از عوامل مهم در پیشگیری از اعتیاد زنان است.
 
 وي خاطرنشان كرد: در تحقق رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر لازم است این نگاه و نگرش تغيير يابد كه  زنان معتاد همانند مردان معتاد به‌عنوان بیمار و نه به‌عنوان یک فرد مجرم دچار انواع انحراف‌های اجتماعی مي‌شوند، از سوی دیگر اغلب زنان جهت درمان با مخالفت همسران معتادشان مواجه هستند و همسران به واسطه سوء استفاده‌هایی که می‌توانند از زنان خود داشته باشند به آنان اجازه درمان نمی‌دهند كه بايد راهكارهايي در اين باره انديشيده شود.
 
وی با بیان اینکه حفاظت از نوجوانان و جوانان در برابر اعتیاد، به آموزش نیاز دارد، افزود: باید نظام آموزشی و فرهنگی کشور آگاهی‌های لازم را در اختیار جامعه هدف قرار دهد تا اطلاعات نوجوانان افزایش یابد و به جای حفظ محوری پایه نظام آموزشی کشور، به سمت مهارت آموزی سوق یابد.
 
جلالیان ادامه داد: آغاز آموزش‌های لازم از مهد کودک و پیش‌ دبستانی، برخورد مناسب با افرادیکه (بویژه زنان ) دچار آسیب اعتیاد شدند و دادن امید به نوجوانان و جوانان از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه مسوولان و برنامه‌ریزان قرار بگیرد و از سوی دیگر رسانه ملی هم بتواند وظیفه خطیر خود را در این زمینه انجام دهد.
 


کد مطلب: 29802

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/29802/مردانی-اجازه-ترک-اعتیاد-همسرانشان-نمی-دهند

میگنا
  https://www.migna.ir