پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۷:۴۶
کد مطلب: 2982
۰

عفونتهای تنفسی سومین عامل مرگ و میر در جهان

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران از عفونتهای تنفسی که در ابتدای قرن 21 رتبه دهم را در میزان مرگ و میرها داشتند، به عنوان سومین عامل مرگ و میر در جهان نام برد.
به گزارش مهر، دکتر مصطفی معین روز سه شنبه در چهاردهمین همایش روز جهانی آسم در بیمارستان امام با اشاره به آمار سال 1999 که نشان می داد 49 درصد بیماریها، واگیردار و 27 درصد غیرواگیر بوده اند، افزود: پیش‌بینی شده در سال 2020 بیماریهای عفونی 22 درصد کاهش داشته باشند. در حالی که در حال حاضر بیماریهای قلبی و عروقی، افسردگیهای اساسی، سکته‌های مغزی، تلفات جاده‌ای و بیماریهای تنفسی جایگزین بیماریهای مزمن غیرواگیردار شده‌اند. وی درباره آمار ابتلا به عفونتهای تنفسی در جهان عنوان کرد: عفونتهای تنفسی در ابتدای قرن جاری رتبه دهم را در میزان مرگ و میرها داشتند که پیش‌بینی شده بود تا پایان سال 2020 به جایگاه پنجم برسد اما هم اکنون عفونتهای تفسی، سومین عامل مرگ و میر در جهان هستند و جلوتر از پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته‌اند، همین امر نشان دهنده توجه ویژه تمام دستگاهها و مراجع ذیصلاح سلامت به پیشگیری و کنترل ابتلا به این بیماریهاست. رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران، نبود سیستم نظارت و ارزیابی صحیح، کمبود راهنماهای درمانی، کمبود شدید سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش، افزایش تلفات انسانی ناشی از بیماریهای غیرواگیردار، شیوع بیماریهای واگیر و پایین آمدن سن ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و تنفسی، تغییر رفتار و سبک زندگی فردی و اجتماعی و جهانی شدن و مدرنیته که به بدترشدن این وضعیت دامن می‌زند را از جمله چالشهای پیش رو برای بهبود وضعیت بیماری آسم دانست. وی گفت: تلفیق برنامه پیشگیری و کنترل بیماری واگیردار در سیاستهای توسعه ملی و برنامه‌های تمام دستگاههای اجرایی یکی از اهداف ما برای بهتر شدن وضعیت بیماریهای غیرواگیر در کشور از جمله آسم است. معین در ادامه به ارائه آمار ابتلا به بیماریهای مزمن تنفسی در جهان اشاره کرد و افزود: 300 میلیون نفر در جهان به آسم، 500 میلیون نفر به آلرژی بینی، 50 میلیون نفر به بیماریهای ریوی و 100 میلیون نفر به اختلالات خواب دچار هستند. رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به اولین برنامه ملی کنترل آسم و بیماریهای مزمن تنفسی در کشور، گفت: اولین برنامه کنترل، تشخیص، پیشگیری و درمان آسم که توسط کمیته کشوری آسم و آلرژی وزارت بهداشت ارائه شده است از سال 90 تا 94 اجرا می‌شود که در آن به کاهش عوامل خطرزا و آگاهی‌دهی به مردم و مشارکت دستگاهها و نهادها برای کنترل آسم و بیماریهای مزمن تنفسی توجه شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...