شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۲۰:۰۶
کد مطلب: 2995
۱
۱

افزايش يادگيري درس رياضي در دانش‌آموزان از طريق بازي‌هاي كامپيوتري

 يك كارشناس آموزش گفت: استفاده از بازي‌هاي كامپيوتري توسط معلمان در دروسي مانند فيزيك، رياضي و زيست به افزايش يادگيري دانش‌آموزان منجر مي‌شود. به گزارش فارس  فاطمه شبيري در نخستين سمينار "فناوري اطلاعات در آموزش و پرورش " كه در محل دانشگاه غير انتفاعي رفاه برگزار شد، در ‌‌خصوص كاركردهاي بازي‌هاي كامپيوتري در آموزش دروس به دانش‌آموزان اظهار داشت: وسايل آموزشي جزء لازم و حتمي آموزش و يادگيري هستند و هر عاملي كه به يادگيري سريع‌تر، بهتر و بادوام‌تر كمك كند، جزء وسايل كمك آموزشي محسوب مي‌شود. وي افزود: ويژگي‌هايي از جمله افزايش بازده كمي و كيفي، دسترسي يكسان و فرصت‌هاي برابر آموزشي از مزاياي وسايل كمك آموزشي است همچنين تجاربي كه از راه‌هاي ويژه، امكان دسترسي به آنها وجود ندارد مانند پديده‌هاي بسيار سريع يا كُند و با حجم بسيار كم يا بسيار زياد را مي‌توان از طريق وسايل كمك آموزشي براي دانش‌آموزان بازگو كرد. اين كارشناس آموزش در‌ خصوص رسانه آموزشي عنوان كرد: رسانه‌ آموزشي ابزاري است كه براي ارائه آموزش به فراگيرنده و ايجاد ارتباط صحيح، مؤثر و فراگير به دانش‌آموز كمك مي‌كند؛ رسانه‌هاي آموزشي به يك طرفه (غيرتعاملي) و دو طرفه (تعاملي) تقسيم مي‌شوند. شبيري ادامه داد: رسانه‌هاي آموزشي باعث دخيل شدن بيش از يك حس در يادگيري شده و به دانش‌آموز اجازه مي‌دهند تا فعاليت‌ها و تمرين‌هاي خود را انجام داده و بازخورد فوري دريافت كند؛ انعطاف‌پذيري، محتواي غني، توانايي پاسخگويي به نيازهاي فراگيرندگان و امكان تكرار و آموزش مستمر از ويژگي‌هاي چند رسانه‌اي‌هاي تعاملي كامپيوتري است. وي اضافه كرد: بازي‌هاي كامپيوتري به انواع اكشن، ماجراجويي، نقش‌آفريني، استراتژي و شبيه‌سازي تقسيم مي‌شوند كه سه مورد آخر تأثير مثبت در يادگيري دانش‌آموزان دارند. اين كارشناس آموزش در‌ خصوص تأثيرات مثبت بازي‌هاي كامپيوتري بر آموزش دروس به دانش‌آموزان گفت: كمك به فراگيري مهارت‌هاي خاص از جمله تجسم فضايي، درمان كودكان بيش فعال و كم توجه، حل معضلات خاص اجتماعي، آموزش مهارت‌هاي اجتماعي، كاهش رفتارهاي نامطلوب در جوانان بزهكار، رشد مهارت‌هاي مكاشفه استدلالي، حل مسئله از راه آزمون و خطا، افزايش سرعت خواندن و استفاده آموزشي براي درك مفاهيم درسي در دروس مختلف مانند رياضي، فيزيك و زبان از تأثيرات مثبت بازي‌هاي كامپيوتري در آموزش دروس هستند. شبيري با بيان اينكه استفاده از بازي‌هاي كامپيوتري در آموزش رياضي به افزايش يادگيري دانش‌آموز منجر مي‌شود، عنوان كرد: استفاده از بازي‌هاي كامپيوتري در سطوح مختلف تحصيلي يعني پيش از دبستان، دبستان، راهنمايي، دبيرستان و تحصيلات آكادميك قابل استفاده است. وي افزود: مي‌توان دروس مختلف رياضي و زيست را از طريق بازي‌هاي كامپيوتري براي دانش‌آموزان جذاب‌تر كرد اما مهمترين نكته در استفاده از اين بازي‌ها اين است كه معلم با طرح درس به سر كلاس برود؛ در مقطع دبستان مي‌توان جمع، تفريق، ضرب و تقسيم را با استفاده از بازي‌هاي كامپيوتري براي دانش‌آموزان راحت‌تر كرد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

شبنم مرجانی
Iran, Islamic Republic of
پایان نامه ی من در مورد بازی های رایانه ای و تاثیر آن بر روی یادگیری واضطراب ریاضی وتجسم فضاییدرپایه چهارم باشد .اما پکیج بازی های رایانه ای را ندارم .ممکن است به من کمک کنید ممنون می شوم. 0
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن