جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۹
کد مطلب: 30000
۰

آیا استرس واقعاً‌ ما را پیر می‌کند؟

آیا استرس واقعاً‌ ما را پیر می‌کند؟
به گزارش میگنا دکتر سید حسن اعتمادزاده متخصص پوست و مو و فوق تخصص جراحی پلاستیک ترمیمی و زیبایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت:‌ استرس می‌تواند تأثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر روی تمام قسمت‌های پوست بدن داشته باشد.
-
تأثیرات مستقیم می‌توانند در چهار دسته تقسیم شوند:
-
1- بر روی جوش یا آکنه و در نوع خاص‌تر آن
2- بر روی اگزما(zema،e) یا پسوریازیس یا داء الصدف
3- ریزش مو
4- پیسی و از تأثیرات غیر مستقیم استرس روی پوست می‌توان به ایجاد چین و چروک اشاره کرد.
 
وی در ادامه به توضیح هر یک پرداخت: استرس باعث می‌شود که سیستم دفاعی بدن یک نوع قفل شدگی نسبی پیدا کند، در نتیجه توان مبارزه با بیماری‌ها کم می‌شود. در این حالت اگر بدن دچار عفونت شود، عفونت‌ها تشدید می‌شوند. در این حالت اگر بدن دچار عفونت شود عفونت‌ها تشدید می‌شوند و عفونت‌های ایجاد شده خیلی دیرتر از حالت عادی ترمیم می‌شوند. استرس بر روی قسمت‌هایی از پوست تأثیر مستقیم می‌گذارد، مثلاً‌ بر روی جوش باعث تشدید جوش می‌شود در دسته‌ای از خانم‌های 30 سال به بالا استرس باعث ایجاد جوش‌های سنگین و خارش داری به نام (آکنه اکسکوریه) می‌شود این جوش‌ها درد شدیدی به همراه دارند.
 
دومین مورد اگزما است اگزما التهاب اپیدرم (اپیدرم مرزبندی اصلی در سطح بدن است و آن را در برابر محیط ایمن می‌کند) پوست است شایع‌ترین علامت بیماری اگزما به صورت برجستگی‌های کوچک قرمز رنگ است که به تدریج بزرگ‌تر شده و سطح آن پوسته پوسته می‌شود و سومین موردی که استرس می‌تواند بر روی‌ آن تأثیر مستقیم بگذارد، ریزش مو است. تأثیر استرس بر روی ریزش مو شدید است و اگر مو در حال ریزش باشد در صورت مواجه با استرس شتاب بیش‌تری می‌گیرد. در کل استرس باعث کم شدن موی بدن می‌شود به عنوان مثال کسی که موهایش در حال ریخت است اگر در حالت عادی ده سال طول می‌کشید تا بریزد  با استرس شش ماه طول می‌کشد.
 
اعتمادزاده افزود: آلوپسی (به انگلیسی Alopecia) به معنی کاهش موی سر یا هر قسمت از بدن به هر علتی است. استرس می‌تواند تأثیر زیادی روی این بیماری داشته باشد.
 
یک استرس سنگین باعث می‌شود موی سر به صورت گرد گرد بریزد و چهارم این که استرس باعث پیسی و تشدید آن می‌شود ( پیسی اختلال تولید رنگدانه است که در آن سلول‌هایی که رنگدانه پوست را تولید می‌کنند دچار تخریب می‌شوند و در نتیجه لکه‌های سفید رنگ در نواحی مختلف بدن ظاهر می‌شود)
 
اعتماد زاده در پایان تصریح کرد: این چهار مورد از تأثیرات مستقیم استرس بر روی پوست است اما استرس می‌تواند تأثیرات غیر مستقیمی نیز برای پوست داشته باشد. مثلاً‌ به صورت غیر مستقیم باعث چین و چروک می‌شود. به طوری که فرد در اثر اضطراب دچار پر خوری شده و یا میل به مصرف بالای بعضی خوراکی‌ های مضر در او افزایش پیدا می‌کند که این  موارد باعث تأثیر منفی روی پوست می‌شوند.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید