جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۷ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۹:۱۴
کد مطلب: 30075
۴

کمک ‌خلبان آلمانی، افسردگی شدید داشت

کمک ‌خلبان آلمانی، افسردگی شدید داشت
یورونیوز: کمک خلبان آلمانی به خاطر تمایل به خودکشی تحت درمان بود

آخرین گزارش ها از تحقیقات صورت گرفته در مورد کمک خلبان شرکت هواپیمایی آلمانی، حکایت از آن دارد که وی در گذشته به دلیل تمایلاتش برای خودکشی، تحت روان درمانی قرار گرفته است.
به گزارش یورونیوز، کریستوف کومپا، دادستان دوسلدورف، با اعلام این که آخرین گزارش ها از تحقیقات صورت گرفته در مورد آندره آس لوبیتس، کمک خلبان شرکت هواپیمایی جرمن وینگز آلمان، حکایت از آن دارد که او در گذشته به خاطر تمایلاتش برای خودکشی، تحت روان درمانی قرار گرفته است، گفت: او سال ها قبل از دریافت گواهی پرواز، برای یک مدت طولانی به دلیل گرایش های محسوسی که به خودکشی داشته، تحت درمان بوده است. اما پس از این دوره، معاینات پزشکی صورت گرفته بر روی این فرد نشان می دهد که او تمایلی به خودکشی و یا اعمال خشونت نداشته است.

پلیس آلمان می گوید تاکنون هیچ نامه و یا پیامی از این کمک خلبان مبنی بر قصد او برای ساقط کردن یک هواپیما و یا بر عهده گرفتن مسئولیت ساقط کردن هواپیمای ای 320 که به قیمت جان 150 نفر تمام شد، پیدا نکرده است.
آن چه تاکنون کشف شده، نسخه ها و داروهای ضد افسردگی و خواب آور بوده است. / مهر
-
خانه کمک خلبان متهم به ساقط کردن هواپیما بازرسی شد پلیس آلمان خانه کمک خلبانی که متهم به ساقط کردن عمدی هواپیمای «جرمن وینگز» در کوه های آلپ فرانسه است را تفتیش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری، «آندرئاس لوبیتس» کمک خلبان 28 ساله این هواپیما بود که بنا به گفته دادستانی فرانسه، با قفل کردن در کابین و اجازه ورود ندادن به خلبان هواپیما که برای دستشویی به بیرون از کابین رفته بود، هواپیما را عمدا ساقط کرده و مجموعا 150 نفر را به کشتن داده است.
-
شواهد به دست آمده از مکالمات ضبط شده در کابین خلبان پرواز خط هوایی «جرمن وینگز» که روز سه شنبه در فرانسه سقوط کرد نشان می دهد یکی از دو خلبان، دقایقی پیش از سقوط کابین را ترک کرده و پس از آن به دلیل بسته بودن در نتوانسته به کابین بازگردد. دادستانی فرانسه می گوید هیچ شکی باقی نمانده که لوبیتس کنترل هواپیما را در دست داشته و آن را ساقط کرده است. هنوز هیچ انگیزه ای برای این کار کمک خلبان هواپیما که از بارسلون اسپانیا راهی دوسلدورف آلمان بود، گزارش نشده است.
در این میان خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه از قول دادستانی آلمان گزارش داد که پلیس این کشور خانه کمک خلبان در شهر دوسلدورف را تفتیش کرده است. با این حال دادستان های فرانسه و آلمان می گویند که هیچ شاهدی دال بر اینکه ساقط شدن هواپیما در روز سه شنبه یک حمله تروریستی بوده، وجود ندارد. بر اساس این گزارش، آشنایان لوبیتس می گویند که هیچ نشانه ای از تمایل وی به آزار رسانی سراغ نداشته اند.
دادستانی شهر مارسی فرانسه نیز گفته است که انگیزه کمک خلبان فعلا برای ما درک نکردنی است اما به نظر می رسد که وی قصد منهدم کردن هواپیما را داشته است. «او دادطلبانه اجازه داده است که ارتفاع پرواز پایین بیاید، هیچ دلیلی برای این موضوع نیست، او دلیلی نداشت که از بازگشت خلبان به کابین ممانعت کند، او هیچ دلیلی نداشت که به هشدار کنترل هواپیما درباره کم شدن ارتفاع پرواز پاسخ ندهد». وی گفت که از اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه هواپیما واضح است که خلبان تلاش کرده است که با زور وارد کابین شود، شما می توانید ضربات محکم وی برای باز کردن در را بشنوید.
او همچنین گفت که بسیاری از سرنشینان هواپیما تا لحظه سقوط از ماجرا بی خبر بوده اند. «کارستن اسپور» مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی لوفت هانزا که مالکیت این هواپیما را داشته است نیز می گوید که وی خدمه های هواپیما را با دقت انتخاب می کند و از لحاظ روانی آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. به گفته وی، موضوع رعایت قوانین امنیتی و سخت گیری ها نیست، استانداردهای این شرکت فوق العاده بالا است.
رویترز می نویسد که هم اکنون تمرکز بر روی انگیزه کمک خلبان است که دو سال قبل وارد این شغل شده و تجربه 630 ساعت پرواز داشته است، در حالی که خلبان هواپیما تجربه 6 هزار ساعت پرواز داشته است. دادستانی مارسی می گوید که سوءقصد نمی تواند نام مناسبی بر این اقدام کمک خلبان باشد، چون زمانی که شما مسوولیت مرگ صد نفر یا بیشتر را در اختیار دارید، این کلمه به چنین اقدامی اطلاق نمی شود. وی گفت که خانواده کمک خلبان وارد فرانسه شده اند تا به کشته شدگان ادای احترام کنند، اما آن ها از دیگر افراد جدا نگه داشته شده اند.

یکی از آشنایان همکار کمک خلبان گفته است که وی واقعا حرفی برای توضیح این حادثه پیدا نمی کند، «وی آدمی شوخ و در بسیاری از مواقع ساکت بود». آخرین عکسی که از لوبیتس در صفحه فیس بوکش گذاشته شده است نیز وی را نشان می دهد که لبخند زنان در کنار پل دروازه طلایی سان سانفرانسیسکو ایستاده است. دادستانی مارسی همچنین گفت که مکالمات کمک خلبان با خلبان، قبل از اینکه خلبان هواپیما از کابین خارج شود نیز طبیعی بوده است با این حال هنوز جستجو ها برای پیدا کردن دومین جعبه سیاه هواپیما ادامه دارد.
پس از وقایع 11 سپتامبر 2001 ، در کابین خلبان ها در همه هواپیما ها فقط از داخل قفل می شود و از بیرون تنها می توان با یک کد دیجیتالی در را باز کرد اما همین کد را هم می توان از داخل کابین از کار انداخت. کارشناسان تحقیق تصادفات هوایی فرانسه می گویند آن ها نوار مکالمات و صداهای کابین خلبان را تا پیش از سقوط هواپیما استخراج کرده اند. بر اساس این نوار، صدای نفس های منظم کمک خلبان که در را به روی خلبان باز نمی کند تا آخرین لحظه پیش از سقوط هواپیما شنیده می شود. در میان 148 سرنشینان این هواپیما که در این حادثه هوایی در جنوب فرانسه جان باختند، دو خبرنگار ورزشی نویس ایرانی به نام های حسین جوادی و میلاد حجت الاسلامی نیز حضور داشتند. آنها که برای پوشش رسانه ای بازی تیم های بارسلونا و رئال مادرید به اسپانیا رفته بودند، با این هواپیمای شرکت آلمانی از بارسلون به دوسلدورف باز می گشتند تا از آلمان راهی اتریش شده و مسابقه تیم ملی ایران مقابل شیلی که پنجشنبه شب برگزار شد را پوشش دهند.

-
کمک ‌خلبان آلمانی، افسردگی شدید داشت
به گزارش العالم، روزنامه آلمانی بیلد روز جمعه نوشت: خلبان هواپیمای آلمانی در دقایق آخر تلاش می کرده با تبری که در جعبه تجهیزات ایمنی ارباس 320 وجود دارد، درب کابین خلبان را که از پشت قفل شده بود، بشکند و وارد آن شود.
به نوشته بیلد، اسناد و مدارک سازمان هوانوردی و حمل و نقل هوایی این کشور حاکی است که آندریاس لوبیتز کمک خلبان 28 ساله هواپیمای ارباس آلمانی در سال 2009 میلادی به علت افسردگی عمیق گذراندن دوره آموزش خلبانی خود را متوقف کرده و از روانپزشک کمک می گرفته و تا هنگام مرگ نیز تحت نظر چند پزشک قرار داشته است.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت لوفت هانزا (که جرمن وینگز تحت پوشش آن قرار دارد) در اختیار سازمان هوانوردی آلمان قرار داده، لوبیتز به طور مداوم به صورت خصوصی تحت درمان قرار داشته است. به گفته کارستن اسپوهر مدیر عامل لوفت هانزا، لوبیتز گذراندن دوره آموزشی خود را برای هدایت ارباس ای 230 که در سال 2008 شروع شده بود، برای مدت معینی متوقف کرده بود. اما جزییات بیشتری در این باره فاش نکرد. لوبیتز بعدا گذراندن این دوره آموزشی را ادامه داد تا اینکه در سال 2013 مدرک هدایت و خلبانی این نوع هواپیما را دریافت کرد. به نوشته بیلد، لوبیتز در مدت توقف دوره آموزشی، از حملات افسردگی و اضطراب رنج می برده است.

روزنامه بیلد افزود که قرار است سوابق کمک خلبان این هواپیما روز جمعه پس از بررسی توسط کارشناسان آلمان، در اختیار بازجویان فرانسوی قرار داده شود. همزمان با انتشار پیشینه کمک خلبان هواپیمای ارباس که سه شنبه در جنوب فرانسه سرنگون شد، ماموران پلیس آلمان، پنجشنبه شب دو اقامتگاه لوبیتز را در غرب آلمان را برای یافتن سرنخ هایی درباره چگونگی تصمیم گیری و انگیزه این خلبان به ظاهر منطقی برای ارتکاب این کشتار جمعی، جستجو کردند.
از سوی دیگر روزنامه انگلیسی میرور نوشت: پلیس در بازرسی منزل لوبیتز سرنخی مهم یافته که می تواند به کشف علت این حادثه کمک کند. این روزنامه به جزییات بیشتری درباره این "سرنخ" اشاره نکرد، اما برخی منابع از کشف برگه های مرخصی پزشکی آندریاس در منزل او خبر داده اند.
-
سقوط «خلبان قاتل» در کوهستان راز
«خلبان قاتل» لقب کمک خلبانی شده است که به نظر می‌رسد عامل اصلی سقوط هواپیمای بارسلونا-دوسلدورف است. عکس «لوبیتز»، کمک خلبان آلمانی با چهره‌ای خندان در کنار پل دروازه طلایی سانفرانسیسکو کیفیت خوبی ندارد اما به دلیل اهمیت موضوع عکس یک بسیاری از روزنامه‌ها شده است. روزنامه‌ی «لیبراسیون» فرانسوی این عکس را تمام صفحه کار کرد و نوشت: «اسرار آندره لوبیتز»
روزنامه‌ی اسپانیایی «ال پاییس» هم این عکس را در قطعی کوچکتر کار کرد و عکسی دیگر در قطعی باریک، افقی و چهار ستونی از خانه‌ی لوبیتز در آلمان وقتی پلیسها برای جستجو و بازرسی خانه رفتند، به مطلب ضمیمه کرد. تیتر این روزنامه‌ اما طولانی است و به خاطر فونت آن طولانی‌تر و دو خطی شده است که چندان جالب نیست: « پلیس، تحقیقات برای کشف دلایل کمک خلبان در ساقط کردن هواپیمای آلمانی را آغاز کرد»

آنچه روزنامه‌ی آمریکایی «یو اس آ تو دی» با تیتر « چرا او این کار را انجام داد؟» ساده‌تر بیان کرد. این سوال در کنار عکس خندان لوبیتز ابهام موضوع را بهتر بیان می‌کند. ابهام داستان مردی بی‌آزار به گفته‌ی آشنایان که متهم به قتل تمام مسافران یک هواپیماست. هواپیمایی که شواهد نشان می‌دهد عمدی و با انگیزه‌ی نامعلوم کمک خلبان سقوط کرده است.
فیگارو نیز عکس خندان او را انتخاب کرد و با به نتایج تحقیقات درباره‌ی زندگی شخصی لوبیتز و اطلاعات روزنامه‌ی آلمانی بیلد که می‌گوید او افسردگی شدید داشت و به خاطر افسردگی مدتی‌ در دوره‌ی آموزش خلبانی خود وقفه انداخت. فیگارو تیتر زد: سقوط ایرباس ای 320: نشان جنون آندره لوبیتز»
 
تایم انگلیسی با عکسی قدیمی‌تر از لوبیتز در یک مسابقه‌ی دو و از روبه‌رو، به افسردگی لوبیتز اشاره کرد و البته داستان این فاجعه را فراتر از یک کمک خلبان دید و از اطلاع داشتن شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا از افسردگی لوبیتز خبر داد: «لوفت‌هانزا درباره‌ی افسردگی خلبان قاتل می‌دانست» این در حالی است که اسپوهر مدیر این شرکت که هواپیمایی جرمن وینگز زیر نظر آن است، این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید آنها از علت وقفه در آموزش خلبانی لوبیتز اطلاعی نداشته‌اند. او معتقد است انتخاب کارکنان با دقت بالایی انجام می‌شود و استانداردهای بالای این شرکت فراتر از رعایت قوانین و مقررات است.

آلمان مقصد پرواز و به خاطر آلمانی بودن متهم عامل سقوط مبدا حادثه نیز تلقی می‌شود. روزنامه‌ی فرانکفورتر آلگمانیه نیز عکسی از یادبود شانزده دانش‌آموز و دو معلم مدرسه‌ای در یکی از شهرهای شمالی آلمان کار کرد که این گروه برای یک سفر یک هفته‌ای به اسپانیا رفته بودند. دوستان و همکلاسی‌های آنها با جمع شدن در محل مدرسه به احترام آنها یک دقیقه سکوت کردند.

 این روزنامه مثل چند روزنامه‌ی دیگر جهان، سه روز متوالی است که تیتر و عکس یک خود را به این حادثه اختصاص داد. روز چهارشنبه، روز بعد از حادثه عکسی از مانیتور فرودگاه را عکس یک کرد که در آن روز نسبت به سایر روزنامه‌ها که کوهستان محل حادثه و امدادگران و البته غم و اندوه قربانیان را به تصویر کشیده‌ بودند، عکس متفاوت‌تری بود. هواپیمایی که هرگز به فرودگاه نرسید.

روز دوم اما عکسی رسمی از رهبران سه کشور اروپایی را انتخاب کرد که در محل حادثه حاضر شدند. اولاند فرانسوی که میزبان حادثه شده بود، مرکل آلمانی که مبدا و مقصد حادثه بود و ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا که بیش از 40 قربانی این حادثه به این کشور تعلق داشتند و به خاطر همین سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام شد.
روزنامه‌های آمریکایی نیویورک تایمز و واشنگتن پست هم روزنامه‌هایی بودند که سه روز متوالی به این موضوع پرداختند. اما عکس‌ها جذابیت خاصی نداشت و متفاوت از سایر روزنامه‌ها کار نشد. صفحه یک واشنگتن پست روز اول بعد از حادثه شاید بهتر از سایر روزها بود. چرا که در یک عکس شمع‌های یادبود در مدرسه‌ای در یکی از شهرهای شمالی آلمان و چند همکلاسی گریان و در دو عکس کوچکتر پایین آن امدادگران و کوهستان محل حادثه را نشان داد و تلاش کرد تصویری همه‌جانبه تر به مخاطب بدهد. آنچه در روزهای بعد تکرار نشد.
-
شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد