جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۷
کد مطلب: 30178
۱

تقویت توانمندی های مغز با نرم افزار ذهن ورز دانشگاه شریف

تقویت توانمندی های مغز با نرم افزار ذهن ورز دانشگاه شریف
سالمندی علاوه بر کاهش توانمندی های جسمی به تحلیل رفتن توانمندی های مغزی نیز می انجامد که عوارض آن به صورت بیماری هایی از قبیل فراموشی ظاهر می شود.

بنا به گفته کارشناسان مغز را نیز می توان همانند عضلات با تمرینات توانبخشی در مقابل برخی از این بیماری ها تقویت کرد و این کاری است که پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف تلاش کردند تا با طراحی یک نرم افزار بومی انجام دهند.

سرپرست پروژه ذهن ورز شریف ضمن تاکید بر تاثیرات مثبت تمرین دادن مغز در بهبود عملکرد آن گفت: مغز نیز مانند عضلات با تمرین تقویت می شود و ذهن ورز شریف در واقع مجموعه بازی هایی هست که به صورت علمی هدفمند و با توجه به ویژگی های افراد سالمند طراحی شده تا افراد با انجام دادن این بازی ها بازیابی مهارتهای از دست رفته خود بپردازند.

مریم هویت طلب افزود: این مجموعه شامل چهار بازی است که به طور هدفمند برای تقویت چهار توانمندی مغز از جمله حافظه کوتاه مدت، سرعت عمل و انعطاف پذیری به کار می رود.


*** تقویت مهارت های چهارگانه مغز با کمک بازی

هم اکنون بازی های بسیاری برای تلفن های هوشمند طراحی شده که ادعای تقویت مغز را دارند اما به گفته استاد دانشگاه صنعتی شریف، تنها تعداد کمی از این بازی ها پایه و اساس علمی دارند.

نرم افزاری که طی این پروژه تولید شده است یک الگوی ورزشی برای تقویت حافظه، تمرکز، انعطاف پذیری و سرعت عملکرد مغز افراد است.

برای رسیدن به این هدف از چهار بازی استفاده شده که یکی از مهمترین ویژگی های این نرم افزار قابلیت تشخیص سن حدودی مغز فرد بر اساس نتایج او در هر یک از این بازی ها است و برای تشخیص سن مغز از داده های آماری و مدل های ریاضی و نتایج بازی و عملکرد افراد ایرانی استفاده شده است.

هویت طلب در این رابطه گفت:از نتایج آماری جامعه 100 نفره کاربر ایرانی که درمدت دو سال جمع آوری شد برای مدلسازی سن بهره جستیم.

وی همچنین در خصوص سایر ویژگی های بومی ذهن ورز شریف اظهار داشت: طراحی شکل و ترکیب بازی ها براساس ویژگی های سالمندان انجام شده است به گونه ای که نیاز به عینک یا دانستن مهارت خاصی برای استفاده و بکارگیری ذهن ورز شریف ندارند.


افزایش چند برابری توانمندی مغز سالمندان

نتایج آزمایش های دو ماهه بر روی سالمندان نشان می دهد، انجام تمرینات مغزی توسط ذهن ورز شریف تاثیرات شگرفی بر روی بهبود توانمندی های مغزی آنها داشته است.

سرپرست پروژه ذهن ورز شریف در این باره توضیح داد: در بازی اعداد که برای حافظه کوتاه مدت طراحی شده در افراد بالای 55 سال تا چهار برابر پیشرفت مشاهده شد، دربازی کلمات که برای حافظه پویا طراحی شده است میزان پیشرفت 72 درصد، در بازی سرعت عمل 36 درصد و در انعطاف پذیری که چند نوع فعالیت را همزمان دربرمی گیرد و بازی پیچیده تری است 21 درصد پیشرفت حاصل شده است.

وی به آثار این بهبودها در زندگی روزمره افراد اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بین چهار تا شش هفته پس از آغاز آزمایش ها افراد اعلام می کردند که برخلاف گذشته می توانند شماره تلفن ها را به راحتی به خاطر بسپارند همچنین افرادی که یک روز در میان بازی ها را انجام می دادند بعد از شش تا هشت هفته به طور کلی زندگی اجتماعی بهتری را تجربه می کردند و از احساس نشاط پویاتری برخوردار بودند.

هویت طلب همچنین استفاده مستمر از ذهن ورز شریف را در بهبود عملکرد مغزی جوانان نیز موثر دانست و گفت: نتایج شهودی برای سالمندان بهتر است چون آنان یک نقصان شدیدی دارند و با انجام تمرینات عملا به مغز توان مجدد می بخشند ولی در مورد جوانها که دچار نقصان حافظه نیستند این کار فقط منجر به سرعت یافتن اطلاعات ذخیره شده درمغز می شود.

نرم افزار ذهن ورز شریف توسط گروه توانبخشی دانشگاه صنعتی شریف در دسترس همگان قرار گرفته و علاقه مندان می توانند با مراجعه به وب سایت www.zehnvarz-sharif.com به صورت رایگان از آن استفاده کنند.

به گفته سرپرست پرو ژه ذهن ورز شریف اهمیت شاخص این ورزش ذهنی در ایجاد ارتباط بین نرون ها و فعال و زنده نگاه داشتن آنهاست که به روشنی می تواند از شروع بیماری های آلزایمر جلو گیری کند.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم