پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۶
کد مطلب: 30197
۰

تأثير فضاي منزل بر سلامت شما

تأثير فضاي منزل بر سلامت شما

به طور کلي اغلب توصيه ها براي حفظ سلامت بدن، بازبيني و اصلاح شيوه هاي زندگي است. اخيراً محققان توصيه کرده اند که لازم است در زمينه چينش لوازم منزل و رنگ هاي آن نيز بازبيني داشته باشيم. شما مي توانيد با کم کردن نور منزل اين کار را شروع کنيد. استفاده از چراغ هاي پرنور در هنگام شب، چرخه شبانه روزي بدن را مختل مي کند و اين امر مي تواند عملکرد سيستم هاي بدن از جمله توليد هورمون را تحت تأثير قرار دهد که با بروز مشکلاتي مانند چاقي مفرط، ديابت نوع ۲ و احتمالاً سرطان ارتباط دارد.

 

رنگ ديوارها در بروز استرس نقش دارد

رنگ قرمز يا نارنجي باعث افزايش استرس و اضطراب مي شود و به احتمال زياد باعث خارش پوست مي شود. «برايان وانسينک» متخصص رفتارهاي غذايي از دانشگاه کرنول آمريکا مي گويد: رنگ هاي شاد مغز را تحريک مي کند و باعث مي شود فرد تندتر غذا بخورد. رنگ آبي ديوارها نيز باعث مي شود فرد مدت طولاني تري بخوابد.

 

اگر تلويزيون بزرگ تري خريداري کرديد، مبلمان را جابه جا کنيد

متخصصان توصيه مي کنند فاصله بين تلويزيون و مبلمان يک تا ۳ متر باشد تا روي چشم فشار وارد نشود. نور اتاق نيز بايد نسبت به تلويزيون روشن تر باشد.

 

آلودگي صوتي مي تواند براي قلب مضر باشد

آلودگي صوتي چه در منزل چه در ترافيک و يا ناشي از سر و صداي همسايه ها با افزايش فشارخون ارتباط دارد، حتي اگر متوجه اين آلودگي نباشيد. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، صداي بيش از ۳۵ دسي بل (تقريباً شبيه صداي عبور سريع خودرو در خيابان) حتي در هنگام خواب، فشار خون را افزايش مي دهد. همچنين افرادي که نزديک فرودگاه زندگي مي کنند بيشتر در معرض خطر فشار خون بالا قرار دارند. صداي بلند همسايگان و رفت و آمد پر سر و صدا نيز براي سلامت مضر است به ويژه در زماني که فرد در حال استراحت است.

 

طبيعت گردي در بهبود خلق و خو نقش دارد

هرچه درختکاري بيشتري در جاده ها باشد، خطر بروز افسردگي در افراد نيز پايين تر است. نتايج بررسي ها نشان مي دهد براي هر يک درخت اضافه در يک کيلومتر جاده، 1.38 درصد نسخه کمتري ازداروي ضد افسردگي توسط پزشکان تجويز مي شود. به طور کلي مناطق سرسبز تأثير مثبتي روي ذهن مي گذارد.نگهداري از گياهان آپارتماني، اضطراب را کاهش مي دهد. حتي مشاهده تصاوير طبيعت روي مانيتور رايانه باعث کاهش اضطراب مي شود.

 

پرده هاي ضخيم اتاق خواب وزن را پايين نگه مي دارد

در صورت نازک بودن پرده اتاق خواب، روشن بودن لامپ خيابان در کنار پنجره اتاق خواب، احتمال خطر چاقي مفرط را افزايش مي دهد.

اگرچه علت دقيق آن مشخص نيست اما نتايج يک مطالعه نشان داد نمونه هاي آزمايشگاهي که هنگام خواب در معرض نور قرار گرفتند نسبت به نمونه هايي که در تاريکي خوابيدند ۵۰درصد سريع تر دچار افزايش وزن شدند. اين در حالي است که هر ۲ نمونه کالري مشابه مصرف کردند. محققان معتقدند نور در ريتم بيولوژيکي بدن اختلال ايجاد مي کند و به گونه اي ميزان متابوليک بدن را تغيير مي دهد. محققان استفاده از پرده هاي ضخيم يا چشم بند را هنگام خواب توصيه مي کنند.

 

رفتار همسايه ها بر سلامت فرد تأثيرگذار است

افرادي که همسايه هاي خوبي دارند، ۲۲ درصد کمتر در معرض حمله قلبي قرار مي گيرند؛ اما افرادي که همسايه هاي بداخلاق دارند در معرض خطر فشارخون قرار مي گيرند.

 

ورودي منزل روي وزن تأثير مي گذارد

افرادي که از در آشپزخانه وارد منزل مي شوند نسبت به افراد ديگر وزن بالاتري دارند. با ديدن فضاي آشپزخانه فرد ترغيب به خوردن مي شود. پس بهتر است غذاها در معرض ديد نباشد.

 

لباس ها را در داخل منزل خشک نکنيد

اين کار باعث تبخير رطوبت در محيط اطراف مي شود که رشد کپک را در پي خواهد داشت. کپک ها نيز ناراحتي هاي تنفسي، عفونت، سرفه و آسم ايجاد مي کند. بهتر است پنجره هاي اتاقي که در آن لباس ها را خشک مي کنيد، باز بماند تا هوا جريان پيدا کند.

 

 
مترجم: عليرضا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .