پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۷
کد مطلب: 30199
۱

استرس، دختران نوجوانان را بیش از پسران در معرض افسردگی قرار می‌دهد

استرس، دختران نوجوانان را بیش از پسران در معرض افسردگی قرار می‌دهد
با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که در مورد تأثیر استرس بر زندگی انجام شده است دانشمندان دیگر شکی ندارند که استرس‌های روزانه اثرات جبران‌ناپذیری بر زندگی فرد می‌گذارد. این اثرات بنا بر گروه سنی و جنسیت فرد متفاوت است، بر همین اساس دختران نوجوان یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در برابر استرس‌های درونی روزانه هستند.

به گزارش پایگاه  medicaldaily، اگرچه دوران بلوغ و نوجوانی به‌خودی‌خود استرس‌زا هستند و فرد را با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کنند، اما این استرس‌ها زمانی بیشتر می‌شود که نوجوان به‌نوعی دچار نشخوار فکری می‌شود. نشخوار فکری، مُدلی از فکر کردن است که فرد را در برابر ابتلا به افسردگی آسیب‌پذیر می‌کند. درواقع نوعی آسیب‌شناختی است که بر اساس آن می‌توان احتمال ابتلا فرد به افسردگی را پیش‌بینی کرد.
هرگاه شما زمان زیادی را برای فکر کردن به جنبه‌های مختلف یک موضوع یا رابطه‌ای که توان تغییرش را ندارید صرف کنید خود را در معرض نشخوار فکری و به دنبال آن افسردگی قرار داده‌اید. بنابراین نوجوانانی که دچار استرس‌های شدید روزانه هستند بیش از سایر گروه‌ها سنی در معرض افسردگی یا سایر مشکلات شناختی قرار دارند. اما تفاوت جنسیتی در این موضوع کاملاً محسوس است زیرا میزان ابتلا دختران به افسردگی در چنین شرایطی بیشتر از پسران است. حقیقت این است که نوجوانان مخصوصاٌ دختران توانایی مدیریت کردن استرس‌های خود را ندارند، همین موضوع نه‌تنها موجب بروز مشکلات ذهنی می‌شود بلکه حتی گاهی اختلالات ژنتیکی را نیز به وجود می‌آورد.
به عقیده دانشمندان انجام فعالیت‌های منظم ورزشی یا استفاده از برخی نرم‌افزارها و برنامه‌های رایانه‌ای به کاهش استرس و افسردگی در نوجوانان کمک می‌کند.
مرجع : نشريه سلامانه
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی