چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ - 23 Jun 2021
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۸
کد مطلب: 30363
۰

جزییات هفته معرفی مشاغل اعلام شد

مدیرکل تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به جزئیات برنامه‌های دانش‌آموزی هفته مشاغل اشاره کرد و از اجرای رسمی هدایت تحصیلی - شغلی دانش آموزان در سال نهم و تدوین اطلی ملی مشاغل خبر داد.

میگنا: ابوالقاسم عیسی مراد در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته مشاغل در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت:‌ هدایت صحیح دانش‌آموزان به شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی ـ شغلی، به منظور ورود به بازار کار متناسب با استعداد، توانایی، شخصیت، ارزشها، علایق و رغبت‌ها با توجه به امکانات و نیازهای جامعه، ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و بر این اساس، دانش‌آموزان با مشاغل موجود در جامعه آشنا می‌شوند تا بتوانند تصمیم‌گیری مناسبی در خصوص انتخاب رشته تحصیلی و شغلی، براساس استعداد و رغبت خود داشته باشند.

وی به اهداف هفته معرفی مشاغل اشاره کرد و گفت: «آشنایی دانش‌آموزان با شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی و رشته‌های دانشگاهی مرتبط»، «آشناسازی دانش‌آموزان با مشاغل موجود در استان، منطقه محل سکونت و شرایط احراز آن»، «کمک به توزیع متوازن دانش‌اموزان در رشته‌های تحصیلی متناسب با استعداد، رغبت، شخصیت، ارزش‌ها، علایق و نیازها و امکانات آموزش و پرورش و سایر نهادها»، «جلب مشارکت مؤسسات و مراکز مؤثر در انتخاب مسیر زندگی تحصیلی ـ شغلی دانش‌آموزان»، «تقویت و کیفیت‌بخشی به موضوع مهم هدایت تحصیلی ـ شغلی دانش‌آموزان» و «کمک به دانش آموزان در انتخاب مسیر شغلی متناسب با خود و نیازهای جامعه» از اهداف این هفته است.

عیسی‌مراد به ارسال نامه‌ای توسط وزیر آموزش و پرورش به 9 مسئول سازمان و وزیر در خصوص همکاری با آنها برای معرفی مشاغل و برنامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، بیان داشت: براساس بخشنامه مستندی که از جانب وزرای آموزش و پرورش و کشور به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است، مسئولیت برگزاری هفته مشاغل برعهده استانداران و مدیران آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: مهمترین راهبردهای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در زمینه راهنمایی و مشاوره شغلی دانش‌آموزان شامل «بازشناسی فرصت‌های شغلی بومی کشور»، «مهندسی مجدد در روند طرح‌ریزی شغلی دانش‌آموزان و آگاهی‌بخشی به خانوادها و مسئولان»، «توانمندسازی دانش‌آموزان جهت انتخاب صحیح شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی از طریق بازآفرینی و توسعه سیستم آموزش‌های مهارتی مطابق با استانداردها و متناسب با نیاز بازار کار»، «ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و اخلاق حرفه‌ای در فرایند آموزش و تربیت دانش‌آموزان»، «هم‌افزایی و افزایش تعامل درون و برون‌سازمانی در جهت توسعه و تقویت فرایند راهنمایی و مشاوره شغلی در مدارس» و «برنامه‌ریزی به منظور توسعه کمی و کیفی فعالیت‌ها در زمینه راهنمایی و مشاوره تحصیلی ـ شغلی دانش‌آموزان» است.

مدیرکل تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به برگزاری نمایشگاه‌های متمرکز استانی در هفته مشاغل برای دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به منظور بازشناسی فرصت‌های شغلی بومی کشور، تقویت روند اطلاع‌رسانی در خصوص معرفی مشاغل دانش‌بنیان، مشاغل نو و مشاغل بومی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها در زمینه منابع و امکانات تحصیلی و شغلی به برپایی نمایشگاه‌های متمرکز استانی در 32 استان کشور از هفته اول اردیبهشت اقدام کرده است.

* فعالیت 18 هزار مشاور در مدارس متوسط کشور

عیسی‌مراد با اشاره به فعالیت حدود 18 هزار مشاور در مدارس متوسط کشور، اظهار داشت: تهیه آزمون‌های رغبت‌سنج تحصیلی ـ شغلی و استعداد جهت سنج رغبت دانش‌آموزان و استعداد آنها نقش مهمی در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه اطلس مشاغل بومی ویژه 32 استان کشور تهیه شده و در استان‌ها موجود است، افزود: امسال اطلس ملی مشاغل نیز تدوین شده است که هم‌اکنون زیر چاپ است.

مدیرکل تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معرفی مشاغل می‌تواند نقش بسیار مهم در روند هدایت تحصیلی و توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی داشته باشد، گفت: فرایند تولید، توزیع، ترویج، تبدیل و مصرف دانش در نظام تعلیم و تربیت باید با تحولات در بازار کار و ماهیت تقاضای شغلی در کشور که مرتب در حال تغییر است، هم‌افزایی و انطابق داشته باشد و دانش‌آموزان نیز به عنوان برون‌داد مهم این نظام باید در این فرایند با شناخت ظرفیت‌های شغلی و تحصیلی از طریق راهنمایی و مشاور صحیح، بهترین انتخاب را داشته باشند.

عیسی‌مراد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص اجرای هدایت تحصیلی در مدارس کشور بیان داشت: در حال حاضر هدایت تحصیلی ـ شغلی به صورت آزمایشی و پایلوت در پایان پایه نهم اجرا می‌شود که از سال 95 ـ 94 به صورت رسمی هدایت تحصیلی ـ شغلی در پایان پایه نهم تحصیلی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری، آزمون مشاوران را برگزار کردیم و در سال 94 نیز آزمون مربیان تربیتی را برگزار خواهیم کرد که هدف از برگزاری این آزمون‌ها شناسایی وضعیت مشاوران به تناسب رشته‌هایی که تحصیل کرده‌اند و نیاز دانش‌آموزان است تا بتوانیم برنامه‌های بهتری پیش‌بینی کنیم.

* روزشمار هفته معرفی مشاغل

مدیرکل تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به روزشمار هفته معرفی مشاغل اشاره کرد و گفت: روز سه‌شنبه اول اردیبهشت 94 به عنوان روز «دانش‌آموزان و ترسیم چشم‌انداز مسیر زندگی تحصیلی ـ شغلی»، چهارشنبه دوم اردیبهشت روز «دانش‌آموزان و راه‌های تشخیص استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش‌های آنان»، پنج‌شنبه سوم اردیبهشت روز «دانش‌آموزان و راه‌های کسب اطلاعات لازم در زمینه شناخت مشاغل موجود در جامعه، جمعه چهارم اردیبهشت «دانش‌آموزان و هدایت تحصیلی صحیح آنان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی»، شنبه پنجم اردیبهشت روز «دانش‌آموز و انطابق‌پذیری تحصیلی ـ شغلی»، یکشنبه ششم اردیبهشت روز «دانش‌آموزان و نهادینه کردن فرهنگ کار، کارآفرینی و خوداشتغالی» و دوشنبه هفتم اردیبهشت روز «دانش‌آموزان و همدلی و هماهنگی سازمان‌های متولی شغلی کشور» نامگذاری شده است.

مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نگرانی چیست؟
روانشناسی کودک چیست و چرا اهمیت دارد؟
نشخوار فکری چیست؟ راه‏‌های مقابله با آن کدامند؟
عادت های روزمره را چطور تغییر دهیم؟
استرس بالا احتمال "سندرم قلب شکسته" را افزایش می دهد
طلاق در کمین چه کسانی است؟
چرا بیماری‌های ذهنی مطالعه را دشوار می‌کنند؟
پاسخ به پنج سوال کلیدی درباره وسواس
رابطه اثربخش در مشاوره
والدین به تفاوت های ذهنی بچه ها احترام بگذارند
حرف و عمل ما چه زمانی هم‌خوانی دارد
ازدواج سفید چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ