جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۸:۳۰
کد مطلب: 30435
۱
رییس هیات مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی:

سختی کار آزمایشگاهیان مورد توجه قرار گیرد

سختی کار آزمایشگاهیان مورد توجه قرار گیرد

به گزارش ایرنا حبیب الله فاضلیان دهکردی روز شنبه در نشستی خبری با انتقاد نسبت به کم توجهی به موضوع سختی کار آزمایشگاهیان اظهار کرد: رسیدگی به این موضوع جزو اصلی ترین مطالبات جامعه آزمایشگاهیان است و در صورتی که مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مشکلات این جامعه برطرف می شود.

وی ادامه داد: ارتقای بهره وری آزمایشگاه که یکی از اصلی ترین رشته های تاثیرگذار است، نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی مشاغل ویترینی است و در معرض دید قرار دارد اما خدمات آزمایشگاهیان غیرویترینی است و به اندازه ای که باید در مورد آن اطلاع رسانی نشده است، ادامه داد: ما از اصحاب رسانه به دلیل اطلاع رسانی اندک و ایجاد فاصله بین خدمات آزمایشگاه و مردم گله مند هستیم.

فاضلیان دهکردی گفت: این خدمات همچنین از نگاه همکاران بهداشت و درمان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نادیده گرفته شده است و لازم است اساتید این حوزه نیز در این زمینه در کنار بدنه آزمایشگاه و رسانه ها برای برطرف شدن این مشکل گام برداریم.



** تشخیص70 درصد بیماری ها در آزمایشگاه ها

دکتر حسین فاطمی رییس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: طی آمار سال های اخیر مشخص شده است که 70 درصد تشخیص بیماری ها در آزمایشگاه ها صورت می گیرد اما تیم آزمایشگاهی حتی در حد 10 درصد نیز برای مردم شناخته شده نیستند.

وی تاکید کرد: این وظیفه رسانه ها است که در مورد اهمیت آزمایشگاه ها در تشخیص بیماری ها اطلاع رسانی کنند.



** فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی

دکتر محمد جواد غروی عضو انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران به فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم های اعمال شده علیه کشور، در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی دچار فرسودگی شده ایم.

وی افزود: از نظر علمی و تخصصی و توانایی نیروی انسانی در وضعیت بسیار مناسبی قرار داریم اما به دلیل نبود تجهیزات پیشرفته نمی توانیم پابه پای کشورهای دیگر حرکت کنیم.

غروی با بیان اینکه نیروی انسانی و تجهیزات دو بال آزمایشگاه هستند، ادامه داد: نیروی انسانی آزمایشگاهی ما در وضعیت بسیار بالای علمی قرار دارند و به همین خاطر کشورهای اروپایی خواهان فارغ التحصیلان این رشته هستند و به راحتی آنها را جذب می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در بخش پاتولوژی، کلینیکال، عمومی، تک رشته های علوم آزمایشگاهی مانند بیوشیمی، میکروب شناسی و ویروس شناسی دارای کارشناسان خبره هستیم و کمبودی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه حدود 20 تا 30 درصد از فارغ التحصیلان رشته های مختلف علوم آزمایشی کشور به خارج از کشور می روند.

** لزوم توجه بیشتر مسوولان به آزمایشگاه

دکتر فرید کرمی رییس انجمن آسیب شناسی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: انتظار آزمایشگاهیان از مسوولان این است که توجه آنها به آزمایشگاه بهتر شود.

وی توضیح داد: در کتاب ارزش گذاری سلامت، خدمات آزمایشگاهی مورد توجه قرار نگرفته است؛ به عنوان نمونه وزارت بهداشت در چند سال اخیر توجه مردم را به بیماری سرطان جلب کرده است اما در کنار آن به تشخیص های پاتولوژی در این کتاب هیچ توجهی نشده است.

کرمی همچنین به لزوم پوشش بیمه خدمات آزمایشگاهی برای پیشگیری از بیماری ها اشاره کرد و گفت: بیمه ها آزمایش هایی راکه برای بررسی وضعیت سلامت افراد (چکاب) از طرف پزشکان تجویز می شود، تحت پوشش قرار نمی دهند در حالی که آزمایش های پیشگیرانه که به عنوان نمونه برای تشخیص دیابت یا کنترل کلسترول تجویز می شود، می تواند از تحمیل هزینه های سنگین درمان بر جامعه و حتی بیمه ها جلوگیری کند.



** سرانه بهداشت و درمان در ایران کمتر از کشورهای همسایه

دکتر علی صادقی تبار عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران به پایین بودن سرانه بهداشت و درمان در ایران اشاره کرد و گفت: سرانه درمان در کشور ما نه تنها از کشورهای توسعه یافته بلکه حتی از کشورهای همسایه نیز کمتر است.

وی ادامه داد: تعرفه خدمات در این کشورها چندین برابر کشور ما است؛ در اینجا سوال مطرح می شود که آیا همه دنیا اشتباه می کنند و تنها ما سیاست درستی را در پیش گرفته ایم و یا اینکه باید در سیاست گذاری های این حوزه تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن، پوشاک و خوراک مردم هزینه های واقعی را پرداخت می کنند اما در بخش بهداشت و درمان حاضر به پرداخت واقعی نیستیم؛ لازم است مسووولان به این مساله توجه داشته باشند.

** تجویز آزمایش تشخیص ژنتیکی برعهده پزشکان یا مشاوران ژنتیک

دکتر علی رشیدی نژاد عضو انجمن ژنتیک پزشکی ایران اظهار کرد: متخصصین ژنتیک اجازه درخواست آزمایش ژنتیک را ندارند و تنها اجازه انجام آن را دارند و تجویز آن تنها برعهده پزشکان و مشاوران ژنتیک است.

وی افزود: حدود 20 سال پیش تعداد متخصصان ژنتیک اندک بود و ارایه مجوز مشاوره ژنتیک تنها برای یک سال برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شد اما پس از گذشت این مدت هنوز نیز سازمان بهزیستی متولی این امر است.

رشیدی نژاد ادامه داد: به منظور سازماندهی به این مساله، به تازگی وزارت بهداشت متولی ارایه این مجوز شده است و آموزش های مشاوره را به متقاضیان ارایه می دهد با این حال کماکان روند به صورت سابق است و سازمان بهزیستی همچنان این مجوزها را صادر می کند.



** کنترل کیفیت سالانه سه بار آزمایشگاه ها

دکتر بهزاد پوپک رییس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران گفت: تمام آزمایشگاه ها موظفند سالانه سه بار در برنامه کنترل کیفی خارجی شرکت کنند.

وی توضیح داد: نمونه های مجهولی از نهادهای نظارت کننده به آزمایشگاه ها ارسال می شود و آزمایشگاه ها آزمایش های لازم را انجام می دهند و نتیجه را ارسال می کنند، نهادهای نظارت کننده نیز نقایص آن را به آزمایشگاه مربوطه اعلام می کند و به این ترتیب کیفیت آزمایش ها مورد بررسی قرار می گیرد.

پوپک در مورد کیفیت خدمات آزمایشگاهی گفت: به رغم فرسودگی برخی تجهیزات آزمایشگاهی، تلاش می شود که خدمات آزمایشگاهی با کیفیت بالا به بیماران ارایه شود.

وی افزود: در سال های اخیر به دلیل اعمال تحریم ها، مجبور بودیم در مواردی تجهیزات دست دوم از برخی کشورها تهیه کنیم اما با این حال صحت عملکرد آنها مورد نظارت قرار می گرفت و تایید می شد.

پوپک با بیان اینکه ورود دستگاه های مستعمل به کشور کاهش یافته است، ادامه داد: پایین بودن کیفیت تجهیزات در کیفیت آزمایش ها تاثیری نداشته است و تنها مشکلی که این مساله ایجاد کرده است کاهش سرعت در ارایه نتایج آزمایش ها بوده است به این صورت که نتیجه ای باید طی دو تا سه روز ارایه شود، حدود یک هفته به طول می انجامید.



** خطای آزمایش های تشخیصی حدود 10 صدم درصد

دکتر محمدحسن هاشمی مدنی عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران خطای آزمایش های تشخیصی در ایران را بسیار اندک دانست و گفت: خطا و اشتباه در ارایه نتایج آزمایشگاهی دو مقوله جدای از هم است؛ اشتباه به این معنی آن است که فاصله معناداری بین واقعیت و نتیجه ارایه شده باشد به گونه ای منجر به تشخیص اشتباه بیماری شود اما خطا به معنای فاصله اندک بین نتیجه ارایه شده و نتیجه واقعی باشد.

وی افزود: میزان خطا در نتایج آزمایش ها در ایران حدود 10 صدم درصد است اما در مورد برخی آزمایش ها مانند تشخیص دیابت خطایی حدود 2 تا سه درصد نیز دیده شده است که با ورود تکنولوژی و کیت های جدید این خطا نیز روبه کاهش است.

به گفته وی، خطای پزشکی در همه جای دنیا وجود دارد و تا حدی مجاز است؛ در سال 2005مرگ هایی که مرتبط با خطای پزشکی در دنیا گزارش شده، حدود یازده درصد بوده است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو