چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۰۷:۱۴
کد مطلب: 3053
۱
۲

تاریخچه حجامت- تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده

تاریخچه حجامت  
حجامت یک روش درمانی آزموده شده است که بر اساس قدیمی ترین سند موجود از 3300 سال قبل از میلاد مسیح در مقدونیه انجام می شده است. حجامت بعدها از مقدونیه به یونان باستان رخنه کرد به گونه ای که در آن زمان ملاک شاخص بودن یک پزشک ، مهارت حجامت کردن و داشتن ابزار آن بوده است .
با ظهور اسلام، حجامت مورد تأیید و تاکید فراوان پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (علیهم السلام) قرار گرفت. (بیش از 600 روایت در مورد حجامت جمع آوری شده است.)
در ایران هم حجامت جایگاه ویژه ای در فرهنگ مردم داشته و جزیی از اعتقادات مردم بوده است. به گونه ای که حکمای بزرگی همچون ابو علی سینا در کتاب قانون و زکریای رازی و حکیم جرجانی در کتاب ذخیره خوارزمشاهی حجامت را از ارکان درمان محسوب نموده و تقریباً برای درمان تمام بیماریها حجامت و بادکش را تجویز نموده اند . هر روش درماني كه سابقه ي بيشتري داشته باشد، از نظر علمي معتبرتر به حساب مي آيد، زيرا تجربيات درماني مثبت يا منفي به معناي حيات انسان ها يا اتلاف جان انسان هاست.
وقتي گفته مي شود يك روش درماني هزار ساله يا هفت هزار ساله، يعني ميلياردها انسان در طول سال هاي متمادي، اين روش درماني را تجربه كرده اند و از آن بهره گرفته اند، بنابراين ما حق نداريم تجربياتي را كه به قيمت جان انسان ها تمام شده است، به راحتي زير پا يا كنار بگذاريم.
حجامت هیچ آسیبی به بافتهای بدن وارد نمی نماید و بصورت ریشه ای بیماری مورد نظر را کنترل و درمان مینماید. همچنین روی سایر بیماریهای فرد نیز تأثیر مثبت داشته و فواید جانبی دارد .
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: در شب معراج وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از ملائک از من گذر نکرد مگر اینکه گفت: ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن و خوردن سیاه دانه امر بفرما. " تفسیر المیزان سوره اسراء آیه 1 " مواضع انجام حجامت که در طب اسلامی و طب سنتی بدان اشاره شده است شامل بین دو کتف، سر، ساقین، کلیه و سایر موضعهای ضروری می باشند.
طی بررسی های مقدماتی که بر روی پرونده های بیماران حجامت شده ( حدود 150.000 بیمار) بعمل آمده است، پاسخ درمانی و رضایت بیماران بین 60 الی 95 درصد ارزیابی شده است که آمار بسیار قابل توجهی در مقیاس باسایر مکاتب درمانی طب مکمل و مدرن می باشد .
    در بين مجموعه ي روش هاي طبي كه شامل
استفاده از گياهان دارويي، داروهاي معدني و حيواني و رفتارهاي درماني است، تنها رفتار استراتژيك، فراگير و عميق مورد استفاده در تمامي طول عمر از طفوليت تا كهنسالي، "حجامت" است كه به منظور درمان يا پيشگيري انجام مي شود.
انسان براي پيشگيري از ابتلا به بيماري ها مي تواند با سالي حداقل يك يا دو مرتبه حجامت کردن، بسيار كمتر در معرض بيماري قرار گيرد و براي درمان به تناسب نوع بيماري، مزاج و طبع خود مي تواند از يک نوع حجامت خاص به صورت حجامت گرم و خشك (بادكش) يا حجامت تر(خون گيري) استفاده کند.
در مؤسسه ي تحقيقات حجامت ايران بيش از40 طرح براي حجامت گرم و خشك و حدود 70 طرح براي حجامت تر طراحي شده و هم اكنون توسط پزشكان اجرا مي شود.
بنابراين اولاً همه ي حجامت ها خون گيري نيست. ثانياً ميزان دفع خون نقش اساسي در درمان ندارد، به طوري كه حتي با گرفتن تنها 3 سي سي خون مي توانيم به درمان برسيم و بالاترين حجم خون در حجامت 30 تا 50 سي سي است و جريان خون بعد از آن قطع مي شود. بنابراین نگراني در مورد كاهش حجم خون بي مورد است. ضمن اين كه درمان به وسيله ي حجامت براي بيماري هاي مختلف فرق دارد. مثلاً حجامت بيمار مبتلا به سردرد ميگرني با بيمار ديابتي يا بيمار داراي ديسكوپاتي (بيماري هاي مربوط به ديسک) با بيمار سياتالژي(مربوط به عصب سياتيک) متفاوت است.
خون اهدا شده هم مورد استفاده قرار مي گيرد، در حالي كه خون حجامت دور ريخته مي شود؟ آيا خون وريد(اهدا شده) با خون حجامت تفاوتي دارد؟
در طرحي پژوهشي كه در بيمارستان لقمان حكيم تهران انجام شد، فاكتورهاي بيوشيمي موجود در خون وريدي(خون اهدا شده) را با خون حجامت، هم زمان مقايسه کرديم كه تفاوت هاي فاحشي مشاهده گرديد. طوري كه فقط ميزان كلسترول خون حجامت، 5/2 برابر بيشتر از خون وريد بود، بنابراين براي كاهش ميزان كلسترول خون، انجام حجامت بسيار مفيد است.
هم زمان سم موجود در خون حجامت را با سم خون وريدي مقايسه كرديم كه دريافتيم سم موجود در خون حجامت 23 برابر سم خون وريدي بود كه با توجه به فراواني مسموميت هاي غذايي، شيميايي، آلرژيك و تنفسي كه بر اثر پراكندگي سرب و آلاينده هاي ديگر در محيط هاي صنعتي و عمومي و شهرهاي بزرگ وجود دارد، حجامت براي مقابله با اين تهديدات جاني كافي است. جالب است بدانيد كه پيامبراكرم(ص)، حضرت علي(ع) و امام
صادق(ع) اين موضوع را متذكر شده اند كه "سم از هر كجا وارد بدن شود، از محل حجامت خارج مي شود" يا "از موضع حجامت، چيزي جز سم دفع نمي شود".
بر اساس طب سنتي انسان هاي داراي مزاج دموي، صفراوي و معتدل بيشتر به حجامت تر (خون گيري)، انسان هاي بلغمي به حجامت گرم و خشك (بادكش) و انسان هاي سوداوي مزاج با تمهيدات دارويي به حجامت تر نياز دارند.
نمونه هاي ديگري از بيماري ها وجود دارد که با حجامت درمان شده اند؛ مثلاً براي درمان يک كودك 2 ساله که داراي بيماري هيدروسفاليك (سر بچه بزرگ مي شود و در طب كلاسيك با گذاشتن "شنت" آب مغز را به طور مستمر دفع مي كنند) بود، سه مرحله حجامت در طول سه ماه، با حجم خون گيري 3 سي سي در هر مرحله انجام شد و كودك درمان گرديد. در مورد ديگري حجامت باعث تقويت هورمون رشد براي افزايش قد در 50 نفر شد.
بسياري از پزشكان تعجب مي كنند و مي گويند: " مگر مي شود چنين بيماراني را درمان كرد؟" جواب اين است كه بله، اين کار شدني است.
بنابراين حجامت روشي به ظاهر ساده و در واقع فوق العاده پيچيده است كه مزاج فرد، موضع حجامت، تعداد خراش، ميزان خراش، ميزان بادكش، زمان حجامت و تمهيدات آن نقش مهمي در درمان و پيشگيري از بيماري دارند.
بر اساس طب سنتي انسان هاي داراي مزاج دموي، صفراوي و معتدل بيشتر به حجامت تر (خون گيري)، انسان هاي بلغمي به حجامت گرم و خشك (بادكش) و انسان هاي سوداوي مزاج با تمهيدات دارويي به حجامت تر نياز دارند.
توصیه های بعد حجامت  
o تا 24 ساعت از سیگار کشیدن و انجام ورزش و کار های سنگین پرهیز نمایید.
o تا 24 ساعت بعد از حجامت ماهی و نمک و غذای شور میل نکنید.
o برای از بین بردن جای زخم حجامت3 شب متوالی قبل از خواب پنبه آغشته به شیر پاستوریزه را روی زخم بزنید و یا روزی 2 مرتبه با لایه ای از عسل موضع را آغشته نمایید.
o 12 ساعت پس از حجامت میتوانید با آب خالی استحمام نمایید.
o 6 ساعت اول پس از حجامت خوردن شربت عسل مطلوب است.
o خوردن انار، رب انار، سیاه دانه، زرشک سیاه، سماق و خاکشیر و عرق کاسنی سبب رقیق شدن خون میشود.
o در صورت کبود شدن یا متورم و دردناک شدن موضع حجامت، 5 الی 6 مرتبه در روز به مدت یک دقیقه بر روی موضع یخ بگذارید.
o عدم انجام مقاربت جنسی تا 24 ساعت بعد از حجامت.
   
حجامت یا اهدای خون در حجامت با ایجاد مکش در بین ناحیه بین دو کتف
و سپس خراش روی پوست حدود 40 سی سی خون گیری انجام میگیرد، اما در اهدای خون حدود 450 سی سی خون از وریدهای دست بوسیله سوزن گرفته میشود.

از جمله دلایلی که استقبال مردم از حجامت را علیرغم وجود امکان اهدای خون باعث شده است شامل موارد ذیل است :
رضایتمندی افراد از حال عمومیشان پس از حجامت
خروج میزان بیشتری چربی و اوره و ترکیبات زاید و بیماری زا از بدن نسبت به اهدای خون
استفاده از حجامت به عنوان روشی در درمان بیش از 200 مورد بیماری
اثرات حفاظتی و پیشگیری از بیماریها در مقایسه با اهدای خون
   
مزیت حجامت بر داروهای شیمیایی و روشهای جراحی
• هیچ گونه عوارض جانبی ندارد .
• بسیار کم هزینه است .
• در تمام سنین قابل اجراست .
• بطورمستقل عمل میکند .
• بطور ریشه ای علت درد و مرض را از بین میبرد .
• درمانی هوشمند است و عوارض تخریبی در بدن ندارد .
   
نتایج و آثار درمانی حجامت  
• تنظیم وتقویت سیستم ایمنی بدن
• تنظیم ترشحات غدد هورمونی بدن
• تنظیم دستگاه اعصاب خودکار ( سمپاتیک و پارا سمپاتیک )
• سم زدایی بدن
• کاهش کلسترول و چربی خون
• کاهش اوره و اسید اوریک خون
• کاهش قند خون
• افزایش اکسیژن رسانی به بافتها و عظلات
• افزایش ظرفیت ریه
• کاهش غلظت خون
• پیشگیری از تشکیل لخته خون در عروق
• کاهش التهاب در بافتها و سلولها
• افزایش جذب مواد لازم و افزایش دفع سموم بدن از طریق کلیه ها و روده ها
• افزایش آستانه تحمل درد بوسیله افزایش ترشح مخدرهای طبیعی بدن
تقریباً بنابر نتایج مطالعات و تحقیقاتی که در کشورهای مختلف انجام پذیرفته است، حجامت تمام بیماریهای جسمی و روحی را بطور نسبی و در اغلب موارد بطور کامل درمان مینماید و در مواردی مکمل سایر درمانهاست که از جمله این بیماریها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
• سردردهای عصبی و میگرن
• فشار خون و رفع غلظت خون
• رفع چربی و قند و اوره خون
• افزایش قدرت ایمنی بدن
• رفع خواب رفتگی دست و پاها
• رفع آلرژی و حساسیت ها
• ناراحتیهای عادت ماهانه بانوان
• افسردگی و کسالت بدن
• اختلالات خواب
• دیسک کمر و کمردرد
• کهیر و اگزما
• بیماریهای دهان و تبخال
• ترک سیگار و ترک اعتیاد
• تقویت بینایی چشم  

=گفت و گو با آقای حسین خیراندیش، رئیس انجمن تحقیقات حجامت ایران  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

faezeh
Iran, Islamic Republic of
با سلام
برای سقط های مکرر آیا حجامت مفید می باشد ؟ من سالی حداقل یکبار حجامت عام انجام می دهم و سوالم این است که براس سقط و جمع شدن رحم حجامت خاصی باید انجام شود؟
خیر
چرا مطالب ارائه شده منبع ندارد و این فرد بر چه منبعی این ها را می گوید.
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم