شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۸:۳۵
کد مطلب: 30575
۰

دكتر گلزاري : بیمه به مشاوره تعلق نمی‌گیرد

دكتر گلزاري : بیمه به مشاوره تعلق نمی‌گیرد
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: از سران قوا می خواهیم در حوزه جوانان قوی تر وارد شوند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نامه دکتر نوبخت و وزیر ورزش و جوانان درباره تفکیک حوزه جوانان از ورزش که قرار است در هیات دولت مطرح شود، گفت: تا دوماه آینده وضعیت تفکیک حوزه جوانان از ورزش مشخص می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمود گلزاری در نشست خبری که امروز در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد افزود: در این نامه پیشنهاد شده تا حوزه جوانان از ورزش تفکیک شده و به عنوان معاونت زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری فعالیت کند .

وی در ادامه گفت: پیش از این و در سال 93 به اجماعی در نهادهای حاکمیتی و مجلس و دولت برای تفکیک حوزه جوانان از ورزش رسیده بودیم و در این راستا به منظور انجام بهتر مسایل اداری و قانونی تفکیک، سازمان برنامه و بودجه ماموریت پیدا کرد که کارهای تحقیقاتی در این زمینه صورت دهد. دو هفته پیش نیز در اداره کل ساختارهای برنامه و بودجه جلسه ای داشتیم و این مسأله بررسی شد.

وی تصریح کرد:کلیات تفکیک حوزه جوانان از ورزش مورد قبول است و سازمان برنامه و بودجه یک ماه مهلت خواسته است که مشخص کند بعد از تفکیک چه اقداماتی قرار است انجام شود.

 گلزاری در ادامه گفت: از یک محقق صاحب‌نظر خواسته‌ایم که با جمع‌آوری تمام اسناد کشورهای دیگر در زمینه برنامه‌ریزی به منظور تفکیک حوزه جوانان از ورزش، کمک کند.

  

بودجه 2300 میلیارد تومانی برای اشتغال و مسکن جوانان در سال 94

 وی در ادامه گفت: امسال دولت در تبصره‌های برنامه ششم بودجه قابل توجهی را برای اشتغال جوانان به ویژه جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی در نظر گرفته است. البته جوانان نیز باید بدانند که اشتغال فقط به معنای کار دولتی نیست. دولت در جهت کارآفرینی و کمک به ارتقای فرهنگ کار و اشتغال نیز می‌تواند فعالیت کند.

 گلزاری در ادامه گفت: در بودجه سال 94، 2300 میلیارد تومان برای اشتغال و مسکن جوانان در تبصره ماده 13 بودجه در نظر گرفته شده است.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افراد مطلقه، اظهار کرد: لازم است دوره‌های آموزشی چگونگی مواجهه با استرس پس از طلاق را برای افراد مطلقه برگزار کرده و علاوه بر آن روش زندگی صحیح را به آنان بیاموزیم. از سوی دیگر فرهنگ سازی ازدواج با افراد مطلقه اهمیت دارد. زیرا این افراد نباید در سال اول پس از طلاق اقدام به ازدواج کنند بلکه شیوه زندگی سالم و مثبت را پس از طلاق بیاموزند و پس از گذشت یک سال اسباب ازدواج سالم آنان فراهم شود.

 

وی درباره پوشش بیمه‌ای مشاوره، گفت: بیمه به مشاوره تعلق نمی‌گیرد. چرا که تعداد جلسات مشاوره به طور کامل مشخص نیست. در این شرایط ما تلاش کردیم با همکاری سازمان روانشناسی و مشاوره، مشاوره قبل از ازدواج را راه‌اندازی کنیم و بر اساس سند ملی مشاوره قبل از ازدواج، این مشاوره حداکثر پنج جلسه وقت می‌گیرد. با توجه به برخورداری از یک سند واحد مشاوران کشور از وحدت رویه برخوردار می‌شوند.

 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه، گفت: وزارت علوم و دانشگاه آزاد اعلام آمادگی کرده‌اند تا برای دانشجویان خود که متقاضی مشاوره قبل از ازدواج هستند یارانه پرداخت کنند. علاوه بر آن تلاش می‌کنیم با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور مشاوره قبل از ازدواج در همه دستگاه‌ها به طور فراگیر انجام شود. امیدواریم با این کار بتوانیم تا حدودی موجب کاهش نرخ طلاق در کشور شویم.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه چگونگی پیشگیری از تخلفات سمن‌ها و فعالیت‌های سیاسی آنان گفت: وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در زمینه تأیید صلاحیت افراد هنگام صدور مجوز سمن دقت زیادی می‌کنند. از سوی دیگر سمن‌های جوانان نباید فعالیت سیاسی داشته باشند.


گلزاری درباره چگونگی حمایت از سمن‌ها، اظهار کرد: برای صاحبان سمن‌ها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و از دیگر راه‌های حمایت از آنها واگذاری انجام برخی کارها به سمن‌ها است.

 معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرد: قوانین دست و پاگیر برای فعالیت‌های سمن‌ها گذاشته نشود. چرا که تعداد سمن‌ها در کشورمان نسبت به برخی کشورهای آفریقایی کمتر است و برای کاهش افسردگی جوانان و ترغیب آنان به فعالیت‌های اجتماعی لازم است مشارکت اجتماعی افزایش یابد.

 
 گلایه گلزاری از جوان‌هراسی در کشور

گلزاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: امسال در نظر داریم مساله جوان‌باوری و جوان یاوری را به عنوان شعار اصلی خود اعلام کنیم. بی‌توجهی به جوانان یا جوان‌غافلی و نگاه امنیتی و منفی به آنان به عنوان افرادی عصیانگر یا جوان‌هراسی در حال حاضر دیده می‌شود.

وی افزود: برای تحقق هدف جوان‌یاوری و جوان‌باوری، سه قوه باید در قوانین و برنامه‌های خود مسائل جوانان را ببینند و انتظار می رود در سال جاری مجلس شورای اسلامی جدی‌تر به مسائل جوانان بنگرد و در جهت تواناکردن آنان تلاش کند.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: دولت در برخلاف سال گذشته که با مشکلات اقتصادی و بین‌المللی روبرو بود و وقت زیادی را برای آنان صرف کرد، در سال جاری باید نگاه جدی به جوانان داشته باشد و در برنامه‌های دولت توجه بیشتری به این قشر شود. انتظار داریم مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون جوانان به قشر جوان جدی‌تر بنگرد.

گلزاری در ادامه گفت: در قوه قضاییه نیز در زمینه قوانین مسائلی وجود دارد به عنوان نمونه می‌توان به برخورد با سایت‌های غیرقانونی همسریابی اشاره کرد. زمانی که از ناجا درخواست برخورد با این سایت‌ها را می‌کردیم، مسوولان نیروی انتظامی به ما می‌گفتند که ضابط قانون هستند و در زمینه برخورد با این سایت‌های غیرقانونی، قانونی وجود ندارد در این شرایط باید قوه قضاییه قوانین لازم را وضع کند.

وی ادامه گفت: در حدود 30 تا 40 درصد حوزه جوانان به صورت اجرایی وارد می‌شویم اما 60 تا 70 درصد وضعیت ما مربوط به فعال کردن حوزه‌های دیگر در زمینه بحث جوانان است. در ماده 41 ماده پنجم توسعه، همه دستگاه‌ها باید بخشی از بودجه خود را برای جوانان اختصاص دهند و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سفرهای استانی خود گفت: سال گذشته در 16 استان حضور یافتم و در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان این استان‌ها شرکت کردم. استان‌های کشور فعالیت‌های دلگرم‌کننده در این حوزه انجام می‌دهند و استانداران نگاه دقیقی به حوزه جوانان دارند. در سال جاری نیز به 15 استان دیگر کشور سفر می‌کنم و در ستادهای استانی حضور می‌یابم.

 

تاسیس سمن‌سراهای جوانان در کشور

 گلزاری با اشاره به برگزاری شورای عالی جوانان اظهار کرد: امیدواریم در خردادماه سال جاری شورای عالی جوانان برگزار شود، علاوه بر آن یکی از برنامه‌های ما برپایی ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در هفته جوان است که برای حضور در آن از معاونان دستگاه‌های اجرایی دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سال 93 سال پرباری برای حوزه مشارکت اجتماعی بود، تصریح کرد: تعداد سمن‌های حوزه جوانان از 200 سمن به بیش از 400 سازمان مردم نهاد افزایش یافت و بیش از چهار دوره توانمندسازی سمن‌های جوانان در کشور برگزار کردیم و اصرار داریم مشارکت جوانان همراه با توانمندسازی آنان باشد. شعار ما نیز افزایش مشارکت جوانان و توانمندسازی سمن‌هاست.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: پیگیر قانون مشارکت

اجتماعی با همکاری وزارت کشور هستیم و قصد داریم سمن‌سراهای جوانان را در کشور راه‌اندازی کنیم. علاوه بر آن به زودی مجله ویژه‌ای به عنوان سمن جوان چاپ می‌شود.

گلزاری درباره وام ازدواج جوانان اظهار کرد: این وام با پیگیری وزیر ورزش و جوانان در سال گذشته به جوانان داده شد و برای سال 94 پیگیر هستیم که پرداخت این وام از سرگرفته شود.

به گفته گلزاری، 4500 میلیارد تومان برای ازدواج جوانان در دولت در نظر گرفته شده است که بخشی از آن مربوط به وام ازدواج است.

وی در زمینه تخصیص کارت جهیزیه به زوج‌های جوان نیز اظهارکرد: جلساتی با مدیران بانک ملی داشته ایم اما چون این طرح اعتبار زیادی لازم دارد هنوز به ما جواب واضح و قانع کننده ای نداده اند.

وی درباره فعالیت سایت همسان‌گزینی تا همسری و برگزاری همایش ملی خیرین ازدواج گفت: قرار است این سایت خردادماه رونمایی شود. همچنین قصد داریم در سال جاری همایش ملی خیرین ازدواج را برگزار کنیم. طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوول شورای فرهنگ عمومی کشور قرار شده است معاونت ساماندهی امور جوانان در همه جلسات شورای فرهنگ عمومی حضور یابد و مراحل ازدواج و تحکیم خانواده در این شورا مطرح شود. از سوی دیگر قرار است مدیرکل بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان نیز اقداماتی را انجام دهد.

 وی با بیان اینکه موضوع ازدواج در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گرفته است گفت: بی رغبتی جوانان یکی از موضوعاتی است که با آن مواجه هستیم. یافتن روشی برای همسر یابی متناسب با وضع کشور، مشاوره قبل از ازدواج، آموزش پس از ازدواح ،مشاوره پس از طلاق و... از دیگز مسایلی است که باید بعه آن توجه شود. در شورای فرهنگ عمومی به موضوع بی رغبتی چوانان به عنوان گام اول می پردازیم.

 

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به آسیب‌های جوانان، اظهار کرد: جوانان مسائل متعددی از جمله آسیب دارند. در کشور ما منبع آمار و ارقام، سازمان‌های آمار و ثبت احوال است اما مرجعی برای ارائه آمار رسمی از آسیب‌های جوانان نداریم مگر آنکه قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها آماری را ارائه دهند.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به عملیاتی نشدن ماده 41 برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: براساس این ماده دستگاه‌های اجرایی موظف به تخصیص بخشی از بودجه خود برای جوانان هستند اما بسیاری از دستگاه‌ها این کار را انجام نداده‌اند و تنها با سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه فعالیت‌هایی کرده است. با توجه به آنکه امسال آخرین سال اجرای برنامه پنجم توسعه است، انتظار داریم دستگاه‌ها در زمینه اجرایی شدن ماده 41 فعال شوند.

وی افزود: در زمینه اجرای ماده 41 در دستگاه‌ها، دکتر گودرزی وزیر ورزش و جوانان به همه وزارتخانه‌ها نامه نوشتند و این ماده را به آنها یادآوری کردند. ما در شورای معاونان برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور پیدا کردیم و اجرای این ماده از آنان مطالبه کردیم.

گلزاری با اشاره به حذف برخی از کد بودجه‌های جوانان در برنامه ششم توسعه گفت: متاسفانه کد برنامه بودجه مربوط به جوانان به ویژه در زمینه مشارکت‌های اجتماعی حذف شد. ما در این زمینه اعتراض کردیم، نامه نوشتیم و جلساتی را برگزار کرده‌ایم و توجیهات ارائه شده را نپذیرفتیم.


 معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به لوایح 13گانه اظهار کرد: این لوایح در شورای عالی جوانان مصوب شده بود که براساس آن دستگاه‌های دولتی باید در 13 حوزه پیگیری‌هایی را انجام دهند که یکی از آنان آسیب‌های اجتماعی است. امیدواریم برنامه عمل این لوایحه تنظیم و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، اما دستگاه‌ها در زمینه اجرای این لوایحه فعال نبودند امیدواریم از طریق شورای عالی جوانان بتوانیم این اسناد را عملیاتی کنیم.

گلزاری درباره وام ازدواج نیز گفت:

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی در وزارتخانه‌ها در جهت عملیاتی کردن برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تبصره‌هایی برای ازدواج و اشتغال جوانان در نظر گرفته شده و مبالغی برای عملیاتی کردن آنها اختصاص یافته است. البته ابتدا باید کارگروه‌هایی تشکیل شود، سپس برنامه‌های تدوین شده عملیاتی شود.

 گلزاری درباره آخرین وضعیت سایت همسان گزیتی تا همسری گفت: 80 درصد از کار مربوط به این سایت انجام شده است . لازم است مراکز مشاوره در کنار این سایت دیده شود و هماهنگی هایی با سازمان ثبت احوال در زمینه احراز هویت افرادی که در این سایت ثبت نام می‌کنند انجام شود. امیدواریم در هفته جوان از این سایت رونمایی می شود.

 وی با بیان اینکه از هفته آینده کارگروه تخصصی وزارت مسکن با عنوان کارگروه مسکن اجتماعی در وزارت مسکن تشکیل می شود گفت: مسکن جوانان هم در این کارگروه مطرح می شود و نمایندگان معاونت ساماندهی امور جوانان هم در آن حضور می یابند.

گلزاری افزود: قرار است کارگروهی نیز در وزارت نعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شود و در کل 2300 میلیارد تومان در بودجه سال 94 برای مسکن و اشتغال جوانان در نظر گرفته شده است.

 

-
آخرین وضعیت احیاء سازمان ملی جوانان
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، به تشریح آخرین وضعیت تشکیل مجدد سازمان ملی جوانان پرداخت و گفت: وزیر شخصا پیگیر این موضوع است.

محمود گلزاری در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد اینکه بر اساس چه برنامه ای جلو می روید و چرا تنها به ازدواج تمرکز کردید و از کاهش ازدواج، کاهش سن اعتیاد، میانگین سنی پایین زندانیان و بسیاری مشکلات دیگر غافل هستید، آیا بهتر نیست از نقاط ضعف ها صحبت کنید تا رسانه ها به شما کمک کنند، گفت: درست می گویید. با مصوبات سابق دولت و مجلس قوانین خوبی داریم که در برنامه پنجم بود اما متاسف هستم که بگویم قوانین این برنامه روی زمین مانده است. مثلا ماده ۴۱ همه دستگاه ها موظف شدند بخشی از بودجه خود را به جوانان اختصاص دهند که هیچ دستگاهی انجام نداد به جز سازمان تبلیغات و صدا و سیما و ارشاد که مشارکت داشتند.

وی افزود: حتی نامه ای را وزیر به تمام وزرا نوشت و ماده ۴۱ را مطالبه کرد اما هنوز اقدامی نشده است. در برنامه ششم توسعه وضعیت نگران تر شده و بخشی از بودجه های مشارکتی حذف شده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان از لوایح ۱۳ گانه سخن گفت و اظهار داشت: سندها موجود است یعنی قانون داریم اما دستگاه ها فعال نبودند.

وی اعلام کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در نوبت وام ازدواج بوده و ۳۰۰ هزار نفر وام گرفته اند. هنوز هم بانک مرکزی اعلام نکرده کی می خواهد شروع کند.

گلزاری افزود: ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده که بخشی به وام ازدواج اختصاص دارد.

وی، بی رغبتی جوانان به ازدواج، پیدا نشدن روش مناسب برای انتخاب همسر، مشاوره و اموزش قبل ازدواج، مشاوره قبل از طلاق و مدیریت بعد از طلاق را از برنامه های شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد و گفت: دو هفته آینده این دستور کار در شورای فرهنگ عمومی مطرح و بررسی می شود.

معاون ساماندهی امور جوانان در مورد جدایی حوزه جوانان از وزارت ورزش گفت: وزیر شخصا پیگیر هستند و در سال گذشته به اجماع آرایی در مجلس و دولت رسیدیم که باید تفکیک انجام شود. نامه ای با امضای نوبخت و گودرزی به هیئت دولت رفته که به نوعی طرح تفکیک جوانان از ورزش است که دوباره سازمان ملی جوانان به عنوان معاونت ریاست جمهوری شکل بگیرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن