جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۹
کد مطلب: 30592
۱
۱
نشست خبری معاون متوسطه آموزش و پرورش:

پایش شایستگی‌های کارآفرینی برای دانش‌آموزان

پایش شایستگی‌های کارآفرینی برای دانش‌آموزان

 

مهندس علی زرافشان امروز یکشنبه در نشست خبری به تبیین جزییات اجرای طرح کاشف پرداخت و گفت: تلقی اینکه دولت باید شرایط شغل را فراهم کند، به یک عادت و سنت تبدیل شده است، اکنون بحث کارآفرینی توسط جویندگان کار و حتی نوجوانان و جوانان در سنین پایین‌تر در دنیا مورد توجه است.

 

وی افزود: یکی از برنامه‌های دکتر فانی که به مجلس ارائه داد نیز توسعه فرهنگ کارآفرینی در آموزش و پرورش بود و برای تحقق این برنامه و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال، طرح کاشف با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران را در قالب تفاهم‌نامه‌ای دنبال می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این تفاهم‌نامه آموزش و پرورش تجارب غنی خود را به ویژه در شاخه کار و دانش ارائه کرده و براین اساس بیش از 400 هزار دانش‌آموز رشته کار و دانش واحد کارآفرینی را می‌گذرانند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان قرار است کارآفرینان آینده و صاحبان مشاغل باشند و چرخ‌های اقتصادی کشور به دست آنها بچرخد، بنابراین باید از این ظرفیت عظیمی که در آموزش و پرورش وجود دارد استفاده کنیم. از سوی دیگر دانشگاه تهران نیز ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خود را برای تدوین راه توسعه کارآفرینی در کشور مبنای کار قرار داده است.

زرافشان با اشاره به اینکه طرح کاشف برای کشف استعدادها و شایستگی‌های دانش‌آموزان کارآفرین است، گفت: در این راستا ویژگی‌های کارآفرینان ایرانی، شاخصه‌ها و استانداردهای کارآفرینان ایرانی استخراج و تبدیل آن به یک مدل علمی آغاز شده است.

وی ضمن اعلام اینکه پایش شایستگی‌های کارآفرینی بیش از 2 میلیون دانش‌آموزدر پایه‌های هفتم و هشتم در سال جاری مدنظر و در حال اجراست، گفت: براین اساس، مجموعه مطالعه علمی انجام شده در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران عملیاتی می‌شود. براساس این پایش‌ها وضعیت موجود کارآفرینی در کشور در بین دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان را رصد می‌کنیم و بر مبنای تبیین وضعیت موجود و شناسایی استعدادهای برتر اقداماتی را در جهت آموزش، تولید محتوا و فعالیت‌های تربیتی و عملی انجام می‌دهیم. سال گذشته نیز اولین پایش انجام و اطلاعات خوبی در سطوح فردی، منطقه‌ای، استانی و ملی به دست آمده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز پرداختن به موضوع کارآفرینی منحصر به افرادی که در حوزه‌های کاری مشغولند نمی‌شود و به سنین پایین‌تر انتقال یافته است، ادامه داد: اکنون در برخی از کشورهای دنیا مدارس کارآفرینی راه‌اندازی شده‌اند. آموزش و پرورش ایران نیز در هر یک از عرصه‌های علمی مشابه که ورود کرده توانسته است میدان‌دار شود که از جمله آنها می‌توان به ورود آموزش و پرورش به عرصه علم و فناوری اشاره کرد که با جشنواره‌هایی نظیر خوارزمی آغاز شد و اکنون به المپیادهای کلان رسیده است.

زرافشان به تشکیل دبیرخانه کارآفرینی برای ساماندهی فعالیت‌های آموزش و پرورش در این حوزه اشاره و عنوان کرد: شورای کارآفرینی نیز در وزارتخانه تشکیل شده و نمایندگان بخش‌های مختلف در آن حضور دارند. با مشارکت دانشگاه تهران نیز کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان مختلف برگزار شده تا همین کارشناسان موتور محرکی برای پیگیری امور باشند. همچنین پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی حمایت از استعدادهای برتر کارآفرینی را در دستور کار دارند. نتایج پایش‌های جدید مبنای عمل برای اقدامات بعدی ما خواهد بود.

وی ادامه داد: برای آنکه آموزش‌های ما در کار و دانش جنبه تئوری صرف نداشته باشند، موضوع تولید و فروش را نیز در این رشته دنبال می‌کنیم و از رویکرد آموزشی صرف به سمت رویکرد تولید و تجاری‌سازی رفته‌ایم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دبیر اسماعیل رستمی
Iran, Islamic Republic of
از وزارت آموزش و پرورش به خاطر این اقدام تشکر میکنم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.