کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر تفکیک‌ جنسیتی در کاهش آمار ازدواج

7 ارديبهشت 1394 ساعت 0:43

اجرای طرح همسان گزینی که قرار است؛ از امسال اجرایی شود، برخی کار‌شناسان را نگران کرده که ازدواج را از روال طبیعی خود خارج کند و سبب دخالت دولت در خصوصی‌ترین مراحل زندگی افراد جامعه شود


ایلنا: سال گذشته طرح همسان‌گزینی با همکاری معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و موسسه تبیان آغاز شد و قرار است که این طرح از خردادماه سال جاری شروع به فعالیت کند. بر اساس این طرح قرار است که سامانه همسرگزینی در اختیار واسطه‌های ازدواج قرار بگیرد تا اطلاعات مراجعان متقاضی ازدواج را ثبت و از این اطلاعات نگهداری کنند و سپس از طریق بانک اطلاعاتی که در اختیار دارند، افراد مناسب را به یکدیگر معرفی کنند. در این طرح اطلاعات افراد از طریق ثبت احوال و دیگر مراکز صحت‌سنجی می‌شود و پس از آشنایی دوفرد با یکدیگر از سوی این سامانه برای انجام مشاوره به مراجع مورد تایید معرفی می‌شوند. این در حالی است که برخی افراد از وارد شدن فرآیند ازدواج به این مراحل اداری و بروکراتیک و از بین رفتن روال طبیعی ازدواج اظهار نگرانی می‌کنند و معتقدند که دولت نباید در مساله خصوصی افراد جامعه دخالت کند. اما معاون ساماندهی امور جوانان نظر متفاوتی در این زمینه دارد.

محمود گلزاری در پاسخ به اینکه آیا طرح همسان‌گزینی فرآیند ازدواج را به مراحلی اداری و بروکراتیک تبدیل نمی‌کند، گفت: بسیاری افراد اعتقاد دارند که ازدواج حوزه خصوصی مردم است و دولت‌ها نمی‌توانند به آن ورود کنند، اما این نگرش درست نیست و به همین خاطر هم اکنون شاخص‌های ما در ازدواج نگران‌کننده شده است، به طوری که در حال حاضر ما با ۱۱ میلیون مجرد در کشور روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که خانواده‌ها دیگر نمی‌توانند، کمک زیادی برای ازدواج فرزندشان انجام دهند و تعداد جوان‌ها نیز در کشور ما بسیار زیاد است، بنابراین دولت باید ورود کند، به ویژه که اکنون تعداد طلاق‌ها هم زیاد شده است و آموش‌های لازم نیز در اختیار مردم قرار ندارد و مردم نمی‌توانند به خودشان و بچه‌هایشان آموزش دهند.

معاون ساماندهی امور جوانان در مورد این مساله که آیا عدم ایجاد فضای مناسب برای آشنایی جوانان با یکدیگر و تفکیک‌های جنسیتی نیز در کاهش آمار ازدواج موثر است یا خیر، گفت: این مساله درست است، به هرصورت اصل مجاورت، ازدواج را رونق می‌دهد، اگر جوانان در مکان مناسب و با وضعیت مناسب در مجاورت هم باشند، ازدواج تسهیل پیدا می‌کند.
گلزاری افزود: ما موافق نیستیم که اختلاط و ارتباط دختران و پسران از حدود شرعی خارج شود، اما باید زمینه‌های ارتباط سالم و درست را برای آن‌ها ایجاد کنیم، به همین علت نیز در کنار طرح همسان‌گزینی، دستگاه‌ها را تشویق می‌کنیم تا زمینه این ارتباط را در شرایطی همچون فعالیت‌های اردویی و انجمن‌های علمی برای جوانان ایجاد کنند.


کد مطلب: 30602

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30602/تاثیر-تفکیک-جنسیتی-کاهش-آمار-ازدواج

میگنا
  https://www.migna.ir