جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۷
کد مطلب: 30616
۱

بیش از 2 آزمایش، سرانه سالانه هر ایرانی

این روزها بسیاری از پزشکان، بدون گرفتن شرح حال کامل از بیمار، بلافاصله او را به خدمات پاراکلینیکی ارجاع می‌دهند یا دارو و حتی گاهی عمل جراحی غیرضروری را به بیمار تحمیل می‌کنند. این اتفاقی است که در اقصی نقاط کشور رایج شده است.

پیشتر نماینده جامعه آزمایشگاهیان نظام پزشکی خبر داده بود که در کشور ما سالانه دو میلیارد آزمایش پزشکی از مراجعه کننده ها انجام می شود.

این آماری که دکتر محمد صاحب الزمانی به آن اشاره کرده، بوضوح به این معنی است که تعداد آزمایش های پزشکی که برای شهروندان تجویز می شود، از تعداد کل جمعیت ایران هم پیشی گرفته است.

نکته مهم اینجاست که درصد بالایی از هزینه این آزمایش ها، مستقیم از جیب بیمار می رود و در این بین، بیمه های پایه نیز کمکی به کم شدن سهم بیمار نمی کنند.

اگرچه بیمه های تکمیلی، سهم زیادی از هزینه های آزمایش را تقبل می کنند، اما فقط حدود 15 درصد مردم از مزایای این بیمه برخوردارند که اغلب آنها هم کارمند هستند.بنابراین می بینیم تامین هزینه های آزمایشی که نیاز واقعی بیمار نیست و فقط نیاز به آزمایش به او القا می شود، خارج از توان مالی بسیاری از خانواده هاست.

هر ایرانی سالانه 2.5 آزمایش انجام می دهد

دبیر انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران نیز در برنامه زنده «زیر ذره بین» که از شبکه سلامت پخش شد، عنوان کرد سالانه حدود دو میلیارد آزمایش مختلف در آزمایشگاه های کشور انجام می شود که باتوجه به جمعیت 80 میلیونی کشور، هر ایرانی سالانه دو و نیم آزمایش انجام می دهد. دکترمحمدجواد غروی با بیان این که هرساله تعداد آزمایش ها در آزمایشگاه های کشور در حال افزایش است، اظهار کرد امروزه 75 تا 80 درصد تشخیص بیماری ها در آزمایشگاه ها صورت می گیرد.

به اعتقاد وی، تشخیص بیماری ها باید از طریق آزمایشگاه انجام شود، زیرا هم اکنون آزمایشگاه های کشور در بحث تشخیص خوب کار می کنند و نتایج مطلوبی به مراجعه کنندگان ارائه می دهند.

دبیر انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران بر این باور است که اگر به آزمایشگاه ها واقع بینانه تر و با نگرش بهداشتی توجه شود، بدون شک بخش زیادی از مشکلات در زمینه درمان بیماری ها حل می شود.

به گفته وی، بیشتر مراجعات به آزمایشگاه ها به خاطر تشخیص بیماری است، اما غروی تاکید دارد باید با تغییر نگرش مراجعات آزمایشگاهی، مراجعات را از فاز تشخیص بیماری به فاز پیشگیری و مراجعه به خاطر معاینه دوره ای سوق داد. از نگاه غروی، آزمایشگاه پیشانی خدمات تشخیصی است که اگر مردم برای معاینه دوره ای و آزمایش به آزمایشگاه ها مراجعه کنند، بار زیادی از مشکلات درمانی و اقتصادی حل می شود. درواقع با انجام یک آزمایش می توان جلوی بسیاری از بیماری ها را گرفت. به گفته این کارشناس، دیابت یکی از بیماری های شایعی است که در آینده ای نه چندان دور 25 درصد مردم درگیر آن خواهند شد که با انجام آزمایش می توان جلوی این بیماری را در سطح بالایی از جامعه گرفت.

جایگاه مهم آزمایشگاه ها در طرح تحول سلامت

در این میان، رئیس انجمن آسیب شناسی ایران (پاتولوژی) نیز تاکید کرد در برنامه طرح تحول سلامت به نقش آزمایشگاه ها توجه ویژه ای شده که در این برنامه تاکید بر این است که فعالیت آزمایشگاه ها از حالت درمان به سمت پیشگیرانه حرکت کند.

دکتر فرید کرمی تاکید می کند آزمایشگاه ها نقش مهمی در تعیین درمان بیماری ها دارند، بنابراین باید به آنها توجه بیشتری شود. به گفته کرمی، بیشترین اطلاعات از بدن یک فرد بیمار از طریق آزمایش دریافت می شود، بنابراین یک تشخیص در آزمایش، راهنمای تمام مراحل درمان یک بیماری است که این امر جایگاه مهم آزمایشگاه را نشان می دهد. رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با اشاره به جایگاه مهم آزمایشگاه ها در موضوع درمان اظهار کرد فعالیت آزمایشگاه های کشور از نظر کیفیت ارائه خدمات و جوابدهی آزمایش ها قابل قبول است.

نقش نیروی انسانی در ارائه خدمات بهتر در آزمایشگاه ها، از دید کرمی بسیار مهم ارزیابی می شود. به همین دلیل باید توجه بیشتری به نیروی انسانی در آزمایشگاه ها شود تا بتوانند خدمات مطلوبی به مراجعه کنندگان ارائه کنند.کرمی در ادامه با اشاره به پیوستن ایران به انجمن پاتولوژیست جهانی عنوان کرد سال ها بود انجمن آسیب شناسی ایران برای عضویت در این انجمن جهانی تقاضا داده بود که خوشبختانه امسال این عضویت پذیرفته شد.

شاخه ایرانی این انجمن حدود 880 عضو دارد که به گفته کرمی، جزو شاخه های پرعضو این انجمن به شمار می رود. پیوستن ایران به این انجمن جهانی به اعتقاد کرمی، جهش مثبتی به سمت پیشرفت علوم آزمایشگاهی به شمار می رود.

کنترل بیماری ها باید در آزمایشگاه ها انجام شود

رئیس انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی ایران هم تاکید کرد کنترل بیماری از طریق آزمایشگاه ها بهترین راه برای جلوگیری و درمان بیماری هاست.

دکتر بهزاد پوپک با اشاره به نقش مهم آزمایشگاه ها در زمینه درمان اظهار کرد آزمایشگاه نقش مهمی در تعیین روش های درمانی و همچنین تعیین نوع دارویی که بیمار باید مصرف کند، دار د.

کنترل درمان بیماری ها از دیگر نقش های مهم آزمایشگاه هاست که پوپک به آن اشاره کرد و یادآور شد نقش آزمایشگاه بسیار جدی است که خوشبختانه کشور ایران هم به این قضیه واقف است و آزمایشگاه همواره به عنوان یک عضو مهم در تیم پزشکی یاد می شود.

آزمایشگاه ها جایگاه استانداردی در درمان دارند، اما پوپک می گوید مشکلاتی نیز در این بخش وجود دارد که باید هرچه زودتر حل شود.

رئیس انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی ایران انتقاد کرد واقعیت این است تعامل بین بخش آموزش که در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حوزه معاونت درمان و همچنین انجمن های علمی آنچنان که باید باشد، نیست.

برای رسیدن به نتایج بهتر در عرصه علوم آزمایشگاهی، به گفته پوپک باید آموزش بتواند نیازهای کشور را برای تشخیص درمان پاسخ دهد.

«اگر ارتباط خوبی بین دستگاه های مربوط برقرار شود و برنامه ریزی لازم صورت گیرد، در سال های آینده شاهد تحول زیادی در عرصه علوم آزمایشی خواهیم بود.»

به قول پوپک، هم اکنون در سطح کشور نیروهای کارآمد زیادی در زمینه علوم آزمایشگاهی وجود دارد، اما متاسفانه هنوز تعداد قابل توجهی از آزمایشگاه های کشور مسئول فنی ندارند.

در بسیاری از بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی در شیفت های عصر و شب و روزهای تعطیل مسئول فنی با آن استانداردهای روز دنیا وجود ندارد که باید به این موضوع توجه بیشتری شود.

سختی کار کارکنان آزمایشگاه ها لحاظ شود

رئیس هیات مدیره و دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور نیز در این برنامه تلویزیونی یادآور شد لحاظ کردن سختی کار در مشاغل آزمایشگاهی، مهم ترین مطالبه کارکنان این بخش است.

دکتر حبیب الله فاضلیان در گفت و گوی تلفنی با برنامه ذره بین با بیان این که مشاغل آزمایشگاهی جزو مشاغل سخت و زیان آور است، تاکید کرد باتوجه به این که آزمایشگاه ها مهم ترین نقش را در تعیین بیماری دارند، اما تاکنون کمتر به آنها توجه شده است.

لحاظ کردن سختی کار، از نگاه فاضلیان جزو حقوق مسلم جامعه آزمایشگاهی است. به گفته او از زمان مرحوم دکتر حسن حبیبی به عنوان معاون رئیس جمهور وقت این موضوع ابلاغ اجرایی شده اما چون تحت عنوان تکنیسین آزمایشگاه نبوده شامل حال هیچ کاردان، کارشناس و کارشناس ارشدی تا امروز نشده است. در حالی که سختی کار جزو مهم ترین مطالبات این صنف به شمار می آید و از مسئولان انتظار می رود این خواسته را هرچه زودتر برآورده کنند.

به باور او، مسئولان نباید به بهانه شرایط مالی و اقتصادی انجام این امر را به زمان های بعد حواله دهند و امید است هرچه زودتر شاهد اجرایی شدن حق سختی کار برای کارکنان آزمایشگاه ها باشیم.

رئیس هیات مدیره و دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تأکید کرد برای ارائه خدمات آزمایشگاهی باکیفیت لازم است هرچه بیشتر به پرسنل آزمایشگاهی که نقش اصلی را در انجام آزمایش ها به عهده دارند، توجه شود، زیرا هرچه به نیروی کاری در آزمایشگاه ها بیشتر بها داده شود و به حق و حقوقشان توجه شود، قطعا در ارتقای کیفیت و خدمات آزمایشگاهی تأثیر بیشتری خواهد داشت و در نهایت جامعه آزمایشگاهی را به اهداف خود که ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم است، نزدیک تر می کند.

تفاهم نامه همکاری میان شبکه سلامت و شهرداری تهران

چندی پیش مدیرکل سلامت شهرداری تهران همراه چند نفر از مدیران از شبکه سلامت سیما بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی شبکه سلامت، در این نشست سمانه زمانی ضمن تشکر و قدردانی از ویژه برنامه های شبکه سلامت درخصوص ارتقای سلامت شهروندان تهران عنوان کرد شهرداری تهران درخصوص ارتقای آگاهی و سطح دانش و پیشگیری در حوزه محلات تهران گام های اساسی برداشته است و نگاه ما در این خصوص درمانی نیست.

مدیرکل سلامت شهرداری تصریح کرد درخصوص فرهنگسازی و ارتقای بینش جامعه، 473 خانه سلامت در شهر تهران راه اندازی شده که وظیفه ارائه خدمات به شهروندان را به عهده دارند و این اداره کل با همکاری آموزش و پرورش در جهت ارتقای آگاهی به دانش آموزان نیز فعالیت دارد.

وی بااشاره به فرارسیدن هفته سلامت هم یادآور شد که 22 دهکده سلامت خدمات مختلفی در این هفته ارائه خواهند داد، ازجمله برگزاری جشنواره های زیتون و عسل و نوشیدنی های ارگانیک و پیاده روی در بوستان ها.

دکتر مهدی پور، مدیر شبکه سلامت نیز ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری تهران در حوزه سلامت به معرفی گروه های برنامه ساز شبکه پرداخت و گفت شبکه سلامت به صورت 24 ساعته برنامه تولید می کند. وی آمادگی کامل خود را جهت پوشش رسانه ای برنامه های شهرداری در هفته سلامت اعلام کرد.

مدیر شبکه سلامت تاکید کرد ما در راستای سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت و افزایش دانش عمومی برای کاهش بیماری و توانمندسازی عمومی برنامه ریزی کرده ایم تا در جلب مشارکت، هدایت به سمت جامعه سالم، سلامت جسم و اجتماع و سلامت معنوی گام برداریم.

به گفته وی، با همدلی و هم افزایی میان شبکه سلامت و شهرداری تهران می توان نسبت به اطلاع رسانی بموقع برنامه ها به شهروندان و کارهای مشترک رسانه ای اقدام کرد.

مرجع : سايت خبری جام جم آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.